Ви є тут

Організація самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін у вищому навчальному педагогічному закладі

Автор: 
Шишкіна Наталія Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U002096
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. Дослідно-експериментальна робота з перевірки технології організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін.........91
2.1 Загальні питання організації експериментального дослідження................91
2.2 Експериментальне дослідження технолігії організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін..................................117
2.3 Аналіз результатів експерименту......................................................148
Висновки до другого розділу...............................................................163
Загальні висновки..............................................................................165
Список використаних джерел...............................................................168
Додатки..........................................................................................188
ВСТУП
Актуальність та доцільність дослідження. Модернізація системи вищої освіти України вимагає розробки ефективних засобів формування всебічно розвиненої особистості, здатної не лише застосовувати здобуті знання у професійній діяльності, але й постійно поповнювати їх. Обсяг інформації, необхідної для плідної праці та життя освіченої людини, постійно зростає, саме тому актуальною є проблема виховання у студентів таких рис особистості, як самостійність, пізнавальна активність, креативність.
Сутність самостійної роботи, технологію та методику її організації досліджували С.І.Архангельський, Ю.К.Бабанський, В.К.Буряк, М.Г.Дайрі, М.О.Данилов, В.І.Євдокимов, Б.П.Єсипов, В.А.Козаков, О.А.Нільсон, П.І.Підкасистий, І.Ф.Прокопенко, Б.А.Сусь, О.В.Усова та інші вчені. Питання, пов'язані з організаційно-педагогічними умовами підвищення ефективності самостійної роботи студентів у вищих навчальних закладах, дістали відображення у дослідженнях С.І.Архангельського, А.М.Алексюка, О.В.Євдокимова, Б.А.Суся, В.А.Козакова та інших.
Разом із тим у педагогічній науці недостатньо розглянуто питання теоретичного обгрунтування й апробації на практиці технології організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін. Аналіз досвіду роботи викладачів вищого навчального педагогічного закладу засвідчив, що вони використовують різні засоби та методи організації самостійної роботи студентів, які здебільшого розробляються емпірично, без належного наукового обгрунтування, на основі інтуїтивних уявлень. Вказані недоліки педагогічної теорії та практики породжують суперечності: між соціальними змінами, пов'язаними з попитом на компетентні кадри, тобто такі, що не лише мають високий рівень знань, але й уміють реалізувати їх на практиці, самостійно їх поповнювати, приймати відповідні рішення в конкретній виробничій ситуації, з одного боку, та наявним процесом навчання, який здебільшого залишається заснованим на запам'ятовуванні інформації з наступним її відтворенням, - з іншого; між зростанням ролі самостійної роботи студентів як однієї з основних форм організації навчального процесу у вищій школі України та рівнем її дидактичного забезпечення; між наявністю емпіричного досвіду розробки та використання форм, методів, засобів організації самостійної роботи студентів під час вивчення юридичних дисциплін та майже повною відсутністю досліджень особливостей їх проектування і застосування у ході підготовки викладачів правових дисциплін.
Отже, виникає потреба у зміні форм і методів організації самостійної роботи студентів. Особливо це є важливим для майбутніх викладачів, які мають спрямувати свою діяльність на підготовку компетентних спеціалістів з високим рівнем знань, умінь і навичок, а також самостійних, активних та творчих особистостей. Проголошення в Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті як головної мети системи освіти створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, формування поколінь, здатних навчатися упродовж життя, стало важливим кроком на шляху до вдосконалення педагогічного процесу.
Розбудова демократичної, правової держави неможлива без високого рівня правових знань, правової культури її громадян. Одним зі шляхів досягнення цього є підготовка кваліфікованих викладачів правових дисциплін, головним резервом - організація самостійної роботи студентів.
З огляду на актуальність зазначеної проблеми, необхідність усунути названі суперечності та вдосконалити технологію організації самостійної роботи студентів обрано таку тему дослідження: "Організація самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін у вищому навчальному педагогічному закладі".
Зв'язок роботи з науковими планами й темами. Дисертаційне дослідження виконано згідно з темою науково-дослідної роботи Інституту педагогіки та психології Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди "Наукове забезпечення педагогічного процесу середніх загальноосвітніх та вищих навчальних закладів" (протокол № 6 від 31.10.2003р.). Тема дисертації затверджена Радою з координації наукових досліджень у галузі педагогіки й психології Академії педагогічних наук України (протокол № 7 від 17.09.2002 р.).
Об'єктом дослідження є організація самостійної роботи студентів вищого педагогічного закладу освіти.
Предмет дослідження - технологія організації самостійної роботи студентів вищого педагогічного закладу освіти у процесі вивчення юридичних дисциплін.
Мета дослідження полягає в обгрунтуванні, розробці та експериментальній перевірці технології організації самостійної роботи студентів вищого педагогічного закладу освіти у процесі вивчення юридичних дисциплін.
Гіпотеза дослідження. Упровадження у вищому педагогічному навчальному закладі розробленої технології організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін, яка передбачає поступовий перехід від прямого управління з боку викладача до співуправління та самоуправління забезпечить підвищення якості знань студентів (повноти, глибини, усвідомленості), рівня самостійності, пози