Ви є тут

Формування соціальних цінностей майбутніх учителів історії у процесі професійної підготовки.

Автор: 
Костенко Ростислав Валерійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U005001
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ
2.1. Діагностика сформованості соціальних цінностей майбутніх учителів історії
Формування соціальних цінностей майбутніх учителів історії передбачає
діагностичне вивчення рівня їх сформованості у студентів, аналіз та якісну
оцінку різних груп цінностей. Для цього необхідно визначити критерії,
показники, ознаки ступеня прояву цієї особистісної характеристики, а саме
соціальних цінностей.
Діагностика та вивчення рівня сформованості соціальних цінностей – одна з
найбільш складних проблем сучасної психолого-педагогічної науки і педагогічної
аксіології. Відсутня єдина теоретико-методологічна база та методика діагностики
сформованості соціальних цінностей майбутнього вчителя. Більш того, багато
авторів займають діаметрально протилежні позиції. Навіть такі методики, як
"Ціннісні орієнтації" (автор М. Рокич), „Діагностика реальної структури
ціннісних орієнтацій особистості” (автор С. Бубнова), „Особистість як система
цінностей” (автор С. Галкін) та інші потребують критичного переосмислення і
вдосконалення. Тому під час їх використання необхідно користуватися й іншими
додатковими методами дослідження.
К. Інгенкапм виділяє такі аспекти діагностичної діяльності:
а) порівняння;
б) аналіз;
в) прогнозування;
г) інтерпретація;
д) доведення до відома учнів результатів діагностичної діяльності;
е) контроль за впливом на учнів різноманітних діагностичних методів [91, с.
19].
Для здійснення діагностики сформованості соціальних цінностей майбутніх
учителів історії ми розробили комплексну діагностичну методику. До неї входив
ряд питальників, які використовувалися під час констатувального експерименту
поряд з іншими методами діагностики. Було розроблено критерії сформованості
соціальних цінностей майбутніх учителів історії.
Критерій (від грецької) – ознака, на підставі якої здійснюється оцінка.
Критерії сформованості соціальних цінностей – це теоретично розроблені
характеристики рівня сформованості соціальної аксіосфери особистості, які
надають нам уявлення про різні якості особистості.
У психолого-педагогічній літературі існує багато різноманітних методик
діагностики ціннісної сфери особистості, які звертаються до різних критеріїв.
За спрямованістю, способом і місцем застосування критерії сформованості
соціальних цінностей особистості розподіляють на дві групи: 1) пов’язані з
проявом ціннісних орієнтацій у зовнішній формі (судження, оцінки, дії
особистості); 2) пов’язані з явищами та поведінкою, прихованою від вихователя і
суспільства в цілому.
Сформованість соціальних цінностей майбутнього вчителя історії можна
охарактеризувати за такими критеріями:
А. Інтелектуальний, з показниками : 1) наявність історичної свідомості; 2)
здатність до історичного мислення; 3) розвинутість соціальних уявлень; 4)
наявність професійно-педагогічної свідомості; 5) здатність до педагогічної
рефлексії.
Б. Емоційно-вольовий, з показниками: 1) здатність підтримувати емоційну
рівновагу; 2) наявність толерантності.
В. Мотиваційний, з показниками: 1) потреба у реалізації значущих цінностей
(норм, ідеалів, настанов); 2) потреба у спілкуванні; 3) потреба в наявності
друзів; 4) потреба у професійній самореалізації; 5) потреба у соціальному
оточенні.
Г. Поведінковий, з показниками: 1) наявність гуманної поведінки; 2) наявність
соціальної активності майбутнього вчителя історії.
У дослідженні взяли участь 297 студентів історичної спеціальності, 104 з них –
на формувальному етапі експерименту. Метою діагностувального експерименту було
з’ясування рівнів сформованості соціальних цінностей майбутніх учителів
історії, їх картографія (виявлення їх видів та ієрархії). На констатувальному
та формувальному етапах в експериментальному дослідженні взяли участь студенти
історико-філологічного факультету Південноукраїнського державного педагогічного
університету імені К.Д. Ушинського – 104 особи, яких було довільно розподілено
на 4 групи.
На основі поданих критеріїв і показників було визначено рівні сформованості
соціальних цінностей майбутніх учителів історії: високий, достатній, середній і
низький. Охарактеризуймо їх.
Високий рівень сформованості соціальних цінностей відзначається у студентів,
яким притаманна здатність до історичного мислення, гуманізм, демократизм,
толерантність. У них сформована усталена ієрархія соціальних цінностей,
настанов і потреб. Вони мають міцні та систематизовані знання з історичних і
педагогічних дисциплін. Майбутні вчителі історії вільно володіють професійними
прийомами, вміннями і навичками. Вони здатні до педагогічної рефлексії, творчої
діяльності, зокрема пов’язаної з корисною для суспільства працею. Вони є
високоефективними трансляторами загальнолюдських цінностей. Під час
педагогічної практики майбутні вчителі завжди підтримують емоційну рівновагу,
виявляють толерантність і педагогічний такт. Студенти мають усталені потреби у
спілкуванні, наявності друзів та професійній самореалізації, намагаються
знаходити для себе позитивне соціальне оточення. Беруть активну участь у
гуртковій роботі, громадській діяльності. Багато з них входить до органів
студентського самоврядування. У соціумі виявляють гуманну поведінку та
соціальну активність. Вільно володіють термінологією із питання соціальних
цінностей. Студенти мають різнобічні, повні, міцні, глибоко усвідомлені знання
про сутність поняття „толерантність”, завжди готові до діалогу, співробітництва
та позитивної взаємодії з представниками різних культур при збереженні власної
ідентичності; у них сформоване стійке ставлення до себе, інших, Бат