Ви є тут

Механізм управління відносинами власності в авіакомпанії акціонерного типу

Автор: 
Суммар Юлія Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000294
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
.
Аналіз практики формування відносин власності в авіакомпанії акціонерного
типуАналіз діяльності корпорації в сучасних умовах
2.1. Аналіз сучасних процесів формування акціонування авіапідприємств
2.1. Корпорація як суб'єкт господарювання
2.1.1. Аналіз сучасних процесів формування корпорацій
Авіатранспортна галузь є однією з тих, що динамічно розвиваються та мають
тенденцію до глобалізації. Транспорт є важливою складовою для функціонування
економіки і життєдіяльності суспільства. Авіаційний транспорт XXI століття
відіграватиме важливу роль у розвитку безпечного перевезення пасажирів, багажу,
вантажу та пошти у найвіддаленіші куточки світу у дуже стислі строки, які
недосяжні для інших видів транспорту. В той же час відставання від інших країн
в приєднанні до міжнародних конвенцій і угод призводить до гальмування процесу
євроінтеграції України в галузі транспорту та заважає розвитку співробітництва
з європейською спільнотою в цій галузі.
Сталий розвиток авіакомпаній акціонерного типу та підвищення їх
конкурентоспроможності на світовому ринку авіаперевезень потребують ефективної
діяльності найманих менеджерів. Найважливішим фактором досягнення цієї
ефективності є механізм управління відносинами акціонерної власності.
Найбільш поширеною організаційною економіко-правовою формою серед середніх та
великих авіакомпаній є акціонерне товариство (АТ). Це співвідноситься з тим, що
акціонерні товариства є основною формою організації сучасних великих
підприємств і організацій в усьому світі, які являють собою найбільш дієздатний
правовий механізм організації економіки на основі об'єднання майна приватних
осіб та корпорацій різного виду.
Для аналізу діяльності найманих менеджерів в сучасних акціонерних товариствах
були виявлені сучасні методи формування акціонерних товариств. В 80-90-х роках
АТ відповідало поняттю підприємствуа великих розмірів, яке об'єднує вкладників
капіталу - акціонерів. Наприкінці ХХ - поч. ХХI ст. АТ - це вже об'єднання
корпорацій та інших організаційно-правових форм різної сфери діяльності:
комерційної, науково-технічної, збутової та ін.
Ряд ознак виділяє АТ від звичайних підприємств. Це: великий розмір,
транснаціональна сфера діяльності, міжгалузеве охоплення (Рис. 2.1).
Сучасне акціонерне товариство характеризується наявністю акціонерів і , команди
найманих менеджерів, між якими існують первинні та вторинні відносини
власності. Діяльність кожного АТ спрямована на досягнення корисного ефекту,
який залежить від ефективності технологічних процесів та наявності
високоякісних матеріальних ресурсів. Для створення дієвого управління та
контролю за функціонуванням цих ресурсів акціонерами наймається команда
менеджерів (рис. 2.1.).

Рис. 2.1. Корпорація – як суб`єкт господарювання
Спочатку корпорація відповідала поняттю акціонерного товариства великих
розмірів як об'єднання вкладників капіталу - акціонерів. Наприкінці ХХ - поч.
ХI ст. корпорація - це вже об'єднання акціонерних товариств і інших фірм різної
сфери діяльності: комерційна, науково - технічна, збутова й т.д. Ряд ознак
виділяє корпорацію від звичайних АТ. Це: :
великий розмір, ;
транснаціональна сфера діяльності, ;
міжгалузеве охоплення.
Корпорації все більш розвиваються і, наприклад, в США, згідно з офіційними
даними, на частку 100 найбільших корпорацій доводиться до 60% ВНП США, 45%
зайнятих, 60% інвестицій. Кожна з корпорацій включає у свій склад підприємства
25 галузей, 35 корпорацій працюють в 32 галузях, 10 - в 50.
Сукупний річний обсяг продажів шести груп - гігантів Японії ("Міцубісі",
"Міцуі", "Сумітомо", "Дай Іті Кангін", "Фуе", "Санва") становить до 15% ВНП,
тобто близько 500 млрд. дол. США. Вони контролюють приблизно 50 - 75%
промислових активів країни.
Аналіз наукових і періодичних видань економічного профілю дав можливість
визначити основні шляхиметоди формування корпораційакціонерних товариств, які
представлені на малрис. 2.21.
Шляхи формування корпорацій
Еволюційний шляхметод утворення корпораційАТ
Технологічний спосібметод об'єднання або метод по повнотіи виробничого циклу
3) Метод утворення корпораційАТ за критерієм домінування на ринку
Рис. 2.21. Сучасні методиШляхи формування корпораційкорпорацій акціонерних
товариств.
Розглянемо детальніше кожнийен з методівМетоди формування корпораціїкорпорації
акціонерних товариств:
Еволюційний шлях метод утворення корпораційАТ.
Еволюційний метод утворення АТ характеризується фФормуванням власності, яке
відбувається за рахунок реінвестицій. Спосіб Цей метод об'єднання вважається
еволюційним, щоза рахунок характеризується наявності послідовнихми змінами
правових форм.
Прикладом еволюційного шляху утворення корпорацій може служити компанія
“Procter and Gamble” і “Harley Davidson”.
Компанія “Procter and Gamble” була заснована в 1837 році в Цінціннаті (США). За
160 років, що пройшли з моменту її заснування, «Procter and Gamble»
перетворилася в компанію з річним оборотом більше 35 мільярдів доларів.
Компанія провадить понад 40 груп виробів, і в асортименті її продукції входить
більше 300 найменувань.
Для забезпечення свого росту “Procter and Gamble” відразу ж почав шукати
можливості організації виробництва в Росії. Перші контакти “Procter and Gamble”
з комбінатом "Новомосковськбутхім", що в Тульській області, ставляться до
жовтня 1991 р. Із цього часу “Procter and Gamble” і керівництво "НБХ" вели
спільну розробку інвестиційної програми, метою якої було перетворення комбінату
в один із провідних виробників товарів народного споживання в Росії.
У рамках СНД програми прив