Ви є тут

Психологічні особливості розвитку візуального мислення в підлітковому віці

Автор: 
Іванюта Ольга Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U002943
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ВІЗУАЛЬНОГО МИСЛЕННЯ ПІДЛІТКІВ
Експериментальне дослідження проводилося з метою вивчення особливостей розвитку та функціонування візуального мислення підлітків 10-15 років і базувалося на таких теоретичних положеннях:
1. Візуальне мислення є одним з основних видів інтелектуальної діяльності в підлітковому віці і характеризується певними процесуальними особливостями (здатністю до висування репродуктивних та оригінальних візуальних гіпотез, конструктивною активністю та категоріальною гнучкістю) та наявністю специфічних операціональних структур (візуальний аналіз та синтез, диференціація та інтеграція елементів образної структури, візуальне аналогізування); його змістовними компонентами є перцептивно-семантичні структури образу світу.
2. Підлітковий період є сензитивним для розвитку візуального мислення, на ефективність якого можна впливати засобами відповідного навчально-розвиваючого тренінгу, розробленого з урахуванням визначених характеристик візуального мисленнєвого процесу.
Виходячи з мети дослідження, ми поставили наступні завдання:
1. За допомогою спеціального набору методик визначити показники розвитку основних процесуальних характеристик візуального мислення підлітків.
2. Провести діагностику операціональної сфери візуального мислення в підлітковому віці.
3. Здійснити комплексний аналіз змістовних компонентів візуального мислення підлітків.
4. Виявити динаміку та закономірності розвитку візуального мислення в підлітковому віці.
5. Виділити підлітків з низькими показниками продуктивності візуального мислення та сформувати експериментальну групу.
6. На основі виявлених закономірностей формування та функціонування візуальної мисленнєвої діяльності в підлітковому віці розробити програму розвитку візуального мислення підлітків.
7. Здійснити апробацію навчально-розвиваючого тренінгу візуального мислення на базі виділеної групи.
8. Провести контрольну перевірку ефективності впливу розробленої програми на розвиток візуального мислення підлітків.
Для вирішення завдань психолого-педагогічного експерименту нами були застосовані такі методи:
І. Спостереження та бесіда.
Під час проведення експерименту спостерігали й обговорювали дії та реакцію дітей, ставили запитання, фіксували відповіді.
ІІ. Психодіагностичне тестування.
Для психодіагностики особливостей візуального мислення підлітків ми використали спеціально підібраний набір методик, кожна з яких забезпечує дослідження окремих компонентів даного виду мисленнєвої діяльності:
- методика Торренса дає можливість дослідити процесуальні характеристики візуального мислення;
- методика Равена орієнтована на вивчення операціональної сфери даного виду мислення;
- методика Фідлера (піктограма) дозволяє розглянути змістовні компоненти образних візуальних структур, породжених дією вербальних стимулів на перцептивну сферу.
Застосування даного комплексу методик дозволяє здійснити різнобічний аналіз процесів візуального мислення.
ІІІ. Методи математичної статистики.
Для виявлення взаємозв'язків у розвитку окремих компонентів візуального мислення було визначено рівень кореляції між показниками кожної методики за допомогою коефіцієнта Спірмена; вірогідність результатів, значущість міжгрупових та індивідуальних розбіжностей було перевірено за критерієм Стьюдента.
ІV. Інтерпретаційний метод.
Відповідно до мети дослідження ми використали метод поперечного зрізу, результати якого були детально проаналізовані як кількісно, так і якісно.
Дослідження проводилося на базі загальноосвітньої школи №1 м. Рівне. У проведенні констатуючого експерименту брали участь 180 учнів віком від 10 до 15 років включно.
За методикою Торренса було вивчено 180 робіт (6500 малюнків).
За методикою Равена проаналізовано 180 робіт.
За методикою Фідлера (піктограма) вивчено 180 робіт (3600 малюнків).

2.1. Діагностика процесуальних характеристик візуального мислення в підлітковому віці
У зв'язку з тим, що в психологічній науці візуальне мислення як окремий специфічний вид мисленнєвої діяльності почали виділяти відносно недавно, а небагаточисельні експериментальні дослідження по його вивченню проводились, в основному, в умовах технічної діяльності на матеріалі вирішення операторських задач, не існує поки що стандартизованих методик його діагностики.
Враховуючи особливості візуального мислення, для дослідження його процесуальних характеристик ми використали у своїй роботі модифікований варіант методики Е.Торренса (невербальний тест). Методика Торренса була розроблена у зв'язку з задачами освіти як частина дослідницької програми методичної роботи з учнями, яка стимулювала їх творчі здібності. Вона складається з дванадцяти тестів, які згруповані в три батареї за напрямками дослідження: вербально-творче мислення, образотворче мислення, словесно-звукове творче мислення [4]. В основу модифікації було покладено один з тестів на дослідження образотворчого мислення. З метою виявлення певних особливостей перцептивно-мисленнєвої сфери даний тест в модифікованому варіанті був використаний М.О.Холодною [184] для дослідження впливу ступеня виразності ефекту когнітивної інтегрованості понятійних структур на деякі характеристики сенсорно-перцептивної сфери. Вибраний варіант методики використовувався С.М.Симоненко [170] для вивчення особливостей функціонування візуального мислення.
Метою застосування нами модифікованого варіанту методики Торренса в експериментальному дослідженні було визначення закономірностей розвитку перцептивно-мисленнєвої сфери та виявлення продуктивних можливостей візуального мислення підлітків. Характерні особливості візуальної мисленнєвої діяльності суб'єкта виявляються в процесі створення образів та оперування ними. Однак найбільш повно ці особливості розкриваються лише тоді, коли орган