Ви є тут

Формування системи гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних університетів

Автор: 
Вознюк Оксана Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U000060
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ГУМАНІТАРНИХ ІНТЕГРОВАНИХ ЗНАНЬ ТА МЕТОДИКА ЇХ ВИВЧЕННЯ У
ТЕХНІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ
2.1. Моделювання системи гуманітарних інтегрованих знань студентів у
технічних університетів
Моделювання системи гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних
університетів проводилося за такими етапами:
1. Розробка принципів формування системи гуманітарних інтегрованих знань
студентів технічних університетів.
2. Розробка критеріїв відбору змісту гуманітарних інтегрованих метапредметів
для технічних університетів.
3. Побудова моделі системи гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних
університетів.
4. Побудова моделі метапредмета “Культурологічна підготовка інженера” для
технічних університетів залізничного транспорту.
5. Розробка змісту та методів вивчення метапредмета “Культурологічна підготовка
інженера”.
Ми розробили такі принципи формування системи гу­манітарних інтегрованих знань
студентів технічних університетів:
– принцип пріоритету кінцевої мети: професійна підготовка і розвиток
особистості інженера є двоєдиною ціллю професійної освіти, що передбачає
оптимальне поєднання спеціальних та гуманітарних знань у її змісті.
– принцип єдності загальної та професійної культури: культурологічна підготовка
інженера є повноцінним компонентом цілісної системи його професійної освіти.
– принцип професійної спрямованості: орієнтація гуманітарних дисциплін на
практичні потреби студентів, їх інтереси і запити, що передбачає органічне
поєднання технічних та гуманітарних складових.
– принцип креативності: формування системи інтегрованих знань з гуманітарних
дисциплін сприяє реалізації творчого потенціалу майбутнього інженера.
– принцип гуманізації: формування не лише професіонала, а й особистості
майбутнього інженера можливе за умови пріоритету гуманістичних ідей у процесі
професійної підготовки.
– принцип метапредметності: процес вивчення гуманітарних дисциплін у технічних
університетах доцільно реалізувати шляхом вивчення метапредметів – систем
інтегрованих знань, зміст яких базується на знаннєвій основі кількох
гуманітарних дисциплін і об’єднаний спільною дидактичною метою.
Розглянемо кожен з цих принципів детальніше.
Принцип пріоритету кінцевої мети. Провідна роль у розвитку навчального процесу,
зокрема у фаховій підготовці інженерів, в останні роки змістилася від змісту
навчання до мети, яка визначає і модифікує всі основні компоненти і
характеристики навчально-виховного процесу (зміст, методи, форми, ефективність
тощо). Мета є початковим компонентом і формує загальне уявлення про кінцевий
результат, яким є інтегрована система гуманітарних знань студентів технічних
університетів.
Загальна ціль інтеграції гуманітарних знань полягає у формуванні такої системи,
яка враховує як загальні його цілі в будь-якому закладі освіти, так і
специфічні, зумовлені особливостями навчального процесу. В останні роки
з’явилася значна кількість технічних університетів, а “наріжними каменями
технічного університету є: університетський, а не галузевий тип освіти; більш
високий рівень фундаментальної освіти, ніж в інженерному вузі [21, с. 141].
Забезпечення високого рівня фундаменталізації і гуманітаризації вищої
інженерно-технічної освіти є головним напрямком розвитку університетської
технічної освіти.
Важливими цілями інтеграції гуманітарних знань є пізнавальні, емоційні,
професійні та інші. Соціальні цілі передбачають формування ефективних критеріїв
відбору для гуманітарних знань. Культурологічні цілі забезпечують формування
повноцінної особистості, здатної творчо використовувати отримані знання, уміння
та навички у професійній діяльності. Педагогічні цілі визначаються системою
засобів для передачі соціального та фахового досвіду студентам. Психологічні
цілі включають дотримання умов розвитку розумових здібностей, індивідуальних
характеристик та формування творчо мислячого фахівця. Професійні цілі
спрямовані на ефективне виконання соціального замовлення та підготовку фахівця
згідно з освітньо-кваліфікаційними програмами даної галузі виробництва.
Науково-технічні цілі спрямовані на гнучку професійну підготовку, коли фахівець
спроможний сприймати, адаптувати та ефективно використовувати здобутки науки та
техніки на нових етапах науково-технічного прогресу. Організаційні цілі
зумовлені необхідністю розробки системи заходів для управління процесами
гуманітаризації знань. Особистісні цілі спрямовані на всебічний розвиток
особистості фахівця, на врахування індивідуальних особливостей учнів та пошук
шляхів максимально можливої реалізації кожної особистості.
Цілі формують сукупність конкретних завдань вивчення гуманітарних дисциплін у
технічних університетах:
– органічне поєднання гуманітарних знань шляхом їх інтеграції;
– формування знаннєвої основи гуманітарних знань як важливого компонента
професійної культури інженера;
– науково-методичне забезпечення інтеграції гуманітарних знань;
– формування спільної для всіх гуманітарних дисциплін у технічному університеті
мети навчання;
– практична перевірка нових моделей навчального процесу;
– підготовка навчальних програм з нових гуманітарних дисциплін, зокрема,
метапредметів;
– добір матеріалів для основної та самостійної роботи студентів;
– розвиток творчих здібностей майбутнього інженера;
– створення умов для мотивації навчання гуманітарних дисциплін;
– упровадження інноваційних підходів та технологій навчання.
Принцип єдності загальної та професійної культури. Професійна культура – це
інтегративне поняття, яке відображає досягнутий у трудовій діяльності рівень
майстерності; означає творче ставлення до праці, здатність до прийняття рішень