РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ДИСЦИПЛІН ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО ЦИКЛУ У СТУДЕНТІВ ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Зміст розділу складає вибір методичної бази та здійснення констатуючого етапу дослідження для виявлення умов, які впливають на розвиток професійно-орієнтованого ставлення студентів до дисциплін психолого-педагогічного циклу. Здійснено аналіз досліджень в галузі національної та зарубіжної психолого-педагогічної науки [139, 143, 175, 199, 266]. Показано, що в навчально-виховному процесі економічного університету ставлення студентів до предметів психолого-педагогічного циклу не завжди розвивається в бажаному конструктивному напрямі. Визначаються певні негативні тенденції, що заважають досягненню мети - формуванню професійно-орієнтованого ставлення студентів до дисциплін психолого-педагогічного циклу при наданні студентам економічного університету другої професії "викладач економіки".
Використання визначених методів забезпечило перевірку висунутої гіпотези і дослідження ефективності запропонованих засобів формування професійно-орієнтованого ставлення студентів економічного профілю до психолого-педагогічної підготовки. Особливу увагу приділено розгляду нових тенденцій, які з'явилися в детермінації навчальної діяльності та професійній підготовці студентства. Це зумовлено тими змінами в суспільстві, які не могли обійти систему вищої школи, життєві плани та ціннісні орієнтації студентської молоді.
2.1. Концептуальні передумови та методична база організації та проведення констатуючого експерименту
Завданнями констатуючого експерименту виступили:
1. Формування експериментальної вибірки досліджуваних.
2. Побудова концептуальної моделі професійно-зорієнтованого ставлення.
3. Визначення показників професійно-зорієнтованого ставлення до дисциплін психолого-педагогічного циклу відповідно до раціонального емоційного та поведінкового компонентів сформованості професійно-зорієнтованого ставлення .
4. Визначення критеріїв та рівнів сформованості професійно-зорієнтованого ставлення.
5. Добір методик для дослідження професійно-зорієнтованого ставлення.
до психолого-педагогічного циклу у констатуючому експерименті.
6. Дослідження тенденцій розвику професійно-зорієнтованого ставлення
до дисциплін психолого-педагогічного циклу у студентів економічного університету.( констатуючий експеримент).
Педагогічний експеримент проводився в умовах навчального процесу в Київському національному економічному університеті протягом 1999 - 2005 років. При визначенні педагогічних умов формування професійно-орієнтованого ставлення студентів економічного університету до дисциплін психолого-педагогічного циклу теоретичні припущення перевірялись на практиці та підкріплювались експериментальними даними.
Найбільшу складність при аналізі складних системних утворень, до яких можна віднести і професійно-орієнтоване ставлення студентства, є виділення певної структури, тобто визначених складових та засобів зв'язку між ними. Визнаючи в цілому правомірність відомого твердження К.К.Платонова відносно того, що "система" це поняття суб'єктивне, тоді як "структура" - поняття об'єктивне, ми більш схиляємося до позиції В.А.Семиченко, яка вважає, що в даному випадку слід говорити про більш складні об'єкт-суб'єктні відношення. Адже характер структури визначається тим ракурсом розгляду і тими системними рамками, які вибирає дослідник, що вивчає дану систему. Тобто системна проекція, масштаб системи, кількість та якість актуальних компонентів, що утворюють систему, яка досліджується, дійсно істотно залежать від позиції дослідника. Однак в межах зробленого вибору ступень детермінації системних подій визначеними для аналізу компонентами, характер зв'язку між ними, сутність системних феноменів, що виникають, уже виступають незалежними системними ознаками, тобто явищами об'єктивними [194].
Такий підхід дозволяє нам перейти до побудови концептуальної моделі досліджуваного явища, виходячи з таких теоретичних позицій:
1. Професійно-орієнтоване ставлення студентів є складним системним утворенням, структурні компоненти якого утворюються на перетині різних системних проекцій. Це дозволяє стверджувати, що в структурі навчальної діяльності існує декілька детермінант, в тому числі не пов'язаних прямо з пізнавальною діяльністю, однак таких, які опосередковано значно впливають на неї, тобто формування професійно-орієнтованого ставлення має певну структуру.
2. Основні чинники розвитку професійно-орієнтованого ставлення студентів до дисциплін психолого-педагогічного циклу проектуються з ряду систем життєдіяльності, до яких ми відносимо систему навчальної діяльності, систему професійної діяльності за основною професією економіста, систему соціальних відносин, а також загальну систему цінностей, яка склалася в процесі життєдіяльності.
3. В свою чергу виокремлені системні проекції можуть бути представлені як:
а) ставлення студентів економічного університету до психолого-педагогічних знань як життєвого феномену ;
б) ставлення студентів економічного університету до психолого- педагогічної підготовки як складової структури професійної підготовки ;
в) ставлення студентів економічного університету до безпосередніх складових процесу психолого-педагогічної підготовки: окремих дисциплін, конкретних форм та методів навчальної діяльності;
г) ставлення студентів економічного університету до професійної діяльності в цілому та її окремих аспектів, а саме ставлення студентів до другої спеціальності "викладач економіки"
д) ставлення студентів до інших учасників процесу навчання на горизонтальному (інші студенти) та вертикальному (викладачі) рівнях.
4. Формування професійно-орієнтованого ставлення студентів до дисциплін психолого-педагогічного циклу може бути реалізовано як шляхом вияву первісних показників та тенденцій їх розвитку в процесі навчальної діяльності, так і шляхом поступовог