Ви є тут

Інформаційно-аналітичне забезпечення управління підрозділами податкової міліції України

Автор: 
Семир’янов Дмитро Якович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U001455
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ)

Розглянуті в попередньому розділі правові основи дозволяють сформулювати три основних взаємозалежних напрямки інформаційно-аналітичної роботи у підрозділах податкової міліції:
- інформаційно-аналітичне забезпечення оперативно-службової діяльності;
- інформування органів державної влади про результати, проблеми та методи протидії податковим правопорушенням, підготовка пропозицій про внесення змін та доповнень до діючого законодавства;
- розробка, впровадження й експлуатація, інформаційної системи підрозділів податкової міліції (ІСПМ).
Розглянемо більш докладно зазначені напрямки.

2.1. Інформаційно-аналітичне забезпечення управління оперативно-службовою діяльністю
Інформаційно-аналітична робота в інтересах оперативно-службової діяльності забезпечує вирішення оперативних задач діяльності підрозділів податкової міліції і виконує дві функції.
По-перше, ІАР задовольняє потреби оперативних працівників, співробітників органів дізнання та слідства в інформації, необхідній для ефективного вирішення основних задач по виявленню, припиненню і попередженню податкових та пов'язаних з ними злочинів і правопорушень.
По-друге, на підставі аналізу й узагальнення масиву даних про види і форми порушень податкового законодавства ІАР дозволяє здійснити складання прогнозів розвитку обстановки у сфері оподаткування, визначити майбутню динаміку найбільш небезпечних податкових злочинів і, відповідно, найважливіші напрямки оперативної діяльності на майбутнє. Таким чином, ІАР виконує активну, цілеспрямовуючу роль і надає оперативній діяльності масштабності і системності.
Правоохоронна діяльність по забезпеченню дотримання податкового законодавства є надзвичайно інформаційноємною. Для прийняття обґрунтованих рішень на всіх її стадіях потрібна переробка, аналіз і узагальнення великих обсягів відомостей, які добуваються як з конфіденційних, так і відкритих джерел. Тому задачі і функції оперативно-службової й інформаційно-аналітичної діяльності в цій частині органічно взаємозалежні.
В основу інформаційно-аналітичного забезпечення управління підрозділами податкової міліції закладений системний принцип циклічно замкнутої інформаційної підготовки рішень, прийнятих на всіх основних стадіях оперативно-розшукової, документально-перевірочної і кримінально-процесуальної діяльності підрозділів податкової міліції. Принципове значення має організація інформаційного пошуку потенційних порушників податкового законодавства на основі застосування комп'ютерних технологій і методів системного аналізу.
Первинною фазою роботи податкової міліції є одержання чи добування відомостей, які можуть свідчити про приховування об'єктів оподаткування чи пов'язаних з цими фактами інших протиправних діянь. Одним із джерел такої інформації є інформаційні системи, у яких реалізуються спеціальні технології активного інформаційного пошуку. Такі технології є найважливішим засобом інформаційно-аналітичного забезпечення правоохоронної діяльності.
Даному напрямку роботи правоохоронних органів по боротьбі з податковою злочинністю приділяється значна увага і в іноземних державах. Автори науково-практичних посібників наголошують увагу на тому, що для виявлення податкових злочинів і правопорушень не має необхідності мати певну підозру у скоєнні податкового злочину, для цього достатньо досвіду абстрактного передбачення податкової інстанції про те, що може мати місце об'єктивне заниження сплати податку. При цьому Котке К. наводиться приклад виявлення недекларування відсотків по цінних паперах та інші, які ґрунтуються на аналізі інформації різних баз даних ?58, с.348-349?.
Податкова і пов'язана з нею інша злочинність в Україні придбала масовий і загрозливий характер.
Практика показує, що проведення планових документальних перевірок не забезпечує повноту виявлення потенційних порушників податкового законодавства, у результаті чого бюджети всіх рівнів несуть значні втрати. З одного боку, це пояснюється величезною кількістю платників податків в деяких регіонах, та в Україні взагалі, і високий рівень латентності податкової злочинності. З іншого боку, витончений характер здійснення податкових злочинів в особливо великих розмірах вкрай ускладнює їх виявлення в процесі масових документальних перевірок, тим більше, що вони не мають цілеспрямованого характеру. У зв'язку з цим, Державна податкова адміністрація України перейшла до практики вибіркового планування контрольно-перевірочної діяльності у відношенні тих суб'єктів підприємництва, результати фінансово-господарської діяльності яких мають ознаки скоєння податкових чи пов'язаних з ними злочинів.
У країнах з розвиненою податковою і правоохоронною системами виявлення ознак податкових правопорушень, планування і контроль оперативно-розшукових і документально-перевірочних заходів здійснюється, головним чином, аналітичними методами комп'ютерного пошуку. З цією метою серед юридичних осіб організується інформаційний пошук суб'єктів, що декларують доходи, істотно занижені в порівнянні з реальним оборотом, профілем і кон'юнктурою конкретного ринку. Автоматизованим шляхом зіставляються витрати і доходи фізичних осіб, вказані у податкових деклараціях, з реальними даними, що досить повно враховуються завдяки загальній автоматизації розрахунків.
З урахуванням тенденцій, що проявляються останнім часом в розвитку криміногенної ситуації в Україні, заслуговує на увагу пропозиція Мартиненко О.А. б посилити діюче законодавство нормами, що передбачають обов'язок надавати фізичними та юридичними особами декларації про доходи та відомості про володіння сукупним майном ?78, с.161?.
Для нашої країни проблема організації комп'ютерного інформаційного пошуку має особливу гостроту і специфіку. По-перше, ще недостатньо організований облік платників податків і результатів їхньої фінансово-господарської діяльності (наприклад, по наявним базам д