Ви є тут

Формування економічної культури майбутніх учителів у фаховій підготовці

Автор: 
Разуменко Дмитро Олегович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U002205
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ
2.1. Загальні питання організації і проведення експериментальної
роботи ............................................................................91
2.2. Реалізація технології формування у студентів
економічної культури ............................................................97
2.3. Аналіз результатів дослідно-експериментального
дослідження .....................................................................129
Висновки до другого розділу ...............................................155
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ...................................................158
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ..........................160
ДОДАТКИ .......................................................................182

ВСТУП

Актуальність та доцільність дослідження. Одним із стратегічних напрямів модернізації системи освіти в Україні на межі третього тисячоліття визнано виховання людини культури (О. Бондаревська, І. Зязюн, В. Гриньова та інші вчені). Перехід до ринкової економіки, який вимагає глибоких соціально-економічних змін у державі, висуває перед суспільством важливу педагогічну проблему формування економічної культури молоді, її підготовки до входження в життя за нових умов, значної перебудови змісту шкільної освіти. На розв'язання поставлених завдань спрямовано широке впровадження в школу предметів економічного змісту, проте, як свідчить аналіз практики, забезпечення учнів необхідними знаннями не вирішує проблеми їх підготовки до адаптації в сучасних динамічних соціально-економічних умовах. Економічні знання більшості випускників шкіл мають виключно теоретизований характер, відірваний від реальної дійсності, унаслідок чого молоді люди не можуть протистояти негативним явищам ринкової економіки. Як свідчать реалії сьогодення, більшості молоді не дозволяє бути конкурентноздатними на ринку праці не лише нестача теоретичних знань і практичних навичок, а й недостатня сформованість економічного мислення, відсутність економічної культури.
Основні загальні положення економічної науки обґрунтовано в працях основоположників економічної теорії (А. Сміт, Д. Рікардо), учених-економістів (Л. Абалкін Л. Бляхман, А. Грищенко, П. Епштейн, С. Злупко та інші), видатних просвітителів (М. Драгоманов, В. Каразін, Я. Ковельський, П. Ляшенко, С. Подолинський, Г. Сковорода).
Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить про те, що окремі проблеми економічної освіти порушувалися ще в роботах П. Блонського, А. Макаренка, К. Ушинського, С. Шацького. З 60-х рр. XX століття економічна освіта та виховання виділилися в окремий напрям наукових досліджень, у яких розглядалися:
* гносеологічний аспект, сутність та місце економічної освіти і виховання в реальній свідомості людини, понятійний апарат (І. Іткін, В. Попов, А. Уледов, В. Феофанов та інші);
* психолого-педагогічні аспекти економічного виховання та освіти учнів різних вікових періодів (О. Аменд, Н. Атоєв, Л. Денисенко, Д. Закатнова, В. Мадзігон, А. Нісімчук, Л. Новікова, В. Оржеховська, О. Падалка, Н. Побірченко, І. Прокопенко, Н. Рябініна, І. Сасова, А. Сиротенко, В. Сухомлинський, О. Шпак);
* економічне виховання та освіта старшокласників у процесі вивчення різних навчальних предметів (Є. Єсенжолов, О. Надточиєва, О. Плахотник, А. Саіпов, І. Смолюк, Е. Цмірзаков, Л. Чеботарьова та інші);
* специфіка економічної освіти та виховання у зв'язку з підготовкою до підприємницької діяльності в нових соціально-економічних умовах (Д. Алфімов, В. Дрижак, В. Загривий, О. Камишанченко, Ю. Кирильчук, С. Лукаш, Л. Мачулко, С. Мельников, Р. Пустовойт, К. Старченко, О. Тополь та інші);
* підготовка педагогічних кадрів до економічного виховання школярів (Н. Бірюкова, О. Кравчук, О. Падалка, В. Петрук, О. Шпак).
Загальнопедагогічні підходи до фахової підготовки майбутніх учителів досліджуються в психолого-педагогічних працях у напрямах розроблення змісту педагогічної освіти (А. Алексюк, А. Бойко, С. Гончаренко, М. Євтух, І. Зязюн, В. Лозова, В. Луговий, І. Підласий, В. Сагарда, Г. Троцко та інші); удосконалення технології навчання майбутніх учителів (В. Бондар, В. Євдокимов, О. Мороз, І. Прокопенко, О. Савченко та інші); формування особистості вчителя (С. Архангельський, Н. Кузьміна, М. Лазарев, А. Мудрик, О. Пєхота, С. Сисоєва, В. Сластьонін, Н. Тарасевич, Р. Хмелюк та інші); формування педагогічної культури (А. Барабанщиков, Є. Бондаревська, М. Букач, О. Гармаш, В. Гриньова, В. Зелюк, Т. Іванова, І. Ісаєв, Т. Левашова, С. Муцинов, Л. Нечепоренко, О. Рудницька).
Окремі аспекти професійної культури вчителя вивчали Т. Бутенко, В. Грехнєв, В. Гриньов, Г. Дегтяр, Т. Іванова, В. Кан-Калік, Я. Коломинський, Н. Крилова, Н. Лисенко, С. Мельничук, Н. Морзе, А. Мудрик, М. Подберезський, В. Полторацька, С. Прийма, І. Прокопенко, В. Семиченко, І. Синиця, Ю. Соловйова, Н. Сопнєва, Л. Столяревська, Г. Тарасенко, Т. Ткаченко, Н. Ткачова, І. Чернокозов, В. Чернокозова, Г. Шевченко, Т. Яковлєва, проте технологія формування економічної культури майбутніх учителів у фаховій підготовці не була предметом спеціального наукового пошуку. Близькими за змістом до нашого дослідження є дисертація Г. Чаплицької, у якій розглядається формування творчого ставлення до професійних знань студентів економічних спеціальностей, а також дисертація А. Дзундзи, присвячена проблемі соціоекономічної культури студентів вищих навчальних закладів.
Актуальність проблеми, соціальна потреба у формуванні економічної культури молоді, відсутність науково-методичного обґрунтування процесу формування економічної культури у вищих навчальних педагогічних закладах та технології його реалізації зумовили вибір теми дисертаційного дослідження: "Формування економічної культури майбутніх учителів у фаховій підготовці".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Ди