РОЗДІЛ 2. Педагогічні умови формування духовних цінностей студентів коледжу
засобами природничої освіти
2.1. Психолого-педагогічні особливості формування духовності
Людина, істота біосоціальна, у своєму житті вона реалізує як закладену в неї
від народження генетичну програму, так і соціальні проекти, створені за її
безпосередньою участю. У взаємодії з природним і культурним оточенням або
інакше кажучи, із світом зовнішнім, формується світ людини. При цьому
особистість не пасивно сприймає впливи середовища, а вибірково реагує на
можливості взаємодії, чим до певної міри цілеспрямовано формує і себе, і
зовнішній світ. Отже, структуру обох взаємодіючих світів небезпідставно можна
вважати ідентичною, позаяк вона визначається споріднено-протилежними потенціями
мікро- і макрокосмосу.
З огляду на цілісну структуру внутрішнього світу людини, координати якої ми
визначили як епістемну (пізнавальну), етичну та естетичну потенції, а також
відповідну структуру ментального середовища, в якому ці потенції проявляються
(наука, релігія, мистецтво), сам феномен виховання постає в дещо іншому
світлі. А саме — виховання розглядається як процес формування особистості,
зумовлений її фізичними і духовними потенціями, що актуалізуються. “Виховання
— це гармонійний і рівномірний розвиток людських сил”, або детальніше:
“розвиток людських сил методом, що заснований на природі духа, який розкриває
будь-яку здібність духа, який будить і живить будь-який природний принцип
життя, який уникає будь-якого однобічного розвитку і дбайливо розвиває всі
прагнення, на котрі спирається сила і гідність людини” (П. Каптєрєв) [110, с.
99]. Духовне життя дитини не є “прилученням до світу цінностей”, не є навіть
“релігійним життям взагалі”, а має в кожній людині своє індивідуальне
завдання, свою іманентну логіку (В. Зеньковський) [98, с. 27]. Подібну
позицію обстоює В. Малахов, обґрунтовуючи зміст виховання на основі
етимології: “Етимологічний зміст російського “воспитание” (те ж і в
болгарській мові): воспитание, отже, — живлення згори, духовне насичення
людини, вдоволення її вільних — сказати б, органічно притаманних їй духовних
потреб, а зовсім не жорстока обробка її (неминуче зовнішньої форми), наче вона
об’єкт, а не наділена душею неповторна людська істота” [159 , с. 18].
Ідея гармонійного, всебічного, повноцінного розвитку особистості втілюється,
таким чином, у конкретний образ, що дозволяє моделювати різноманітні варіанти
виховної стратегії і тактики, залежно від стану внутрішніх і зовнішніх потенцій
тієї чи іншої конкретної виховної ситуації. Така теоретична схема, на думку О.
Скоробогатської [223, с. 75], допомагає звести до єдиної основи, узагальнити,
систематизувати, охопити єдиним поглядом різноманітний, суперечливий
теоретичний і практичний досвід класичної та новітньої педагогіки, а також
ефективно використовувати потенції наукового та позанаукового знання в
удосконаленні процесу формування духовних цінностей молоді. “Майбутнім
учителям повинна бути надана можливість вивчення… спадщини визначних педагогів
у всій її різноманітності, без замовчувань та сором’язливого приховування
певних сторін світогляду окремих особистостей. Нехай молодь усвідомить роль
християнства в розвитку виховної справи, шкільництва, навчиться відстоювати
своє і поважати чуже” (М. Євтух, Т. Тхоржевська) [90, с. 61].
Прикладом такого виховання є педагогіка П. Юркевича, провідні ідеї котрої (ідея
цілісності людського духу і серця як його основи) визначили весь напрям
філософсько-педагогічної творчості мислителя, позначилися на розумінні П.
Юркевичем мети і завдань педагогіки. Крім розумових уявлень про предмети віри,
П. Юркевич вимагає формування морально-релігійних уявлень про предмети віри,
які повинні братися до уваги не лише у викладанні Закону Божого, а й при
поданні учням усіх найрізноманітніших відомостей. Така вимога випливає з
усвідомлення того, що “всі істини є рідні сестри і що всі вони неодмінно
споріднені з небесною істиною релігії” [308, с. 240]. У кожній науці за її
зовнішнім виявом (коли вона виступає як засіб для здобуття якого-небудь
ремесла) прихований світ вищий, духовний. При правильному підході наука може
втрачати свій нижчий ремісничий характер і розвивати у вихованця здатність до
засвоєння ідеального світу життя, пробуджувати в ньому безкорисливу любов до
істини. Таким чином, П. Юркевич приходить до висновку, що “не завжди
вимагається навчання релігійності, але завжди вимагається релігійність
навчання” [308, с. 236].
Велику увагу формуванню духовності приділяв Г. Ващенко. Педагог наголошував,
що першочерговим завданням виховання молоді є “вироблення цілісного
світогляду в процесі шкільного навчання”, котре Г. Ващенко розуміє, як: а)
погодженість між двома шкалами наук: природничими та гуманітарними при
виробленні “християнсько-ідеалістичного світогляду”; б) звернення особливої
уваги на викладання релігії в школі; в) введення в навчальний план елементів
філософії. Автор наголошує, що матеріалістичний світогляд міцно вкоренився у
природничих науках. Якраз на ці науки в першу чергу спираються матеріалісти у
своїй боротьбі проти ідеалізму. “Нові відкриття в галузі фізики і хімії дають
підстави для побудови ідеалістичних концепцій і в галузі природничих наук.
Тому викладачі природознавства мають пильно слідкувати за новими течіями в
цій галузі й використовувати їх здобутки в шкільному навчанні молоді, а також в
позакласній шкільній роботі з нею” [53, с. 73-74]. При цьому автор зазначає, що
вчителі повинні використовувати знання психології. Адже якраз у с
- Київ+380960830922