Ви є тут

Митні пільги і тарифні преференції

Автор: 
Прядко Олена Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U005097
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЗАСТОСУВАННЯ
МИТНИХ ПІЛЬГ І ТАРИФНИХ ПРЕФЕРЕНЦІЙ
2.1. Механізм надання і припинення митних пільг
Організаційно-правовий механізм митних пільг і тарифних преференцій складається
з таких елементів, як суб’єкти встановлення, об’єкти надання, правові підстави
й умови надання й скасування. Держмитслужба на підставі чинних нормативних
актів наводить перелік документів, які необхідно подавати для здійснення
митного оформлення товарів із застосуванням пільг. В оподаткуванні такі
документи подаються митному органу особою, яка декларує свої товари, до початку
їх митного оформлення. Митне оформлення товарів із застосуванням пільг в
оподаткуванні провадиться з умовним нарахуванням сум відповідних податків у
вантажній митній декларації.
Закріпленому в ст. 92 Конституції України правилу щодо встановлення податків і
зборів винятково вищим законодавчим органом держави відповідає норма щодо
визначення ним же випадків надання пільг по сплаті цих податків і зборів.
Зазначене повною мірою стосується і тих з останніх, що стягуються митними
органами (ст. 302 МК України). На нашу думку, пільговий режим митного контролю
й митного оформлення так само має запроваджуватися законами України з наступною
конкретизацією органами виконавчої влади механізму (процедури) їх надання.
Хибною вбачається практика надання митних пільг Кабінетом Міністрів України, до
того ж ще й офіційно не оприлюдненим нормативно-правовим актом. Так,
неопублікованою постановою Кабінету міністрів України від 25 березня 1994 р.,
№ 178 “Про погашення заборгованості за газ, що надійшов із Туркменістану в 1993
р., та розрахунки за його поставку в першому півріччі 1994 р.” корпорація
“Республіка” була звільнена від сплати митних податків і зборів, одержавши при
цьому державний кредит на суму 6 трлн. крб. під гарантії Міністерства фінансів
України для здійснення розрахунку за поставки туркменського газу на суму 664
млн. дол. США [104] [114[104] Про погашення заборгованості за газ, що надійшов
із Туркменістану в 1993 р., та розрахунки за його поставку в першому півріччі
1994 р.: Пост. КМУ від 25.03.1994 р., № 178. – [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=178-94-%EF]. Брак
реального механізму погашення державних боргів за туркменський газ і
непрозорість оплати за нього, відсутність взаємопогодженої й економічно
обґрунтованої схеми фінансування операцій, пов’язаних з погашенням такого боргу
і проведення поточних проплат, – усе це лягло в підґрунтя висновків Комісії з
питань перевірки порядку створення й діяльності корпорації “Республіка” й
концерну “Славутич”, що була створена на виконання розпорядження Президента
України від 7 листопада 1994 р., № 164 [105] [115[105] Про наслідки комплексної
перевірки порядку утворення та діяльності корпорації “Республіка” і концерну
“Славутич”: Пост. КМ України від 22.04.95 р., № 303. // Уряд. кур’єр. – 1995. –
№ 64. – С. 12. ].
Митні пільги можуть надаватися щодо товарів як фізичним, так і юридичним особам
на базі чітко визначених міжнародними й національними нормативно-правовими
актами підстав і за наявності нормативно передбачених умов. Митний кодекс
України оперує словосполученням “митні пільги”, лише коли йдеться про
відповідні митні переваги, що надаються представництвам іноземних держав,
міжнародних організацій, іноземних фірм та офіційним особам на території
України, а також дипломатичним представництвам України, що знаходяться за
кордоном (гл. 50). Як вбачається, доцільно було б передбачити в Митному кодексі
України також інші випадки надання митних і тарифних пільг (преференцій), що є
можливим за умови чіткого сформулювання останніх.
Звернімося до підстав надання митних пільг. Довідкова література підставу
тлумачить як “те, чим пояснюються, виправдовуються вчинки, поведінка і таке
інше кого-небудь”, а “на підставі” – це значить, виходячи з чого-небудь,
спираючись на щось [35] [116[35] Великий тлумачних словник сучасної української
мови / Уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2001. – С.
782.]. Підставою чого-небудь, згідно зі словником С.І. Ожегова [34] [117[34]
Ожегов С.И. Словарь русского языка. – М.: Рус. яз., 1986. – С. 397. ], є
достатній привід, причина, яка щось виправдовує. Отже, застосовуючи такі
тлумачення терміна “підстава”, можемо сказати, що підставою надання митних
переваг є наявність достатніх даних, що підтверджують право суб’єкта
переміщення через митний кордон держави й відповідний обов’язок митного органу
застосувати щодо товарів чи предметів спрощену процедуру митного декларування,
контролю, оформлення або пільговий режим митного обкладення.
Підстави надання митних пільг не можуть ототожнюватися з умовами їх надання.
Згідно з вищезгаданим словником, умова – це обставина, від якої щось залежить,
чим певні події зумовлюються [34] [118[34] Там само. – С. 729.]. Тому можна
сказати, що умови надання митних пільг є вимогами відповідності заявлених
відомостей певним положенням нормативних актів.
Так, при встановлені права товару на конкретну митну пільгу слід мати на увазі,
що стосовно товарів, що імпортуються з країн, з якими укладено
торговельно-економічні угоди з наданням режиму найбільшого сприяння або
національного режиму, а також з інших країн, країна походження товарів
визначається згідно з правилами, встановленими Законом України від 5 лютого
1992 р., № 2097-12 “Про Єдиний митний тариф” та Декретом Кабінету Міністрів
України від 11 січня 1993 р., № 4-93 “Про Єдиний митний
тариф України” [106] [119[106] Про внесення змін до деяких законодавчих актів з
питань обк