Розділ 2
ЗДІЙСНЕННЯ ОБЛАСНИМИ ДЕРЖАВНИМИ АДМІНІСТРАЦІЯМИ КОНТРОЛЮ У СФЕРІ ФІНАНСОВОЇ ТА
БЮДЖЕТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Сутність фінансового контролю та його місце в управлінській
діяльності обласної державної адміністрації
Контроль за фінансовою діяльністю на місцевому рівні здійснюється багатьма
державними органами, в тому числі обласними державними адміністраціями.
Незалежно від того, які органи здійснюють контрольну функцію і в якому обсязі,
контрольна діяльність заснована на єдиних принципах і в її основу покладено
завдання підвищення ефективності управління та виконання поставлених перед ним
завдань [87, с. 432]. Так, Законом України „Про місцеві державні адміністрації”
закріплено здійснення останніми на відповідних територіях державного контролю
за станом фінансової дисципліни, обліку та звітності, виконанням державних
контрактів і зобов’язань перед бюджетом, належним і своєчасним відшкодуванням
шкоди, заподіяної державі. Регулюючи процеси акумуляції, розподілу і
організації використання грошових коштів, вони сприяють розвитку тих чи інших
державних структур, сфер народного господарства, або, навпаки, окремі сфери
діяльності можуть ліквідувати. За допомогою фінансів забезпечується грошовими
коштами функціонування державного механізму, який, в свою чергу, отримавши в
достатній кількості кошти, може забезпечувати розвиток як окремої області, так
і всієї країни в потрібному напрямку. Саме держава спрямовує грошові кошти з
однієї сфери в іншу, в той же час акумулювати централізовані фонди для
виконання своїх завдань і функцій.
Оскільки кінцевим призначенням фінансових ресурсів є забезпечення розширеного
відтворення і задоволення суспільних інтересів та потреб, то кожен громадянин і
держава в цілому надзвичайно зацікавлені в їх ефективному використанні на
місцях. Звідси об’єктивно виникає потреба в управлінні фінансовими ресурсами
(які виражають суть фінансів), а відтак і фінансового контролю на рівні
областей.
Фінансовий контроль посідає важливе місце в управлінській діяльності обласної
державної адміністрації, і його значення дедалі зростає. Сучасна побудова
української держави орієнтується на нові принципи її діяльності, а, відповідно,
і нові підходи до видів діяльності, функцій державних органів та їх структурної
побудови. У зв’язку з цим постало питання про призначення фінансового контролю
як функції управління, притаманність її як супутнього елементу управлінської
діяльності обласної державної адміністрації і виділення як окремої самостійної
функції. Процес демократизації вніс зміни у співвідношення централізації та
децентралізації управління, призначення фінансового контролю та форми і методи
його здійснення. Із засобу покарання контроль набув інформаційно-аналітичного
характеру, став невід’ємним фактором подальшого розвитку управління.
Проблемі фінансового контролю присвятили свої дослідження науковці різних
періодів: О.Ф. Андрійко, М.Ф. Базась, М.Т. Білуха, Є.О. Вознесенський,
Є.Ю. Грачова, Н.О. Ковальова, М.П. Кучерявенко, Л.А. Савченко, Н.І. Хімічова та
інші. Проте слід зауважити, що здійснення фінансового контролю саме обласними
державними адміністраціями у нових економічних, політичних та правових реаліях
сучасності в юридичній літературі ще не знайшло свого належного висвітлення.
Фінансовий контроль – важливий елемент управління, який дозволяє суттєво
впливати на хід управлінської діяльності, коригуючи її в разі виявлення
відхилень від визначеного напрямку. Його значущість обумовлена особливим
предметом контролю – фінансовими та господарськими відносинами, які є базовими
для будь-якої держави.
Призначення фінансового контрою полягає і в тому, що він виконує
статистично-аналітичну функцію як у масштабі всієї держави, так і в межах
відповідної адміністративної одиниці, що дозволяє бачити загальну картину
господарювання, прогнозувати, планувати та коригувати господарську, фінансову
та іншу діяльність.
Фінансовий контроль застосовується там і тоді, де функціонують фінанси.
Фінанси, будучи інструментом розподілу і перерозподілу валового внутрішнього
продукту в процесі його руху, забезпечують створення і використання фондів
грошових засобів для задоволення економічних і соціальних потреб. Створення і
використання фондів коштів, які є фінансовими ресурсами, здійснюється під
впливом різних як об’єктивних, так і суб’єктивних факторів. Цим зумовлена
об’єктивна необхідність фінансового контролю як важливої сфери фінансової
діяльності, інструменту впливу на становище і розвиток усієї економічної
системи держави [84, с. 342-343].
Тобто, фінансовий контроль за своєю економічною суттю – це функція управління,
яка включає сукупність спостережень, перевірок за діяльністю об’єкта управління
з метою оцінки обґрунтованості і ефективності прийняття рішень і результатів їх
виконання. Його суть розкривається у взаємозв’язку зі сферою застосування і
сферою функціонування фінансів.
Під фінансами в літературі розуміють економічні відносини, пов’язані з
формуванням, розподілом та використанням централізованих і децентралізованих
фондів грошових коштів, необхідних для виконання завдань і функцій держави та
забезпечення умов розширеного відтворення [100, с. 6-7]. На відміну від грошей,
фінанси є економічним інструментом розподілу і перерозподілу валового
внутрішнього продукту і національного доходу, засобом контролю за утворенням і
використанням фондів грошових коштів, які є матеріальним змістом фінансів.
Основу фінансів складають формування та рух грошових доходів держави, юридичних
осіб і громадян. Тому можна сказати, що фінанси виражають грошові відносини,
які виникають між: підприємствами в п
- Київ+380960830922