РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОЕКТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ
МЕТРОЛОГІЧНОЮ СЛУЖБОЮ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ УКРАЇНИ
2.1. Оцінка факторів, які визначають організаційну структуру управління
метрологічною службою залізниці
Вплив різних факторів на процес вибору і побудови організаційної структури
управління метрологічною службою з системою управління якістю може бути
представлений у вигляді системної концептуальної моделі, зображеної на рис.
2.1.
Система управління якістю повинна базуватися на цілях і політиці якості, якими
підприємство декларує зобов'язання вищого керівництва перед споживачем і
суспільством. При цьому визначаються шляхи реалізації політики, які
відображаються у відповідних стратегічних рішеннях. На схемі це представлено
першим рівнем. Вищий рівень системи управління якістю метрологічного
забезпечення технологічних процесів на залізничному транспорті працює на
забезпечення досягнення цілей і реалізацію політики якості.
Другий рівень — це комплекс заходів, спрямованих на організацію забезпечення
політики якості і управління якістю метрологічного забезпечення технологічних
процесів на залізничному транспорті. Важливим елементом забезпечення якості є
Настанова з якості метрологічним забезпеченням на залізничному транспорті, в
якій мають бути відображені усі вимоги стандартів серії ДСТУ ISO 9001 [39].
Настанова з якості метрологічним забезпеченням повинна ідентифікувати функції
адміністрації (повноваження посадових осіб, що здійснюють керівництво,
виконання та перевірку роботи, що впливає на якість), містити документований
опис системи управління якістю метрологічного забезпечення технологічних
процесів на залізничному транспорті. Організаційною формою забезпечення якості
є ОСУ МС, яка забезпечує відповідність потенціалу метрологічної служби та
умовам, що задаються факторами зовнішнього середовища – організація, управління
та безпечне виконання управляючих впливів при виконанні перевізного процесу, у
тому числі вимог споживачів послуг, пов’язаних з перевезенням вантажів та
пасажирів залізничним транспортом, а також можливостей постачальників
комплектуючих вузлів та окремих елементів для потреб залізничного транспорту.
ОСУ МС інтегрує у своєму складі усі вимоги стандартів серії ДСТУ ISO 9001 [39]
і системи управління якістю в цілому.
Таблиця 2.1 Фактори, що задають параметри елементів організаційної структури
управління
TQM
Рівень
Цілі і політика якості
Стратегія
Організаційне забезпечення якості
ОСУ МС
Процедури забезпечення системи управління якістю
Задачі управління
Об’єкти управління
Процедури системи менеджменту якістю
Умови навколишнього середовища. Вимоги споживачів транспортних послуг.
Особливості стандартів серії ДСТУ ISO 9001 ? 2001
Третій рівень являє собою сукупність процедур забезпечення якості
метрологічного забезпечення на залізничному транспорті. Процедури, що
розробляються у складі системи управління якістю, поєднуються у дві групи:
виробничі та адміністративні.
Виробничі процедури охоплюють усю діяльність із забезпечення якості
метрологічного забезпечення на залізничному транспорті, що здійснюється щодо
об'єктів, прямо або непрямо впливають на якість ремонту, утримання та
обслуговування локомотивів, вагонів, верхньої будови колії, систем управління
рухом поїздів, а також систем енергозабезпечення підрозділів залізничного
транспорту. Вони визначаються складом задач управління метрологічним
забезпеченням, віднесених до реалізації функцій змісту, обслуговування та
ремонту.
Адміністративні процедури охоплюють усю діяльність, здійснювану метрологічними
службами, із забезпечення змісту, обслуговування та ремонту локомотивів,
вагонів, верхньої будови колії, систем управління рухом поїздів, а також систем
енергозабезпечення підрозділів залізничного транспорту з підготовкою,
прийняттям та організацією виконання адміністративних рішень щодо забезпечення
якості метрологічного забезпечення. Адміністративні процедури поєднуються в
управлінські цикли, утворені загальними функціями (планування, організація,
облік, контроль, аналіз, регулювання, стимулювання). Ці процедури здійснюються
над всіма елементами системи управління якості, у тому числі над кожною
виробничою процедурою забезпечення якості метрологічного забезпечення у
підрозділах залізничного транспорту.
Четвертий рівень – це сукупність об'єктів управління підрозділів метрологічних
служб залізничного транспорту, діяльність яких забезпечує якість метрологічного
забезпечення, що виконується підрозділами метрологічних служб. Саме над
об'єктами управління здійснюються виробничі й адміністративні процедури, тобто
управління якістю метрологічного забезпечення.
Систему управління якістю метрологічного забезпечення ремонту, утримання та
обслуговування локомотивів, вагонів, верхньої будови колії, систем керування
рухом поїздів, а також систем енергозабезпечення підрозділів залізничного
транспорту, в остаточному підсумку, спрямовано на організацію, управління та
безпечне виконання управляючих впливів, що реалізують виконання перевізного
процесу, в тому числі вимог споживачів послуг, що надаються під час перевезення
вантажів і пасажирів залізничним транспортом. Усі ці вимоги та умови тією чи
іншою мірою визначаються системою стандартів ISO 9000.
Зміни ОСУ МС підрозділів залізничного транспорту відбуваються також під впливом
внутрішніх факторів: старіння парку засобів вимірювань, зростання середнього
віку обслуговуючого персоналу, зниження відсотка охоплення обслуговуючого
персоналу процесом підвищення кваліф
- Київ+380960830922