Ви є тут

Фінансово-правове регулювання спеціальних режимів розрахункових відносин (на прикладі паливно-енергетичного комплексу України).

Автор: 
Ковалко Наталія Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000648
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ФІНАНСОВО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ОКРЕМИХ ВИДІВ РОЗРАХУНКІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНИМИ
РЕЖИМАМИ ....................
104
2.1. Спеціальний режим розрахунків у електроенергетиці .......
104
2.2. Фінансово-правове регулювання розрахунків у нафтогазовому комплексі
................................................................
165
2.3. Фінансово-правовий режим взаєморозрахунків у паливно-енергетичному
комплексі України ................................
176
Висновки до розділу
.........................................................................
195
ВИСНОВКИ
..............................................................................................
199
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .............................................
205
Перелік Умовних скорочень
Алгоритм – алгоритм Оптового ринку електричної енергії України.
ГКУ – Господарський кодекс України.
НБУ – Національний банк України.
НКРЕ – Національна комісія регулювання електроенергетики
України.
ОРЕ – Оптовий ринок електричної енергії України.
ПЕК – Паливно-енергетичний комплекс України.
ЦКУ – Цивільний кодекс України.
ВСТУП
Актуальність теми дослідження і постановка проблеми. Соціально-економічний
розвиток України за роки незалежності пов’язаний із корінними змінами у
відносинах власності, ринковими перетвореннями, подальшою спеціалізацією
виробництва, розширенням сфери обміну і, як наслідок, ростом кількості
учасників господарських відносин, виникненням складної структури
міжгосподарських зв’язків. Одним із найголовніших засобів управління і
регулювання економічних процесів стали грошові інструменти, які завжди, на всіх
етапах розвитку економіки становили її основу, індикатор її стану і засіб, за
допомогою якого реалізовуються всі фінансові та виробничі відносини. В
кінцевому підсумку, будь-які фінансові і виробничі відносини опосередковуються
розрахунками, які теж використовуються державою як засіб і водночас об’єкт
регулювання. В якості об’єкта розрахунки, зокрема, гостро постали в зв’язку із
значними сумами дебіторської і кредиторської заборгованості суб’єктів
господарювання і необхідністю єдиного управління, яке і дозволило вивести із
кризового стану цілі галузі економіки, хоча заборгованість все ще залишається і
зараз.
Цей період супроводжувався складним процесом розвитку ринкових, договірних
відносин і водночас переосмисленням ролі держави в управлінні економікою. В
управлінні економікою знаходить місце складне переплетіння суб’єктивних
(наприклад, невисока платіжна дисципліна) та об’єктивних факторів (стан
економіки, доходів населення, поступове усвідомлення керівництвом країни
необхідності застосовувати поряд із ринковими методами господарювання методів
владного державного управління та ін.). Стосовно грошово-кредитної сфери слід
назвати і нерозвиненість багатьох інструментів грошового обігу, таких, як
вексель, факторинг, негрошові форми розрахунків. Дещо ілюзорні уявлення про
можливість саморегулювання ринку без участі держави змінились ідеями державного
управління в деяких галузях (в т. ч. паливно-енергетичному комплексі) за
допомогою сучасних методів, використовуючи більш тонкі механізми регулювання
процесів виробництва і обміну, аніж просто план і наказ, як це було за часів
командно-адміністративної системи.
Економіка і соціальна сфера являють собою єдину систему з єдиним кругообігом
коштів у готівковій та безготівковій формах. Неплатежі в одному із ланцюгів
кругообігу коштів, наприклад, у системі паливно-енергетичного комплексу
неминуче тягнуть за собою неплатежі в іншій ланці, внаслідок чого виникає
негативний сукупний економічний результат, який в найбільш складні періоди
набував характеру кризи, а зараз ще знаходить свій прояв у неплатежах за
спожиті газ, теплову та електричну енергію. Протиріччя тут полягають у
загальносуспільному значенні паливно-енергетичного комплексу і приватному
характері виробництва, яке не може бути зупинене навіть при часткових
неплатежах. Саме тому державі і Уряду доводиться вживати екстраординарних
засобів впливу на економіку, в т. ч. на розрахунки в паливно-енергетичному
комплексі, узгоджувати інтереси сторін за допомогою владних, імперативних
велінь, шукати нетипові форми вирішення економічних проблем, однією із яких і
стали спеціальні режими розрахунків, в яких поєднуються елементи державного
управління і суворого дотримання інтересів виробників, власників та споживачів
продукції. Спеціальні режими розрахунків, залишаючись за своєю суттю елементом
грошових відносин і особливим різновидом розрахунків, водночас виявляють вплив
на управління окремими галузями економіки, що вимагає їх комплексного
дослідження
Особливий характер розрахунків у паливно-енергетичному комплексі та інших
сферах виробництва був би неможливий без активної участі банківської системи
України, яка, як і вся сфера економіки, перебуває в процесі реформування,
якісного перетворення в цілому і окремих напрямів банківської діяльності,
зокрема, по обслуговуванню виробництва і соціальної сфери, спеціалізації ряду
банків по окремих напрямах їх діяльності, використанню нетипових інструментів
розрахунків та форм обслуговування та ін. Суспільні відносини, що виникають з
приводу готівкових та безготівкових розрахунків є істотним і невід'ємним
елементом сучасної економіки, а забезпечення їх нормального функціонування
вимагає належного правового механізму, пошуків нових форм і методів правового
регулювання.
Спеціальні ре