Ви є тут

Виховання молодших школярів з нейротичними ускладненнями

Автор: 
Ерніязова Валентини Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U003724
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II
ВИВЧЕННЯ ПРОЯВІВ НЕЙРОТИЗМУ
У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

2.1. Методика констатуючого етапу дослідження.

Пошук шляхів виховного впливу на дітей з нейротичними ускладненнями потребує вивчення особливостей цих дітей. Таке вивчення, як показує аналіз проблеми, потребує, передусім, з'ясування суті основних чинників виникнення нейротизму та відповідних їм проявів у дітей.
В зв'язку з цим на констатуючому етапі дослідження було поставлено завдання: вивчити чинники виникнення нейротизму у дітей молодшого шкільного віку та відповідні їм нейротичні прояви.
В основу розробки методики констатуючого етапу дослідження покладено передусім розуміння суті досліджуваного явища - нейротизму та залежність його проявів у поведінці від чинників виникнення.
Під нейротизмом ми розуміємо характерологічну особливість людини, що виражається у підвищеній схильності до нейротичних (чи невротичних) поведінкових реакцій ("нервових зривів"), стану тривожності, в емоційній неврівноваженості. Нейротизм розглядається як ускладнення розвитку дитини. У педагогічній практиці та повсякденному житті у дітей спостерігаються різноманітні прояви нейротизму. Діти з нейротичними проявами - одна з категорій аномальних дітей, які характеризуються порушеннями емоційно-вольової і, відповідно, поведінкової сфери розвитку, яка потребує спеціального корекційно та соціально спрямованого виховного впливу з метою попередження та долання нейротизму, становлення особистості дитини, її підготовку до повноцінного суспільного життя.
Враховуючи залежність нейротичних ускладнень від чинників їх виникнення, методика констатуючого етапу дослідження складалася з двох блоків конкретних методик:
І блок - методика вивчення особливостей нейротизму, зумовленого біологічним чинником;
ІІ блок - методика вивчення особливостей нейротизму, зумовленого мікросоціальним чинникоми (сімейний, шкільний).
Кожний блок включав методики, якими передбачено:
1) вивчення та уточнення суті самого чинника;
2) вивчення відповідних чиннику особливостей нейротизму у дітей.
Вивчення особливостей нейротизму дітей, зумовленого біологічним чинником
Методика включала аналіз документації (медичних карток та карток обстеження) (Дод. К) та опитування батьків за допомогою спеціально розроблених анкет (Дод.Б,В); особистісного опитувальника Г. Айзенка (Дод.Л) та методики "Паспорти темпераменту для дітей" С.О.Скворцова (Дод. М), зміст запитань яких спрямовувався на вивчення та уточнення попередньо визначених найважливіших складових біологічного чинника виникнення нейротизму у дітей.
Наведемо основні запитання з цих опитувальників:
- Які фактори ризику спостерігались у стані здоров'я майбутньої матері?
- Які фактори ризику спостерігались у стані здоров'я новонародженої дитини?
- Які відхилення спостерігаються у стані здоров`я дитини?
- Які захворювання перенесла Ваша дитина за попередній рік?
- Які травми, операції, часті захворювання, випадки госпіталізації перенесла Ваша дитина?
- Чи стоїть Ваша дитина на обліку у лікарів-спеціалістів?
- Ваша дитина занадто тривожна, дуже збуджена, швидко стомлюється?
- Який характер нічного і денного сну Вашої дитини (засинає швидко, спить спокійно, засинає довго, спить тривожно, скрикує у сні, мочиться в постіль)?
Інформація щодо стану здоров'я дитини в різні періоди дитинства отримувалась нами також при опрацюванні медичних карток, карток обстеження (Дод.К), анкет для батьків (Дод. Б,В) та заносилась до карти обстежень (Дод.Н).
* Особистісний опитувальник Г. Айзенка (Дод.Л) спрямовувався на виявлення типу темпераменту батьків, а саме таких особливостей особистості, як екстра- та інтроверсія, нейротизм. Для отримання результатів батьки відповідали на 57 питань опитувальника.
Наведемо деякі з цих питань:
- Чи вважаєте Ви себе людиною необразливою?
- Коли на Вас кричать, Ви відповідаєте тим самим?
- Ви подразливі?
- Чи можете Ви про себе сказати, що Ви - впевнена в собі людина?
- Ви турбуєтесь про своє здоров'я?
- Часто трапляється так, що ви дієте під миттєвим впливом?
- Коли вас лають, ви відповідаєте тим же самим? та ін.
За передбаченою в опитувальнику процедурою визначався показник екстра- та інтроверсії, нейротизму.
* Методика "Паспорти темпераменту для дітей" С.О.Скворцова використовувалась для виявлення тих же особливостей у дітей за допомогою батьків (Дод.М). Батькам пропонувались чотири бланки з переліком характерних ознак чотирьох типів темпераменту, але без їх назви. Батькам пропонувалось виділити (підкреслити) ті ознаки, які властиві їхній дитині. Здійснювалось опрацювання отриманих даних, визначалось середнє арифметичне, на основі чого і отримувалась інформація щодо екстра - та інтроверсії, нейротизму у дитини. Дана методика давала також інформацію і про знання батьками своєї дитини.
Вивчення особливостей нейротизму дітей, зумовленого мікросоціальними чинниками (сім'я та школа)
А. Сім'я
Методика включала в себе тест О.І.Захарова (Дод.Д), адаптований до завдань нашого дослідження для виявлення нейротизму у дітей та батьків, тест "Кінетичний малюнок сім'ї" Р.Бернса та С.Кауфмана (Дод.П) на виявлення інформації про сімейні стосунки та опитувальники для батьків (Дод. А,Б,В), зміст запитань яких спрямовувався на виявлення та уточнення можливих складових мікросоціального (сімейного) чинника виникнення нейротизму у дітей.
* Тест О.І.Захарова (Дод.Д), адаптований до завдань нашого дослідження для виявлення нейротизму у дітей та батьків.
Наведемо основні запитання з цієї методики:
- Ваша дитина часто і багато переживає, все бере дуже близько до серця?
- Ваша дитина тільки що - відразу плаче, бурчить, не може заспокоїтись?
- Ваша дитина вередує без причин, дратується через дрібниці, не може чекати, терпіти?
- Ваша дитина більш, ніж часто, ображається, не переноси