Ви є тут

Правові проблеми регулювання публічних видатків в державі.

Автор: 
Нечай Анна Анатоліївні
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0505U000194
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПОНЯТТЯ ТА СИСТЕМА ПУБЛІЧНИХ ВИДАТКІВ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ
Дослідження еволюції видатків, які виникають в процесі діяльності в державі,
яскраво продемонструвало нерозривний зв’язок розвитку видів видатків та
поступового виокремлення публічних видатків з еволюцією системи фондів грошових
коштів та фінансової системи держави. Це означає, що комплексний правовий
аналіз системи публічних видатків вимагає чіткого з’ясування сучасного поняття
фінансової системи у державі та системи публічних видатків як її складової
частини. Визначення поняття “публічні фінанси” та їх системи допоможе нам
встановити види та систему фондів грошових коштів, які мають публічне
призначення, або, іншими словами – систему публічних фондів коштів, видатки з
яких є публічними видатками.
Отже, з’ясуємо поняття та сутність публічних фінансів і їх систему, а потім
дослідимо види та систему публічних фондів грошових коштів, які є матеріальною
основою системи публічних фінансів і видатки яких є публічними видатками.
Спираючись на визначену систему публічних фондів коштів ретельно дослідимо всі
види публічних видатків та особливості їх правового регулювання.
2.1. Публічні видатки як складова фінансової системи держави
Ефективне правове регулювання публічних видатків потребує чіткого розуміння
поняття публічних фінансів та їх суті. Адже публічні видатки не існують окремо
від фондів, за рахунок яких вони здійснюються. Правова та економічна природа
видатків нерозривно пов’язана і є однаковою з природою фондів грошових коштів,
за рахунок яких ці видатки фінансуються. З цієї точки зору можна стверджувати,
що публічні видатки є витратами, які здійснюються за рахунок публічних фондів
грошових коштів. Фонди грошових коштів, у свою чергу, є складовою фінансової
системи держави. Визначення поняття та системи публічних фінансів у державі
сьогодні є одним із питань, що активно обговорюються у фінансовому праві та
економіці і тісно пов’язуються з визначенням предмета фінансового права.
Система публічних фінансів, як і система фінансів взагалі, не є чимось сталим.
Вона розвивається, відображаючи розвиток та еволюцію публічних відносин у сфері
фінансів. Вчені-економісти відзначають, що поняття “фінансова система” є
розвитком більш загального поняття “фінанси” [140] [200 Див.: [140] Финансы.
Денежное обращение. Кредит: Учеб. для вузов / Л.А. Дробозина, Л.П. Окунева,
Л.Д. Андросова и др. / Под ред. проф. Л.А. Дробозиной. – М.: Финансы, ЮНИТИ,
1997. – С. 77-78.]. Тому еволюція розуміння фінансів призводить до відповідної
зміни у розумінні та визначенні фінансової системи держави [79] [201 Див.: [79]
Нечай А.А. Проблеми правового регулювання публічних фінансів та публічних
видатків: Монографія. – Чернівці: “Рута”, 2004. – 264 с.].
2.1.1. Поняття публічних фінансів та його еволюція
У попередньому розділі ми з’ясували ознаки публічності у суспільних відносинах,
в тому числі у сфері фінансів. З’ясуємо, що розуміється під фінансами і в чому
полягає їх суть, суспільна природа та призначення. Для цього звернемося до
визначень, які надаються і використовуються вченими-фінансистами та
вченими-правниками.
Однією з перших російських робіт у сфері фінансової науки вважається робота
І.Т. Посошкова “Книга про злиденність та багатство” [93] [202 [93] Мовою
оригіналу книга має назву “Про скудость и богатство”.], написана у 1724 р., але
видана лише у 1842 р. в Москві. Велике значення також мав і перший підручник із
фінансової науки І.Я. Горлова “Теорія фінансів”, підготовлений та опублікований
в Росії у 1841 р. [32] [203 Теория финансов. Сочинение Ивана Горлова, док.
филос., орд. проф. политической экономии и статистики в Императорском Казанском
университете. – Казань, 1841.]. Однак справжній розвиток фінансової науки в
Україні та Росії розпочинається в першій половині ХІХ ст. з робіт таких
видатних учених, як Ю.О. Гагемейстер [204 [28] Гагемейстер Ю.А. Разыскания о
финансах древней России. – СПб.: Изд-е при Императорской Академии Наук, 1833.],
М.М. Сперанський [112] [205 [112] Сперанский М.М. План финансов. (Написаний у
1810 р., опублікований вперше у Санкт-Петербурзі у 1885 р.); Сперанский М.М.,
Тургенев Н.И., Орлов М.Ф. У истоков финансового права // Золотые страницы
финансового права России. – М., 1998. – Т. 1. – 427 с.], М.І. Тургенєв [127]
[206 [127] Тургенев Н.И. Опыт теории налогов. – СПб., 1818. ], М.Ф. Орлов [84]
[207 [84] Орлов М.Ф. О государственном кредите. – М., 1833. ], Є.Г. Осокін [85]
[208 [85] Осокин Е.Г. Несколько спорных вопросов по истории руского финансового
права. – Казань, 1855. ], І.І. Янжул [154; 177] [209 [154] Янжул И.И. Основные
начала финансовой науки. – СПб., 1898; [177] Янжул И.И. Основные начала
финансовой науки. Учение о гос. доходах // Золотые страницы финансового права
России. Т. 3. / Под ред. А.Н. Козырина. – М.: Статут, 2002. – 553 с.] та інші.
Серед зарубіжних учених, які зробили великий внесок у розвиток науки про
фінанси і дослідження поняття “фінанси” у період з кінця XVII та до початку XX
ст. слід назвати А. Сміта [190; 191] [210 [190] Смит А. Исследование о
богатстве народов. – М., 1895; [191] Исследование о природе и причинах
богатства народа (Отд. главы). Петрозаводск: Предприятие по торг. и изд.
деятельности “Петроком”, 1993. – 319 с.], К. Рау [188] [211 [188] Рау К.
Основные начала финансовой науки: Пер. с нем. под ред. В.Л. Лебедева. – СПб.,
1868. ], Л. Штейна [381] [212 [381] Штейн Л. Финансовая наука //
Государственное хозяйство. – СПб., 1885. – Вып.1. ], Г. Еллінека [43] [213 [43]
Еллинек Г. Бюджетное право. – Ростов, 1906.], Г. Жеза [185] [214 [185] Жез Г.
Общая теория бюджета: Пер. с франц. – М., 1930. ] та ін.
Пізніше питанням