Ви є тут

Формування ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки.

Автор: 
Шемигон Наталя Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U002979
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ 80
2.1 Діагностика рівня сформованості професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів 81
2.2 Впровадження педагогічних умов формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів 112
2.3 Аналіз результатів експериментальної роботи 142
Висновки до другого розділу 159
ВИСНОВКИ 162
ДОДАТКИ 167
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 174
ВСТУП
У сучасних концепціях розвитку вищої освіти взагалі й педагогічної зокрема наголошується, що освіта повинна не тільки забезпечити майбутніх фахівців глибокими знаннями, але й сприяти розвитку особистісної позиції студентів, формувати чіткі орієнтири життєдіяльності, вміння виокремлювати істинні цінності. Розв'язання цих складних завдань є неможливим без реалізації ціннісного підходу до оновлення університетської педагогічної освіти, без вивчення проблеми формування ціннісних орієнтацій студентів.
Система професійно-ціннісних орієнтацій є ланкою, що пов'язує особистість з професійним середовищем через внутрішні механізми діяльності. Саме ціннісні орієнтації визначають як засоби і напрямки діяльності майбутнього педагога в цілому, так і конкретні засоби засвоєння й використання педагогічних цінностей.
Сучасні науковці, досліджуючи нові орієнтири розвитку, обрані Україною, визначають провідні цінності вищої освіти (В.Бакіров [16, 17], І.Бех [19], Т.Бутківська [33] та ін.). Слід відзначити, що пошук нашою країною власних ціннісних основ - це пошук такої системи цінностей, що характеризує її генетично, зберігає класичні й утверджує нові ціннісні теорії, цінності й ціннісні орієнтації, є відкритою для позитивних запозичень, взаємодії з позитивними системами цінностей інших співтовариств і здатна забезпечити гармонійний розвиток людини, суспільства, цивілізації, природи, культури. Значення ролі педагога як провідника цінностей для прийдешніх поколінь в даному процесі є очевидним і не викликає сумнівів. Проте без спеціальної підготовки педагога нового типу його роль не може бути реалізованою. В умовах університетської педагогічної освіти серед інших умов забезпечення підготовки спеціаліста, адекватного вимогам часу, передбачено, що така система ґрунтується не тільки на розвитку інтелекту студентів, але й на формуванні соціальної позиції й ціннісних орієнтацій студентів - майбутніх педагогів.
Аналіз наукових праць дозволяє стверджувати, що проблема цінностей і ціннісних орієнтацій достатньо повно представлена в сучасній вітчизняній і закордонній науці. З філософської точки зору цінності розкривають С.Анісімов [8], В.Василенко [39], Ф.Гогоберідзе [62], В.Здравомислов [85], О.Золотухіна-Аболіна [88], Я.Розін [156], С.Рубінштейн [159], Н.Чавчавадзе [193] й ін. Представники соціологічної науки (В.Бакіров [17], А.Кавалеров [98], Н.Паніна [142], Ю.Саарнійт [162], В.Ядов [211] і ін.) розглядають цінності суспільного життя й значення ціннісної свідомості. У психологічних дослідженнях проблема цінностей розглядається в контексті розробки таких понять, як психологічна установка (О.Асмолов [12], Ш.Надірашвілі [130], Д.Узнадзе [179], Ш.Чхартишвілі [195] та ін.), психологічне ставлення (К.Волков [52], В.М'ясищев [129], Л.Фрідман [188] та ін.), спрямованість особистості (Л.Божович [26] та ін.).
Вчені-педагоги (О.Бондаревська [29], С.Вершловський [48], В.Гінецинський [58], В.Гриньова [66], І.Зязюн [90], І.Ісаєв [93], Б.Ліхачов [115], В.Лозова [116], М.Нікандров [138], В.Сластьонін [167] та ін.) присвятили свої дослідження виявленню значення цінностей в навчально-виховному процесі. Серед підходів до дослідження проблеми цінностей, можна виділити основні напрями розгляду проблеми:
* сутність, функції та зміст ціннісних орієнтацій особистості (В.Василенко, Д.Леонтьєв, О.Дробницький, А.Кавалеров, М.Розов, Н.Ткачова і ін.);
* цінності та ціннісні орієнтації студентів, школярів механізми та закономірності розвитку і формування ціннісних орієнтацій особистості (С.Боришевський, Т. Бутківська, І.Ісаєв, М.Казакіна, Р.Скульський і ін.);
* особистісно-ціннісний підхід в системі освіти (С.Вершловський, В.Гінецинський, Є.Головаха, І.Зязюн, В.Сєріков і ін.).
Проблема цінностей педагогічної професії досліджена в працях Т.Бутківської [34], М.Васильєвої [42], І.Глазкової [59], В.Гриньової [67], П.Ігнатенка [92], Є.Шиянова [208] та ін., в яких особлива увага приділена професійно-педагогічній підготовці з урахуванням умов, що актуалізують суб'єктну позицію студентів, їх ціннісні орієнтації, розгляду загальнотеоретичних аспектів проблеми професійного становлення особистості майбутнього вчителя, визначаються цілі, завдання й зміст вищої педагогічної освіти. Останнім часом у вітчизняній педагогічній науці з'являються нові дисертаційні дослідження, присвячені питанням розвитку ціннісних орієнтацій як студентства загалом, так і майбутніх вчителів зокрема (Н.Антонова [9], В.Денисенко [74], О.Климова [102], Н.Лапханова [110], Н.Максимчук [120], О.Научитель [134], Ю.Соловйова [172], Л.Шумра [210] та ін.). Історичний аспект розвитку цінностей в освіті знайшов своє відображення в працях Н.Ткачової [177]. В цих дослідженнях розглядаються ціннісні орієнтації вчителів окремих спеціалізацій, висвітлюються загальногуманістичні цінності педагога, формування яких забезпечується можливостями переважно педагогічних дисциплін.
Разом з тим у педагогічній науці не розкрито особливості формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутнього педагога в процесі професійної підготовки в вищому педагогічному навчальному закладі, можливості використання суспільно-гуманітарних дисциплін в процесі формування професійно-ціннісних орієнтацій студентів, не обґрунтовано педагогічні умови, що забезпечують процес орієнтації студента на педагогічні цінності.
Таким чином, існує суперечність між потребою суспільства в педагогах з сформованою системою усвідомлених професійно-ціннісних орієнтацій і відсутністю науково-обґрунтованих педагог