РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ГРАФІЧНИХ ПРОГРАМ У ПРОЦЕСІ
ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ДИЗАЙНУ
Проектування педагогічних систем підпорядковане певним закономірностям.
Найбільш загальне вираження вони знайшли у понятті навчально-виховна система
(система навчання), яка складається із семи компонентів (суб’єкти навчання і
виховання, управління освітою, вищі навчальні заклади, освітня наука,
методологія освіти, система стандартів вищої освіти, педагогічні технології )
[134].
У нашому дослідженні об’єктом розробки є методична система застосування ІГТ і
підготовці майбутніх фахівців з дизайну у вищих навчальних закладах. Зауважимо,
що підхід до тлумачення методичної системи за останні десятиріччя серед
педагогів усталився. Під нею розуміють п’ятикомпонентну систему (цілі навчання,
зміст навчання, методи навчання, засоби навчання, форми навчання).
У розробленій М.М. Левшиним інтегративно-синергетичній моделі педагогічної
технології (пп.1.1, с. 28) методична система включена в якості підсистеми
педагогічної технології. Відповідно до вказаної моделі педагогічної технології
діяльність суб’єктів навчання Si, Sj опосередковується методичною системою.
Комп’ютер належить до одного із її компонентів – засобів діяльності викладачів
і студентів.
На основі висвітлених вище положень, обраних нами як базових, проектування
методичної системи використання комп’ютерних графічних програм у процесі
підготовки фахівців з дизайну зводиться до дослідження особливостей
використання комп’ютера як засобу діяльності в галузі дизайну, порівняльної
характеристики графічних комп'ютерних програм та їх місця у навчальній
діяльності студентів дизайнерів, психолого-педагогічних особливостей вивчення і
використання графічних технологій майбутніми фахівцями з дизайну, методичних
підходів до використання графічних систем у процесі підготовки майбутніх
фахівців з дизайну.
2.1 Комп’ютер як засіб діяльності в галузі дизайну
Аналізуючи застосування графічних комп’ютерних технологій у процесі підготовки
майбутніх фахівців з дизайну та дослідження багатьох науковців, які працюють у
галузі комп’ютерних графічних технологій [12; 23; 29; 38; 46; 51; 74; 98, 121;
124; 149; 160; 169; 198; 210; 253; 266] та в галузі застосування інформаційних
технологій в освіті [6; 8; 11; 17; 18; 24; 25; ; 33; 34; 40; 41; 49; 70; 77;
78; 80; 81; 83; 85; 90; 100; 106; 116; 130; 159; 160; 189; 190; 228; 236], не
можна не погодитись з твердженням про те, що комп'ютер – це дидактичний засіб
із великими потенційними можливостями щодо підвищення рівня викладання різних
за змістом та напрямком предметів, ефективності навчання; підвищення якості
знань студентів, розкриття й розвитку їхніх творчих здібностей; організації
самостійної роботи студентів; індивідуалізації навчання; підвищення мотивації
студентів; реалізації викладачем міжпредметних зв'язків. Застосування ПК
відкриває нові можливості для управління навчально-виховним процесом,
досягнення загальних дидактичних цілей і розв'язання конкретних завдань
навчання шляхом унаочнення навчального матеріалу; створення сприятливих умов
для розвитку в особистості здатності діяти, приймати рішення.
Виходячи з викладеного вище, можна зробити висновок про те, що ПК посідає
важливе місце в системі освіти та має розглядатися не тільки як об’єкт
вивчення, а і як засіб, або один із засобів підвищення ефективності та
вдосконалення навчально-виховного процесу [5; 11; 14; 18; 23; 24; 34; 40; 43;
86; 87; 90; 99; 106; 116; 138].
Аналіз результатів вітчизняних та зарубіжних досліджень, вказаних вище,
дозволяє зробити висновок про те, що дотепер у ВНЗ мистецького спрямування
відсутня єдина, спрямована на досягнення мети навчання, стратегія застосування
ІКТ, яка не завжди достатньо пов’язана з навчальними планами та програмами
підготовки майбутніх фахівців з дизайну. Окрім того, недостатньо вивчені та
розроблені психолого-педагогічні аспекти створення та впровадження в
навчально-виховний процес сучасних інформаційно-візуальних, графічних систем та
мультимедіа технологій, а реорганізація традиційних форм інтелектуальної
діяльності на базі ІКТ освітянами сприймається не завжди з належним
розумінням.
На основі інтеграції предметного змісту нових інформаційних технологій і
методик їх реалізації були сформульовані нові концептуальні підходи до
проектування системи підготовки майбутніх фахівців з дизайну та образотворчого
мистецтва в умовах інформатизації освіти. Поглиблення процесу інтеграції з
розвинутими країнами в інтелектуальній сфері обумовлює те, що кваліфікація та
рівень підготовки фахівців у галузі архітектури та дизайну повинні відповідати
світовим стандартам, які постійно зростають.
Як свідчать наукові джерела, слово "дизайнер" походить від англійського
"industrial design", що у перекладі означає "проектування", "створення
промислових виробів" [276]. З древніх часів людина намагалася поліпшити умови
свого існування: завжди приємно бачити свій будинок теплим і затишним, а робоче
місце зручним і комфортним. Усі предмети, які нас оточують, мають бути
корисними, зручними, економічними, красивими, вони повинні служити збереженню
здоров'я людини та сприяти її спокою. Їх проектування, розробка та створення
лежить в основі діяльності дизайнера. Знання, володіння та застосування
інформаційно-графічних систем та комп'ютерних технологій дає
дизайнеру-проектувальнику можливість швидкої реалізації поставленої ідеї у
вигляді закінченого дизайн-макету чи проекту.
Сьогодні спостерігається необхідність ефективного використання ІКТ у
навчально-в
- Київ+380960830922