Ви є тут

Фізіолого-гігієнічне обґрунтування оптимізації навчального процесу і умов життєдіяльності вихованців військових ліцеїв

Автор: 
СОЛОВСЬКА СВІТЛАНА СВЯТОСЛАВІВНА
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U002202
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ТА МЕТОДИКИ ДОСЛІДЖЕНЬ
2.1 Організація, напрямки та загальний об'єм досліджень
В основу роботи покладено комплексне дослідження стану здоров'я вихованців
Київського військового ліцею, його динаміка в процесі навчання.
Дослідження проводились на базі Київського військового ліцею ім. І.Богуна
(КВЛ), Київського спортивного ліцею-інтернату (КСЛІ), Науково-дослідного
лабораторного центру національного медичного університету ім. О.О.Богомольця
(НДЛЦ НМУ) та Науково дослідного інституту проблем військової медицини ЗС
України (НДІ ПВМ ЗС України).
Обстежувалися підлітки у віці від 15 до 16 років (хлопчики): вихованці
Київського військового ліцею (КВЛ) та ліцеїсти Київського спортивного інтернату
(КСЛІ), в якості контрольної групи. 71% обстежених були здоровими і 29% мали ті
чи інші відхилення в здоров’ї, що не перешкоджали, однак, навчанню в ліцеї.
Контрольна група визначалася відповідно до вимог максимального наближення умов
навчання, виховання та фізичного навантаження до аналогічних у військовому
ліцеї з врахуванням віку, статі та рівня фізичного розвитку. Вихованці
Київського спортивного ліцею-інтернату були обрані як найбільш спорідненні за
статтю, віком (юнаки віком 14-15 років), умовами проживання та навчання
(часткова ізольованість від цивільного населення, сумісне навчання та
проживання, велике фізичне навантаження та ін.).
В ході виконання наукової роботи використовувалися гігієнічні, епідеміологічні,
соціологічні, антропометричні, фізіологічні, психологічні, біохімічні та
морфологічні методи досліджень.
Робота виконувалась в три етапи.
На 1-му етапі проводилося вивчення та аналіз захворюваності вихованців КВЛ та
КСЛІ за вибраний період (1994-2001 рр.);
На другому етапі здійснені контроль та спостереження за динамікою стану
здоров’я підлітків основної та контрольної груп протягом двох років навчання в
ліцеї 2000 – 2001 рр. Досліджені фактори оточуючого середовища та умови
навчальної діяльності, параметри санітарно-гігієнічного режиму.
На третьому етапі здійснено аналіз отриманих даних та досліджено вплив
соціально-гігієнічних факторів оточуючого середовища на стан здоров’я
вихованців КВЛ і КСЛІ. Розроблено організаційні принципи та основи системи
соціально-гігієнічного моніторингу стану здоров'я вихованців Київського
військового ліцею.
Напрямки та загальний об'єм досліджень подані в таблиці 2.1
Таблиця 2.1
Напрямки та загальний об'єм досліджень.
№ за/п
Напрямки роботи
Кількість обстежених
Кількість обстежень
Вивчення динаміки стану здоров’я ліцеїстів
Антропометричні виміри та дослідження фізичного стану організму
Дослідження індивідуальних психофізіологічних якостей ліцеїстів (властивостей
ЦНС, стресостійкості та схильності до насильства у поведінці)
Дослідження соціальної сформованості особистості та професійної мотивації
Клінічні лабораторні дослідження стану здоров'я ліцеїстів (морфологічні,
біохімічні )
99
233
308
55
198
466
308
165
Загалом
695
1082
Захворюваність:
а) за даними поглиблених медичних оглядів обстежених підлітків (особові справи
призовників, історії розвитку дитини (ф. № 112/у) і карти профілактичних
щеплень (ф. № 063/у))
б) за даними звітів медичної служби КВЛ (Ф 3-мед), книг амбулаторного прийому
медичної служби КВЛ.
240 карт
Стосовно загальної кількості ліцеїстів та учнів спорт інтернату з 1990 по 2001
рік
(5140 осіб в КВЛ та 2043 особи в КСЛІ)
Дослідження факторів оточуючого середовища та умов навчальної діяльності,
параметрів санітарно-гігієнічного режиму
Експертно-гігієнічна оцінка умов побуту та життєдіяльності (мікроклімат, шум,
обладнання учбових приміщень, вимоги щодо одягу та взуття, харчування та ін.)
Вивчення організації навчально-виховного процесу
200
400
Загалом
1135
1543+(7183)
Умови та методи проведення досліджень подані в таблиці 2.2
Таблиця 2.2
Умови та основні методи досліджень.
№ за/п
Досліджуваний показник
В умовах КВЛ та КСЛІ
В умовах НДІ ПВМ
та НДЛЦ НМУ
Матеріал для досліджень
Метод
Визначення фізичного розвитку та стану здоров'я
Анамнестично-оглядовий та вимірювальний,
Визначення групи здоров'я
Аналіз даних за формою 3-Мед
Визначення фізичного стану та стану здоров'я
Фонометрії з навантажувальним тестом
Самооцінка стану здоров'я
Гіссенський опитувальник
Стан серцево-судинної системи (адаптаційний потенціал системи кровообігу)
Методика Баєвського-Гурова
Основні властивості нервових процесів (збудження, гальмування, працездатність)
Методика Макаренко на ПНН-3
Дослідження психологічної структури особистості
Методика Люшера
Дослідження особистісно-мотиваційних особливостей
Методика Сонді
соціологічні анкети
Дослідження психічних процесів
Методики: пам'ять на числа, слова; встановлення закономірностей; коректурна
проба.
Визначення фізичного стану організму та передхворобливих станів
буккальний епітелій слизової поверхні щоки
Метод індексованої каріограми
Визначення жирнокислотного складу ліпідів поту
піт
Метод газорідинної хроматографії
Продовження Таблиці 2.2
3
Визначення стану вільно-радикальних процесів та антиоксидантної стійкості
сеча
метод хемілюмінісцентного аналізу
Вивчення та гігієнічна оцінка організації навчально-виховного процесу та
харчування
хронометражні анкети, оцінка режиму учбового дня та добового режиму
життєдіяльності учнів
* НДЛЦ НМУ-Науково-дослідний лабораторний центр Націонаьного медуніверситету
ім.О.О. Богомольця.
2.2 Характеристика методів дослідження.
Оцінка санітарно-гігієнічних умов навчання в Киї