Ви є тут

Бюджетування в системі фінансового менеджменту аграрних підприємств

Автор: 
Мамчур Руслана Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003155
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕРЕДУМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ БЮДЖЕТУВАННЯ
НА ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
2.1. Побудова організаційно-фінансової структури підприємства для цілей
бюджетного управління
Як уже зазначалося, процес бюджетування на підприємстві повинен здійснюватися
як на рівні всього підприємства, так і на рівні його структурних підрозділів
(центрів відповідальності).
Особливістю бюджетування як системи, що включає в себе планування, аналіз та
контроль є те, що ці функції реалізуються стосовно центрів відповідальності та
обліку, а не до товарів та послуг, як це робиться в традиційній системі
бухгалтерського обліку. В останньому випадку ситуація оцінюється тільки на
рівні підприємства в цілому і не дозволяє зрозуміти передумови її виникнення.
Організація обліку за центрами відповідальності дозволяє закріпити персональну
відповідальність за витрати засобів та ресурсів і отримання доходу та
прибутку.
Аналогічних наукових положень притримуються спеціалісти управлінського обліку
[57, 88, 56, 113, 143, 150]. „Принциповою особливістю управлінського обліку є
необхідність визначення витрат і фінансових результатів не тільки по
підприємству в цілому, а й по центрах відповідальності та місцях формування
витрат всередині організації” [49].
Бюджети структурних підрозділів розкривають внесок кожного з них у виконання
загального плану підприємства. Це свого роду аналітичне бюджетування, що має на
меті: здійснення обліку особливостей та можливостей кожного структурного
підрозділу при формуванні бюджетів; регулювання та зіставлення бюджетів
структурних підрозділів для оптимізації загального бюджету підприємства з метою
забезпечення плавного переходу можливостей окремих структурних підрозділів у
загальні можливості підприємства.
Виходячи з викладеного вище, очевидною є необхідність формування планів щодо
центрів відповідальності. У результаті створення моделі фінансової
відповідальності всі витрати й доходи на підприємстві матимуть своїх авторів,
матеріально зацікавлених у поліпшенні фінансового результату свого відділу. Цим
забезпечується максимальне наближення планових і фактичних показників,
відповідальне планування і прагнення виконати намічені плани.
Наукові консультанти з бюджетування стверджують, що тільки центри фінансової
відповідальності є ознакою справжнього бюджетування, його становлення на
підприємстві на сучасному етапі розвитку. Такі центри фінансової
відповідальності виступають в якості об’єктів бюджетування і управлінського
обліку та створюють фінансову структуру компанії. Від вибору фінансової
структури залежить вибір:
- видів бюджетів підприємства;
- технології та форматів бюджетування;
- порядку консолідації бюджетів структурних підрозділів;
- порядку підготовки звітів про виконання бюджетів та їх коригування.
Першим етапом щодо визначення об’єктів бюджетування є вибір підходу, якому буде
підпорядкована система організації бюджетування, а саме: „зверху вниз” чи
„знизу вгору” (див. підрозд. 1.2.). Під час вибору необхідно з’ясувати не
тільки, як краще стимулювати структурні підрозділи щодо підвищення ефективності
виробництва і якості роботи, але і в яких умовах доведеться функціонувати
бізнесу, чи потрібна йому взагалі децентралізація в управлінні, тобто
делегування частини повноважень по прийняттю управлінських рішень на більш
низький рівень управління.
Власне, саме організація бюджетування за принципом „знизу вгору” передбачає
появу різних центрів відповідальності, витрат та обліку. При плануванні за
принципом „зверху вниз” ніяких центрів та місць виникнення витрат бути просто
не може. Але навіть за організації бюджетування за принципом „знизу вгору” не
завжди з’являються центри фінансової відповідальності. Відповідальність за
виконання бюджетів може бути покладеною на керівників структурних підрозділів,
що вже існують на підприємстві, без наділення останніх додатковими
повноваженнями. В цьому випадку фінансова структура підприємства буде тотожною
його організаційній структурі. Якщо ж на підприємстві відмічається зростання
рівня продажу виникає необхідність децентралізації управління і, як наслідок,
бюджетування необхідно організовувати за принципом „знизу вгору”. Для
підприємств, які нарощують об’єми продаж повільно, або стикаються зі
скороченням об’ємів продажу, або знаходяться в процесі реструктуризації,
планування за принципом „зверху вниз” є єдиним прийнятним варіантом.
Для більшості вітчизняних сільськогосподарських підприємств, на нашу думку, ні
про яку децентралізацію управління не може йти мова. Головне при впровадженні
бюджетування – зупинити розграбування ресурсів і запровадити жорсткий контроль
над їх витратами, причому, над усіма без виключення та пошук варіантів їх
зниження.
По суті, вибір фінансової структури передбачає вибір об’єкта бюджетування. Якщо
для бухгалтерського обліку (особливо в Україні) об’єктом діяльності виступає
юридична особа – підприємство в цілому, то для управлінського обліку об’єктом є
саме бізнес. І оскільки таких бізнесів на підприємстві може бути багато,
оцінити їхню реальну фінансову ефективність неможливо на рівні підприємства в
цілому.
З вище сказаного можна зробити висновок щодо призначення фінансової структури
підприємства – це проведення порівняльного аналізу фінансового стану
підприємства в розрізі різних напрямів господарської діяльності; розподіл
доходів, витрат та відповідальності за дотримання відповідних показників як по
видах бізнесу, так і по структурних підрозділах підприємства.
Фінансова структура підприємства – це набір видів бізнесу чи інших сфер
фінансової відповідальності (за доходи і витр