РОЗДІЛ 2
РОЛЬ ПЕРІОДИЧНОЇ ПРЕСИ
В АКТУАЛІЗАЦІЇ ПРОБЛЕМ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ОСВІТИ
2.1.Законотворчі процеси 90-х років в сфері освіти і мови. Їх пропаганда в місцевій пресі
Відрізок часу, взятий дисертантом в аспекті аналізу пресою основ реформи культурної сфери життєдіяльності, можна умовно поділити на два напрями. Перший напрям - це знайомство суспільства з основами законодавства, пов'язаним із реформуванням вказаної галузі. Другий напрям, якому присвячені 2 і 3 розділи, - оцінні публікації преси 90-х років XX ст., де висвітлюються процеси в галузі культури.
Зробивши загальний огляд законотворчих процесів 90-х років у сфері освіти України, зосередимо увагу на регіональній пресі і ступені віддзеркалення на її сторінках названих вище документів.
Періодичні видання Півдня головним чином спинялися на питаннях конкретних дій органів місцевої влади щодо реалізації законодавчих актів. 1990 року "Південна правда" вмістила матеріал під заголовком "Переходимо на навчання рідною мовою". В ньому наводився проект мережі загальноосвітніх шкіл з українською і російською мовою навчання і виховання по мікрорайонах міста Миколаєва з 1 вересня 1991 р. Проект було підготовлено відділом народної освіти з визначення національного складу населення й учнів шкіл міста відповідно до Законів "Про освіту" і "Про мови" [98]. В 1992 р. Ця ж газета опублікувала розпорядження представника Президента України по Миколаївській області А.Кінаха "Про обласну програму виконання закону "Про мови"". Згідно з цим розпорядженням, по-перше, створювалась робоча група з розробки обласної програми виконання закону "Про мови"; по-друге, програму виконання закону "Про мови" потрібно було розробити до 20 вересня 1992 р. Контроль за виконанням цього розпорядження було покладено на заступника голови облдержадміністрації О.Коваля [99]. Цього ж року, на першій сторінці "Південної правди" з'явився черговий офіційний документ - розпорядження А.Кінаха "Про посилення темпів будівництва та капітального ремонту закладів освіти" [100]. До речі, публікування документів офіційного характеру, а саме законів, постанов, розпоряджень, указів - на першій сторінці видання традиційне для газет, які складають основу даного дослідження, тому більше ми не будемо повертатися до цього. В "Радянському Прибужжі" від 24 жовтня 1992 р. надруковано проект обласної програми виконання Закону "Про мови", який ставив на меті такі завдання: "...1 - привести до 1 вересня 1994 року мовний статус дитячих садків та шкіл області у відповідність з національним складом населення і з вільним вибором батьків;
2 - забезпечити поступовий перехід на викладання державною мовою в професійно-технічних училищах до 1 вересня 1994 року і з цією метою здійснити перепідготовку інженерно-педагогічних працівників;
3 - забезпечити поступовий перехід на викладання державною мовою в вищих і середніх спеціальних навчальних закладах області до 1 вересня 1994 року. Закінчити поступовий перехід на викладання державною мовою в Миколаївському кораблебудівному інституті до 1 вересня 1998 року..."[101].
"Чорноморська комуна" в 1991 р., 26 червня опублікувала, прийнятий 4 червня цього ж року Закон "Про освіту" у повному обсязі [102]. В "Вечерней Одессе" за 1996 рік під заголовком "Реорганизуется "школьное питание" міститься така інформація: "...Голова виконкому міськради Е.І.Гурвіц видав розпорядження "Про реорганізацію системи харчування в бюджетних установах освіти". Цим документом передбачалося, що запропонована реорганізація мережі державних комунальних підприємств та об'єднань "Шкільне харчування" забезпечить своєчасне постачання школам, дитячим закладам високоякісних продуктів за мінімальними цінами. Організувати харчування дітей в бюджетних дошкільних установах у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 1994 року і забезпечити харчування учнів початкової школи з 15 січня 1996 року доручено міському управлінню освіти. Контроль за виконанням розпорядження голови міськради було покладено на його заступника І.М.Свободу та Т.Г.Устенко..."[103]. В інтерв'ю з головою управління освіти Одеської облдержадміністрації О.В.Коваленком, вміщеному в "Одесском вестнике" в 1997 році, було запропоновано читацькій аудиторії ознайомитися з Указом Президента "Про основні напрями реформування вищої освіти в Україні", підписаному в 1995 році, а також рядом відповідних постанов Кабінету Міністрів, які виходили після цього указу протяом 1995 - 1997 років, і ходом їх реалізації в Одеській області. Зміст указу зводився в публікації до цитування його принципів: "...враховувалась необхідність збереження рівноваги між кількістю випускників загальноосвітніх шкіл і кількістю місць, які надаються державою цим випускникам для включення їх в продуктивну діяльність суспільства; також бралося до уваги збереження показників освіченості нації на рівні провідних країн Європи в усіх ланках професійної освіти..."
Перша постанова "Про удосконалення мережі вищих і професійно-технічних закладів", висвітлена у матеріалі, складалася з двох пунктів: " 1 - ліквідація малопотужних, неперспективних навчальних закладів по Україні (загальна кількість їх становила 25 ПТУ і 10 технікумів); 2 - створення більш потужних вищих і професійно-технічних закладів шляхом об'єднання і зміцнення. В цілому, згідно з цим документом, в Україні планувалося створити 134 навчальні заклади на базі 278 ПТУ і 165 вузів І і ІІ рівнів акредитації на основі 209 навчальних закладів того ж рівня. 45 з них повинні були мати статус юридичних осіб, 19 - філіали більш потужних навчальних закладів, 105 - повинні були увійти до складу вузів ІІІ і ІV рівня... Перетворення в Одеській області можна поділити за трьома напрямами:
1 - ліквідація безперспективних навчальних закладів (ПТУ № 34, вечірній технікум легко