Ви є тут

Комп'ютерні експертні системи в професійному навчанні майбутніх лікарів (на пропедевтичному етапі)

Автор: 
Добровська Людмила Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U004394
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Комп'ютерні експертні системи в структурі професійної підготовки майбутніх лікарів на пропедевтичному етапі 2.1 Інформатизація навчання в вищих медичних навчальних закладах 862.2 Комп'ютерні форми подання та збереження знань в медичних експертних системах
1022.3 Експертні системи та можливості їх ефективного використання у навчальному процесі
1192.4 Дидактичні можливості медичних експертних систем 1312.5 Комп'ютерні експертні системи під час вивчення дисципліни "Медична інформатика"
1392.6 Методика проведення експерименту та одержані результати 160Висновки до другого розділу 167ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ171СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ175ДОДАТКИ
189 ВСТУП

АКТУАЛЬНIСТЬ ТА СТУПIНЬ ДОСЛIДЖЕНОСТI ТЕМАТИКИ. Сучасний стан розвитку освіти в Україні характеризується інтенсивними пошуками нового в теорії та практиці навчання, в управлінні. Ефективна творча праця педагога в сучасних умовах неможлива без використання наукових та практичних досягнень психології, педагогіки, кібернетики та інших наук. У наш час педагогові треба самому вирішувати такі завдання, які раніше не входили до його компетенції. Діагностування, прогнозування, проектування, розробка авторських програм, оптимізація усіх аспектів навчально-виховного процесу стають нормою педагогічної діяльності.
У Законі України "Про освіту" зазначено, що вища освіта є вирішальною ланкою духовного та професійного формування особистості в умовах національно-культурного відродження, соціально-економічного і науково-технічного прогресу, політичного та економічного суверенітету України. Національна вища школа України ґрунтується на базі середньої освіти, містить усі наступні рівні освіти та ступені підготовки спеціалістів.
Вища спеціальна освіта - це забезпечення професійного та духовного розвитку особистості фахівця, формування спеціаліста, здатного працювати в умовах ринкової економіки правової держави. Питання підвищення якості підготовки спеціалістів вищої школи можна вирішити лише в умовах розвитку науково-технічного прогресу з застосуванням нових методів навчання та з використанням нових засобів навчання, що здатні інтенсифікувати навчальний процес.
Завдання інформатизації освіти полягає у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу на основі впровадження нових комп'ютерних технологій навчання. У своїй монографії Г.О. Козлакова підкреслює, що "забезпечення ефективності інформатизації освіти вимагає розв'язання низки психолого-педагогічних проблем, серед яких можна відзначити:
- проблеми, спричинені впровадженням у навчання інформаційних технологій, - це фундаментальні проблеми дидактики і педагогічної психології, пов'язані з необхідністю уточнення та перегляду багатьох психолого-педагогічних категорій і принципів, створення нових теорій навчання та навчальної діяльності;
- проблеми формування навчальної діяльності осіб, що навчаються;
- проблеми проектування інформаційних технологій навчання;
- проблеми підготовки кадрів для системи освіти;
- проблеми формування основ інформаційної культури учнів, студентів, педагогів" [86, 30-31].
Таким чином, науково-технічний прогрес суспільства, неперервне зростання кількості інформації, підвищення ролі особистості, інтелектуалізації її діяльності, швидка зміна техніки і технологій у світі - все це потребує якісно нового рівня викладання як базових (української мови і літератури, історії, математики, фізики, інформатики), так і фахових дисциплін, забезпечення інтелектуальної, психологічної і моральної готовності до праці в нових умовах всіх учасників навчально-виховного процесу.
Якісне розв'язання названих проблем сьогодні неможливе без широкого використання сучасних технологій і засобів навчання, інформаційних фондів до них. Створення й впровадження сучасних технологій навчання на всіх рівнях освіти сприятиме більш повній практичній реалізації головних стратегічних цілей, визначених у Державній національній програмі "Освіта. Україна XXI століття" та у новій редакції Закону України "Про освіту".
Комплексне використання нових технологій і засобів навчання дає змогу:
по-перше, інтенсифікувати процес подання студентам зростаючих обсягів актуальної науково-технічної, екологічної, соціальної і методичної інформації;
по-друге, забезпечити якісне практичне застосування теоретичних знань з навчальних дисциплін;
по-третє, допомогти студентам самостійно здобувати нові знання на базі сучасних засобів телекомунікацій та доступу до світових банків знань, використовуючи інформаційні мережі;
по-четверте, раціоналізувати працю викладачів та інших учасників навчально-виховного процесу.
Для розв'язання цих завдань у вищій школі недостатньо лише застосувати традиційні методи і технології навчання, необхідно залучити засоби комп'ютерної техніки і програмно-методичні розробки до безпосередньої участі у навчально-виховному процесі з різних циклів дисциплін (від гуманітарних до природничо-математичних і фахових).
Закон України "Про національну програму інформатизації", прийнятий у 1998 році, визначає стратегію розв'язання проблеми забезпечення інформаційних потреб та інформаційної підтримки усіх сфер діяльності людини. У розділі "Основні напрями інформатизації" у пункті 9, що стосується інформатизації науки, освіти і культури, зазначається, що інформатизація освіти буде спрямовуватися на формування і розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп'ютерних методів навчання та тестування, що дозволить вирішувати проблеми освіти на рівні світових вимог.
Реалізація соціального замовлення суспільства щодо підготовки фахівців нового типу вимагає застосування сучасних засобів управління навчальною діяльністю студентів, у тому числі і комп'ютерних. Саме тому вчені педагоги і психологи здійснюють цілеспрямовані спроби осмислення ролі функціонального застосування комп'ютерних технологій, визначення їх реального впливу на процеси навч