РОЗДІЛ 2.ПСИХОЛОГО - ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ МОТИВІВ ОПАНУВАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ .........................................
812.1.Визначення рівнів сформованості мотивів опанування іноземної мови учнів 7-9 класів .........
822.2.Обґрунтування педагогічних умов формування мотивів опанування учнями 7-9 класів іноземної мови ..............................................
1002.3.Результати експериментальної роботи з формування мотивів опанування іноземної мови учнями 7-9 класів ..........................................................
128Висновки до другого розділу..............................147ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ....................................................151СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ................................157ДОДАТКИ .....................................................................
Додаток А
........................................................
Додаток Б........................................................
Додаток В........................................................
Додаток Д........................................................
Додаток Ж.......................................................
Додаток З ........................................................
Додаток К .......................................................175
175
179
181
182
184
185
193
Додато
ВСТУП
У державній національній програмі "Освіта" наголошено, що одним із пріоритетних напрямів реформування освіти є досягнення якісно нового рівня у вивченні базових навчальних предметів, у тому числі й іноземних мов [62]. Опанування іноземної мови розглядається як необхідний компонент загальнокультурного розвитку сучасного школяра, його рівня освіченості, прилучення до світової культури і загальнолюдських цінностей. Володіння іноземною мовою вважається сьогодні важливим резервом прискорення соціально-економічного розвитку суспільства. Необхідність знання іноземної мови стає гострою проблемою у зв'язку з інтеграцією незалежної України у європейську та світову спільноту, з перебудовою в системі зовнішньо-економічної діяльності підприємств, для опанування розповсюджених мов спілкування.
В умовах реформування системи освіти на засадах особистісно-зорієнтованого підходу, важливим завданням школи є створення умов для морального, фізичного, інтелектуального розвитку особистості школяра, формування його компетентності, готовності до самореалізації в різних сферах життєдіяльності в змінних соціально-економічних умовах суспільного розвитку України. Учням уже недостатньо оволодіти певним багажем із суми знань, умінь і навичок. Суспільство потребує людини, яка вміє працювати на результат, яка здатна на соціально значущі досягнення. Саме тому особистісна спрямованість освіти сьогодні є однією з основних тенденцій розвитку середньої загальноосвітньої школи.
Оновлення сучасної загальноосвітньої школи в значній мірі залежить від творчої особистості вчителя, його професіоналізму, використання в педагогічній діяльності нових технологій, що мають забезпечити формування
свідомого ставлення учнів до процесу навчання, їх суб'єктної позиції в освітній діяльності. Перетворення об'єкта навчання в суб'єкт навчальної діяльності являє собою, по суті, вирішення проблеми мотивації учіння [56; 76].
Сучасний етап розвитку теорії та практики викладання іноземної мови характеризується інтенсивним пошуком шляхів формування та розвитку мотивів учіння як умови досягнення суттєвого підвищення результативності та якості процесу опанування учнями іноземної мови.
Аналіз стану викладання іноземної мови в практиці середньої загальноосвітньої школи в умовах її реформування показує, що результати навчання школярів, рівень їх пізнавальної активності і самостійності, інтелектуальних і творчих здібностей значною мірою неадекватні запитам суспільства [6; 9; 22; 33; 43 та ін.]. Проблема формування мотивів опанування іноземної мови до кінця не розв'язана, а це негативно відбивається на якості знань і умінь, розумовому розвитку школярів у процесі навчання. Мотивація опанування підлітками іноземної мови не може бути ефективно реалізованою у навчально-виховному процесі, якщо використовувати лише традиційні методи і форми, а також засоби навчання, не враховуючи нові тенденції, притаманні сучасному розвитку педагогічної науки.
Аналіз стану теоретичної та експериментальної розробки проблеми формування та розвитку мотивів учіння дозволяє визначити головні напрями, за якими здійснюються сучасні дослідження.
Психолого-педагогічні пошуки, що безпосередньо пов'язані з вивченням мотивів учіння, їх видів та відносного значення для процесу навчання, шляхів та засобів зміни мотивів учіння під впливом різних факторів висвітлені у роботах М.І.Алексєєвої [1;2], Л.І.Божович [29-32], Л.С.Виготського [39], П.Я.Гальперіна [44], В.В.Давидова [51-53], І.А.Зимньої [41-74], Г.С.Костюка [79], О.М.Леонтьєва [92-96], А.К.Маркової [101-106], О.М.Матюшкіна [110], Н.О.Менчинської [111], С.Л.Рубінштейна [141], Н.Ф.Тализіної [152; 153], І.С.Якіманської [180; 181 ], А.А.Файзуллаєва [158 ] та багатьох інших.
Достатньо представницьким напрямом досліджень є вивчення ролі різного роду моментів психічного життя людини, які мають важливе значення для формування основ мотивації учіння, а саме дослідження з формування пізнавальних інтересів, активності у процесі засвоєння знань: дослідження Т.І Шамової [166], Г.І. Щукіної [172-174], Л.С. Славіної [149] та ін.
Безпосередньо питанням мотивів опанування іноземної мови присвячені роботи Е.О. Вертоградської [34], С.Т. Григорян [48; 49], М.Л. Дубровіна [60], Т.І. Левченко [90], Л.С. Славіної [158], В.А. Шерстенікіної [180], Л.З Якушиної [196] та ін.
Особливе місце займає дослідження мотивів опанування і