Ви є тут

Правове регулювання перевезень вантажів в прямому змішаному сполученні.

Автор: 
Колянковська Тетяна Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U003645
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II. ДИНАМІКА ДОГОВІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН У СФЕРІ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ВАНТАЖІВ В ПРЯМОМУ ЗМІШАНОМУ СПОЛУЧЕННІ
2.1. Довгостроковий договір і договір про надання транспортних засобів та пред'явлення вантажу до перевезення, як організаційні передумови договору перевезення вантажу в прямому змішаному сполученні
Оскільки, будь-який договір перевезення конкретного вантажу сконструйований законодавцем як реальний, відносини, пов'язані власне з перевезенням, але які складаються до укладання відповідного договору, знаходяться за межами останнього і ним не регулюються.
В.А. Єгіазаров вважає, що укладання договору перевезення вантажу вимагає наявності певних організаційних передумов, які мають різну правову форму. До таких передумов він, зокрема, відносить довгостроковий договір і заявку (замовлення) на перевезення конкретної партії вантажу.100
Поняття довгострокового договору сформульовано в ст. 914 ЦК України таким чином: за довгостроковим договором перевізник зобов'язується у встановлені строки приймати, а власник (володілець) вантажу - передавати для перевезення вантаж у встановленому обсязі. У довгостроковому договорі перевезення вантажу встановлюються обсяг, строки та інші умови надання транспортних засобів і передання вантажу для перевезення, порядок розрахунків, а також інші умови перевезення.
Приведене визначення довгострокового договору, на наш погляд, не дозволяє однозначно визначити його правову природу, тому недивним уявляється відсутність єдиної думки з цього питання серед фахівців в області цивільного права. Наприклад, Д.О. Медведєв і В.Т. Смірнов розглядаючи довгостроковий договір як організаційну передумову договору перевезення вантажу в прямому змішаному сполученні, визначають його як консенсуальний, взаємний договір, спрямований на забезпечення планомірних відправок вантажів. До істотних умов цього договору вони відносять обсяги і строки надання транспортних засобів та пред'явлення вантажів до перевезення, порядок розрахунків сторін та ін. 101
Організаційно-правовою передумовою вважає довгостроковий договір і В.Н. Гречуха.102 В якості "...однієї з передумов укладення конкретних договорів перевезення" в період панування планової економіки, вважав довгостроковий договір і Г.П. Савічев.103
На нашу думку, довгостроковий договір в певних випадках можна розглядати як "організаційну передумову". При цьому слід зазначити, що про організаційні передумови можна вести мову лише з позиції менеджменту. З точки зору права в наявності цивільно-правовий договір, що, власне, з достатньою визначеністю позначено законодавцем. Слід також відзначити, що такий договір є підставою виникнення організаційно-передпосилкових правовідносин, в результаті становлення і реалізації яких відбувається зав'язка, а в певних випадках і подальший розвиток майнових правовідносин.
Організаційний характер довгострокового договору полягає в тому, що він спрямований на організацію укладання в майбутньому основного договору, а не на організацію послуг. О.О. Красавчиков справедливо зазначав, що організаційні відносини складаються з дій організаційних (немайнових, неособистих, нетрудових і т.д.): "Вони мають своїм об'єктом впорядкованість відносин, зв'язків, дій учасників, "організуємих відносин" 104. Для укладення організуємого договору (реального договору перевезення вантажу), що витікає з довгострокового договору, необхідна наявність фактичного складу, одним з елементів якого обов'язково є організаційний попередній договір, який є передумовою виникнення прав і обов'язків з основного договору.
Оскільки довгостроковий договір не має своїм предметом надання послуг, виконання робіт, передачу речей, а є договором організаційного типу, то його слід віднести до категорії безвідплатних договорів.
Яка ж організаційна й правова мета довгострокового договору?
Головною організаційною метою довгострокового договору є планування і організація перевезень сторонами угоди на тривалий період. Правова мета договору має істотну відмінність від організаційної. Правовою метою договору є впорядкованість і організація відносин сторін по укладенню в майбутньому відповідних транспортних договорів.
Правова мета договору ставить питання про можливість визнання його попереднім. Формулювання ст. 914 ЦК України, а також редакція положень ст. 635 ЦК України народили безліч різних думок із цього приводу. На жаль, дослідження попереднього договору в даний час далекі від завершення, не дивлячись на те що їх витоки знаходяться в римському приватному праві. Тому, перш ніж говорити про співвідношення попереднього договору і довгострокового договору, уявляється доцільним коротко охарактеризувати сам попередній договір. Вдалим уявляється вислів О.С. Іоффе, який в 70-і рр. XX сторіччя, характеризуючи сутність попереднього договору, відзначав, що "...він створює дуже своєрідний обов'язок - після закінчення певного часу укласти передбачений ним новий договір. Попередній договір - це і є угода про укладення договору в майбутньому"105.
У попередньому договорі визначаються істотні умови основного договору.
І.Б. Новицький справедливо вважав, що в попередньому договорі досить визначити лише найосновніший зміст майбутнього договору, відклавши встановлення більш другорядних пунктів договору на майбутнє.106
Стаття 635 ЦК України встановлює, що за попереднім договором сторони зобов'язуються укласти договір в майбутньому на умовах, встановлених попереднім договором. Законодавцем визначені також вимоги до форми договору. Він укладається у формі, встановленій для основного договору, а якщо форма основного договору не встановлена, то у письмовій формі. Причому недотримання правил про форму попереднього договору тягне його нікчемність. Попередній договір повинен обов'язково містити умови, що дозволяють встановити предмет, а також інші істотні умови основного договору. Термін, в який сторони зобов'язуються укласти основний договір, до істотних умов не відноситься. Якщо такий термін в по