Ви є тут

Організація діяльності ліцею технічного профілю в системі неперервної професійної освіти

Автор: 
Наказний Микола Олексійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U000981
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ УМОВИ ДІЯЛЬНОСТІ ЛІЦЕЮ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ В СИСТЕМІ
НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
У розділі подано розроблені та теоретично обґрунтовані організаційно-методичні
умови діяльності ліцею технічного профілю як суб’єкта навчального
науково-виробничого комплексу, які забезпечують врахування потреб регіону,
особливості функціонування ліцею як закладу профільної підготовки молоді,
реалізацію принципу неперервності технічної освіти, визначають вимоги до
структури навчального плану, змісту профільного навчання та науково-методичного
забезпечення з профільних предметів, психологічного супроводу профільного
навчання ліцеїстів.
2.1. Місце ліцею в освітній системі регіону
Враховуючи місце ліцею в освітній системі регіону, ми звертали увагу на
навчально-виховний процес в закладах освіти регіону, який можна визначити як
відповідність змісту освіти меті закладів нового типу, а також забезпечення
співвідношення обов’язкової, вибіркової, регіональної складових змісту освіти.
Особливість регіону як об’єкта соціального управління, на нашу думку, полягає в
тому, що на регіональному рівні всі без винятку суто соціальні цілі, орієнтири,
завдання модифікуються, наповнюючись перш за все економічним змістом. За такого
підходу постають завдання визначення тенденцій зміни попиту і пропонування
освітніх послуг, формування і розвитку інтелектуального потенціалу суспільства
в умовах, істотно відмінних для різних регіонів країни. Суть механізмів
регіонального підходу, на думку О.Л.Сидоренко, зводиться до використання
методів державної скоординованої дії в інтересах розвитку і впровадження нових
технологій і досягнень з урахуванням потреб регіону [169, с.109-110].
На думку сучасних дослідників (А.В.Арсентьєва, Н.Ф.Григор’єва, В.С.Курило),
регіони не є обов’язково стійкими об’єднаннями, вони можуть бути як
монопрофільними, так і багатопрофільними; освітні регіони можуть відрізнятися
від виробничих комплексів, а можуть представляти собою єдину цілісну
освітньо-виробничу систему [38].
Розглядаючи складову Придніпровського економічного району – Дніпропетровський
регіон, – зазначимо, що він налічує 19 гімназій, 24 ліцеї, 24 приватних школи,
2 колегіуми, 15 навчально-виховних комплексів, шкіл з літерою “А” (авторські) і
т.д.
Слід підкреслити, що ліцеї, гімназії, спеціалізовані, авторські школи,
колегіуми регіону функціонують як заклади профільної та допрофесійної
підготовки молоді, в зв’язку з чим їх зміст і характер навчання відповідає
майбутньому професійному напряму, нахилам і здібностям особистості.
Звернувши увагу на профільність гімназій, ми прийшли до висновку, що 34%
зазначених навчальних закладів є гуманітарними, тобто в них поглиблено
вивчаються рідна та декілька іноземних мов, зарубіжна література, історія і
т.д. (гімназія Ленінського району м. Дніпропетровська, Тернівська гімназія
м.Кривого Рогу, гімназія №11 та №39 м. Дніпродзержинська та ін.), а 64%
гімназій регіону виступають як заклади змішаного типу, тобто на поглибленому
рівні вивчаються предмети не лише гуманітарного напряму, а й технічного чи
природничого (гімназія №3 Індустріального району, гімназія №130 Жовтневого
району м. Дніпропетровська, Інгулецька гуманітарно-естетична гімназія №127 та
ін.). Однак, гімназія №57 Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська
має профільні класи (економічні та педагогічні), які один день на тиждень
навчаються в Державній гірничій академії та в Дніпропетровському національному
університеті; в гімназії №130 Жовтневого району завдяки такому підходу
здійснюється професійна підготовка (оператор електронно-обчислювальних машин,
секретар-референт) з видачею посвідчень відповідно до державної ліцензії.
Аналізуючи діяльність приватних навчально-виховних закладів освіти регіону,
нами зроблено висновок, що навчання в них проводиться за державними програмами
з поглибленим вивченням тих чи інших предметів, тобто за програмами шкіл нового
типу, погодженими з обласним управлінням освіти і науки. Водночас слід
зазначити, що різноманітність профільності, спецкурсів, факультативів приватних
навчально-виховних закладів освіти допомагає особистості визначитись у виборі
майбутнього напряму професійної діяльності (основи економічних знань,
образотворче мистецтво, музика, вокальні та хорові співи, навчання на музичних
інструментах, основи сольного та ансамблевого співу і т.д.). Тому, досліджуючи
функціонування ліцею в освітній системі регіону, ми звертали увагу на
спеціалізацію цих навчальних закладів, яка вже спрацьовує на майбутній напрям
професійної діяльності.
На основі здійсненого аналізу нами встановлено, що з 24 ліцеїв регіону 98%
здійснюють навчання в межах багатопрофільності за чотирма основними напрямами:
1. Технічний: поглиблене вивчення математики, фізики, інформатики (ліцей
інформаційних технологій при Дніпропетровському національному університеті,
Дніпропетровський обласний фізико-математичний ліцей-інтернат для сільської
молоді, техніко-економічний ліцей №61 м. Дніпропетровська, технічний ліцей та
ліцей інформаційних технологій м. Дніпродзержинська, загальноосвітній ліцей
м. Орджонікідзе та ін.).
2. Природничий: поглиблене вивчення біології, хімії, а в деяких ліцеях
географії: обласний медичний ліцей при Дніпропетровській державній медичній
академії, Саксаганський науково-природничий ліцей, ліцей №100
м. Дніпропетровська, Тернівський ліцей №80, Жовтоводський ліцей
природничо-наукового навчання та ін.
3. Гуманітарний: поглиблене вивчення рідної та іноземних мов, літератури,
історії, правознавства (Українсько-Американський л