Ви є тут

Організація модульного курсового професійно-технічного навчання і підвищення кваліфікації робітників будівельного профілю

Автор: 
Михнюк Марія Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002218
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.
Будівельні, монтажні та ремонтно-будівельні роботи), змінилася тільки форма,
але не зміст. Характеристики не містять переліку умінь, наводиться лише перелік
робіт, які повинні уміти виконувати робітники відповідного рівня кваліфікації.
Так, для професії “Штукатур” у розділі завдання та обов’язки визначено, що
кваліфікований робітник 2–3 розрядів має виконувати найпростіші і прості роботи
під час обштукатурювання поверхонь та ремонту штукатурки [96].
У прикладах робіт для 2–3-х розрядів, в основному визначено роботи з підготовки
поверхонь, приготування розчинів та виконання простої штукатурки, що
застосовується у підвальних та тимчасових приміщеннях, і за технологією
виконується “під сокіл”. Залишена без змін і підготовка поверхонь з очеретяного
плетива, яка взагалі не застосовуються нині. Не виконуються роботи і з
виготовлення плит для влаштування коробів вентиляції.
Третій кваліфікаційний розряд присвоюється випускникам ПТНЗ не тільки з
курсового професійно-технічного навчання з терміном 4 місяці, але й після
закінчення трьох років навчання у ПТНЗ. З такою кваліфікацією вижити робітнику
в сучасних ринкових умовах не можливо. Адже після кожного рівня кваліфікації
необхідно закріпити сформовані уміння та навички не менше одного року на
виробництві. А це свідчить, що нинішня система професійно-технічної освіти
залишається негнучкою і не в змозі гарантувати підготовку робітника високої
кваліфікації за короткий термін.
На етапі констатуючого експерименту, провівши дослідження змісту професії
“Штукатур”, ми виявили, що і в п’ятому кваліфікаційному розряді, і в шостому
ніяких змін не вносилося взагалі протягом більш ніж 20 років. Сучасні
будівельні технології як вітчизняні, так і закордонні, що вже давно
використовуються в оздобленні будівель, все ще не знайшли свого відображення у
кваліфікаційних вимогах.
Нині на рівні Міністерства освіти і науки України здійснюється розробка
державного стандарту з професійно-технічної освіти. Однак, недоліком цієї
розробки є те, що вона здійснюється на основі старого змісту кваліфікаційних
характеристик. Роботодавець не хоче брати на роботу працівника, який не володіє
новими технологіями опоряджувальних робіт. А вивчення цих технологій припадає
на період оволодіння лише п’ятим і шостим кваліфікаційними розрядами. Державний
центр зайнятості теж дає замовлення на підвищення кваліфікації робітників більш
високих розрядів, тому доводиться інтегрувати навчальні програми, наприклад
2-го і 3-го розрядів; збільшувати обсяг навчального часу, хоч це й суперечить
послідовності закріплення вироблених навичок на практиці протягом року.
Враховуючи зазначене вище, ми пропонуємо доповнення та зміни до існуючих вимог
щодо кваліфікації робітників будівельного профілю (додатки А – 1, А – 2, А – 3,
А – 4, А – 5).
Як уже зазначалося раніше, другим кваліфікаційним розрядом, який присвоюють
слухачам після закінчення курсового професійно-технічного навчання, визначено
найпростіші види робіт, зокрема такі, як: очищення поверхонь; перемішування
розчинів; способи їх нанесення і розрівнювання.
Ми вважаємо за необхідне включити до кваліфікації другого розряду виконання
простої штукатурки. Тим більше, що прийоми і способи дій з нанесення та
розрівнювання розчину вивчаються і відпрацьовуються саме на цьому етапі
навчання. В зміст професійних навичок 2-го розряду входять: насікання
поверхонь, прибивання ізоляційних матеріалів, стальної сітки, дранки та
дранкових щитів; приготування сухих сумішей; перемішування та проціджування
розчинів; накидання і намазування їх на поверхні; розрівнювання та стягування
розчину, затирання і перетирання штукатурки.
Зміст кваліфікаційної характеристики 3-го розряду ґрунтується на оволодінні
тими, хто навчається поліпшеної штукатурки. Враховуючи те, що слухачі уже
засвоїли послідовне виконання простої штукатурки, в третьому розряді формуються
навички з поліпшеного обштукатурювання різних поверхонь, обштукатурювання
укосів, ніш і пілястр, швів між збірними залізобетонними плитами. Однак навіть
і цих навичок недостатньо, щоб влаштуватися на роботу, яка добре оплачується.
Ми вважаємо, що саме така підготовленість спеціалістів є причиною того, що наші
випускники не можуть працевлаштуватися після закінчення професійно-технічного
навчального закладу.
Четвертий кваліфікаційний розряд розглядаємо з позиції вимог до виконання
високоякісної штукатурки всередині приміщень та на фасадах будівель,
опорядження поверхонь складних обрисів гіпсокартонними листами, витягування
простих прямолінійних тяг постійного перетину, обштукатурювання колон різної
форми, механізоване приготування та нанесення розчину на поверхню,
торкретування поверхонь.
До необхідних професійних навичок цього розряду ми відносимо: влаштування
розчинних та інвентарних марок і маяків; нанесення розчину між маяками ручним і
механізованим способами; розрівнювання розчину за маяками; опорядження
внутрішніх і зовнішніх кутів; вилучення маяків та підштукатурення місць їх
знаходження; виготовлення шаблонів для прямолінійних тяг; навішування
направляючих правил і підготовки поверхонь під витягування карнизів;
провішування поверхонь колон; влаштування паскових маяків на колонах;
розмічування профілю для влаштування каркасу під гіпсокартонні листи; збирання
та закріплення каркасу; кріплення гіпсокартонних листів; виконання ремонтних
робіт.
До п’ятого кваліфікаційного розряду належить виконання високоякісного
обштукатурювання криволінійних поверхонь, виконання традиційних декоративних та
спеціальних штукатурок. Між іншим ці види робіт передбачені і ш