Ви є тут

Оцінка ринкової вартості суден водного транспорту

Автор: 
Войченко Тетяна Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003544
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РИНКОВУ ВАРТІСТЬ СУДЕН ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ
2.1. Аналіз функціонального зносу при встановленні
ринкової вартості суден
Основними факторами, що впливають на ринкову вартість суден, є
техніко-експлуатаційні характеристики, технічний стан, зноси і терміни служби
суден і їхніх основних конструкційних елементів, а також рівень цін на судна,
суднове устаткування і ремонтні роботи, що склалися на вільному ринку підчас
визначення його вартості, тобто ринкова вартість багато в чому визначається
зносом. Функціональний і зовнішній види зносу в нашій країні не розглядалися в
силу відсутності необхідності визначати ринкову вартість ОФ, тому що не було
ринку, а для переоцінки вартості досить було враховувати фізичний і моральний
зноси. В даний час в українській оцінній практиці застосовуються методи
розрахунку функціонального і зовнішнього зносів ОФ запозичені в закордонних
економістів. У дисертаційній роботі розглянемо, як представлені ними методи
розрахунку даних видів зносу можна адаптувати на українському ринку оцінних
послуг, і чи можна взагалі на практиці застосувати запропоновані ними методи
для розрахунку зносу суден.
Функціональний знос - втрата вартості в результаті невідповідності його
параметрів і (або) характеристик оптимальному техніко-економічному рівневі
[100, с.287]. Виходячи зі статей витрат, зі змінами в структурі яких зв'язаний
знос, розглядається дві сторони можливої відмінності нової техніки від старої
або дві категорії функціонального зносу [97-101] : надлишок капітальних витрат,
тобто коли експлуатаційна продуктивність машин і устаткування через технічні
або технологічні умови менше розрахункової, тобто об'єкт недовикористовується,
і надлишок виробничих витрат, коли експлуатаційні витрати старої техніки значні
в порівнянні із сучасної аналогічної. Помітимо, що в даний час існуючі методики
оцінки функціонального зносу однаково підходять до визначення даного виду зносу
незалежно від виду розглянутого об'єкта, будь те нерухомість (будинки,
спорудження), машини й устаткування або транспортні засоби.
Функціональний знос обумовлений надлишком капітальних витрат, являє собою
результат технологічних змін, що виявляються у виді створення більш досконалого
дизайну, появи нових конструкційних матеріалів, розходження в конструкціях і
(або) неможливості оптимально використовувати майно (машину, устаткування)
через такі фактори, як неефективне розміщення і компонування, надлишок
виробничих потужностей у порівнянні з вимогами сучасного виробництва,
незбалансованість виробничого процесу. Часто цей вид функціонального зносу
називається технологічним старінням [97] .
Функціональний знос обумовлений надлишком виробничих витрат, являє собою
результат або технологічних змін, що сприяють скороченню собівартості продукції
в порівнянні з виробничими витратами, асоційованими з даними машинами й
устаткуванням, або неефективності розміщення і компонування, що збільшує
виробничі витрати, асоційованими з машинами й устаткуванням. Фактори, що
викликають функціональний знос ОФ, представлені на рис.2.1.
Таким чином, будь-яка відмінність нової техніки від старої, зухвале зменшення
привабливості старої техніки приводять до знецінення останньої і, отже, до її
функціонального зносу.
Функціональний знос обумовлений надлишковими капітальними витратами виникає,
коли експлуатаційна продуктивність техніки через технічні або технологічні
умови менше розрахункової, тобто об'єкт недовикористовується [97].
Використовуємо дане угруповання факторів, що викликають функціональне старіння
об'єктів ОФ, для обґрунтування й угруповання факторів функціонального зносу, що
впливають на ринкову вартість суден водного транспорту, а також розглянемо
можливість класифікації функціонального зносу за критерієм технічної можливості
й економічної доцільності усунення.

Рис. 2.1. Угруповання факторів функціонального зносу об'єктів ОФ
Припустимо, що розглядається технологічна лінія, що складається з декількох
агрегатів. Всі агрегати мають різний вік і різний ступінь фізичного зносу.
Розрахункова продуктивність машин однакова, і лінія працює з повним
навантаженням. Функціональний знос відсутній. У даному випадку ринкова вартість
буде дорівнювати сумі вартостей заміщення кожного з агрегатів за винятком його
фізичного зносу.
Змінимо умови приклада. Нехай на цій же лінії один з агрегатів замінений новим,
з більшою розрахунковою продуктивністю. Але необхідність у більшій кількості
продукції відсутня. Таким чином, новий агрегат буде недовикористовуватися, і
його вартість на даній лінії буде менше, ніж вартість його як окремої машини.
Відповідно до принципу заміщення необхідно знайти вартість машини з
розрахунковою продуктивністю рівної продуктивності інших машин лінії. Це
необхідно зробити, тому що корисність машини в такому оточенні менше
розрахункової. Таким чином, ми маємо в цьому випадку функціональне старіння
однієї з машин, викликане надлишковими капітальними витратами, що знижують її
вартість.
Величину знецінення можна визначити через недовикористання [98]:
, (2.1)
де Н – недовикористання об'єкта, %;
Р, р - реальна і розрахункова продуктивності відповідно;
n - показник ступеня (фактор «економії на розмірі» або коефіцієнт "гальмування
ціни", коефіцієнт Чілтона).
Складність розрахунку зносу по даній формулі полягає в складності, заплутаності
і трудомісткості розрахунку показника ступеня. «Коефіцієнт гальмування»
розраховується на базі статистичних даних залежності вартості від
продуктивності (потужності або інших головних па