Ви є тут

Реформування професійної освіти у Фінляндії в умовах глобалізаційних процесів

Автор: 
Ляшенко Лариса Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U000102
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ШЛЯХИ І МЕТОДИ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ
ОСВІТИ ФІНЛЯНДІЇ: ТРАНСФОРМАЦІЯ СЕРЕДНЬОЇ ПРОФЕСІЙНО –
ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ВИЩУ 89
2.1. Історія розвитку культури і освіти 89
2.1.1. Політичні та економічні умови 89
2.1.2. Формування і стан системи освіти 92
2.1.3. Реформи середньої освіти 103
2.1.4. Загальний огляд реформованої вищої освіти сучасної Фінляндії 110
2.2. Розвиток та удосконалення системи професійної освіти 120
2.2.1. Елементи системи професійно-технічної освіти 120
2.2.2. Реформи професійно-технічної освіти у 1970-1990-х роках 124
2.2.3. Роль Міністерства освіти і законодавства в управлінні і
реформуванні системи професійної освіти 129
2.2.4. Методи забезпечення якості навчального процесу і дипломів 144
2.2.5. Зміст, програми і методи навчання 149
2.2.6. З досвіду реформ професійної освіти України і Фінляндії 154
ВИСНОВКИ ДО ДРУГОГО РОЗДІЛУ 160
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 162
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 164
ДОДАТОК 175
ВСТУП
Актуальність та доцільність дослідження. Відродження незалеж­ності і
становлення України вимагають вирішення багатьох загальнодер­жавних проблем,
пов’язаних з організацією управління, розбудовою промисловості і сільського
господарства, науки і техніки, що потребує значної перебудови всього ринку
праці. Природно, що на перший план у державній політиці виходять проблеми
освіти.
Реформування системи освіти в Україні розпочалося у 1990 році, особливо
активізувавшись на зламі сторіч, коли були прийняті закони з питань освіти й
розроблена Національна доктрина розвитку освіти в ХХІ столітті. У Доктрині
зазначено, що подальший успішний розвиток суспільства неможливий без реформи
освіти.
Проте бюджетна підтримка діяльності навчально-виховних закладів усіх рівнів
акредитації є недостатньою для корінного оновлення змісту і методів підготовки
молодого покоління до праці в нових економічних умовах та перепідготовки тієї
частини дорослого населення, чиї знання і навички не можуть бути використані в
умовах сьогодення.
Наявні освітні системи і у нас, і в розвинених демократичних країнах Європи
сформувалися у першій половині ХХ століття. Вони зорієнтовані на підготовку
кадрів для виробництва індустріального типу в умовах конкуренції за світові
ринку торгівлі та збуту. Відтак, освітні системи не можна вважати "досконалими"
не лише в Україні, а й в інших країнах, оскільки вони не відповідають сучасним
вимогам.
Засобом подолання виниклих суперечностей між наявною системою освіти і
необхідною став процес реформування та удосконалення освітніх систем в усіх
країнах світу. Зросла потреба у застосуванні нових методів розробки реформ та
їх практичного втілення. Одним з важливих завдань, зазначених у Доктрині, є
вивчення та використання в Україні практичного досвіду інших країн, що стало
тематикою досліджень представників сучасної порівняльної педагогіки.
Українськими науковцями досить ґрунтовно досліджено системи освіти найбільших
розвинених країн – США, Німеччини, Великобританії, Канади, Франції й інших
(Н.В. Абашкіна, Л.І. Зязюн, О.І. Локшина, М.П. Лещенко, В.І. Луговий,
Л.П. Пуховська, А.В. Парінов, А.А. Сбруєва, І.Г. Тараненко та ін.), а також
найближчих сусідів України – Польщі, Чехії і Словаччини (Б.Ф.Мельниченко,
І.П.Підласий, І.М.Ковчина, А.В.Василюк й ін.). Розроблені дослідження
присвячені діяльності шкільних і дошкільних закладів та підготовці педагогічних
працівників; вищу педагогічну школу США розглядає у своєму досліджені
Кошманова Т.С.
Перспективною є увага до середніх та малих європейських країн, які за останні
роки досягли значних успіхів не тільки у нарощуванні валового національного
продукту, підвищенні якості життя і продуктивної компетентності населення (чи
"людського капіталу" нації), але й успішно реформували системи освіти,
впровадили нові технології навчання.
За цими критеріями об'єктом дослідження нами була обрана Фінляндія, якій
довелося подолати складні соціально-економічні проблеми, що виникли на початку
90-х років XX ст. зі зміною співвідношення сил у світі, втратою величезного
ринку збуту в СРСР, що спричинило зниження валового національного продукту.
Успіхи Фінляндії за останні роки визнані усім світом. У 2001 р. вона за
індексами Світового банку, стала світовим лідером з використання нових
"високих" технологій для нарощування людського капіталу, а фінські школярі під
час кількох недавніх міжнародних тестувань випередили всіх своїх однолітків за
знаннями й вміннями в галузі філології і входять до групи 5-7 кращих в світі з
природничих наук. Виробничі й соціальні досягнення Фінляндії зумовлені,
насамперед, прискореним розвитком системи освіти, у першу чергу – сектору вищої
професійної освіти. Нами було встановлено, що наприкінці ХХ століття у
Фінляндії було докладено великих зусиль до перетворення середньої і вищої
професійно-технічної підготовки у цілісну систему, спроможну готувати
висококваліфіковані кадри виробничників, педагогів, вихователів.
В Україні також поставлені подібні завдання реформування та удосконалення
системи середньої спеціальної і вищої професійної освіти. Вивчення методології,
теорії і практики освітніх реформ у Фінляндії та актуальність для України
проблеми реформування освіти зумовило вибір теми дослідження: "Реформування
професійної освіти у Фінляндії в умовах глобалізаційних процесів.”
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами і темами. Дисертаційне
дослідження виконано відповідно до тематичного плану науково-дослідних робіт
відділу теорії і методології інженерної та природничої освіти Інституту вищої
освіти АПН України "Теоретичні і методологічні засади удосконалення природничої
та інженерної освіти у вищи