Ви є тут

"Маркетингові технології експорту військово-технічної продукції"

Автор: 
Стріха Сергій Георгійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002153
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПОРТНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ОБОРОННО-ПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ ТА МАРКЕТИНГОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ЙОГО РЕАЛІЗАЦІЇ
Питання оцінки експортного потенціалу оборонно-промислового комплексу та маркетингових технологій його реалізації потребує вирішення ряду важливих задач, а саме:
- необхідно обгрунтувати методичні аспекти оцінки не стільки експортного потенціалу (цьому присвячено багато розробок вітчизняних фахівців ?4-10,84,101,107,108? ), як маркетингових можливостей його реалізації;
- визначити методичні особливості оцінки реального стану конкурентоспроможності продукції ОПК, яка потенційно може експортуватися, а також маркетинговий потенціал експортерів. Отже саме ці характеристики визначають маркетингові можливості спецекспортерів;
- перейти від розгляду продукції ОПК не як одиничного продукту, а як комплексного товару, "товару-системи";
- відтворити нову організаційно-управлінську систему ефективної маркетингової діяльності ОПК на зовнішніх ринках, наріжним каменем якої були би державні інтереси і прозорість.

2.1. Методичні особливості оцінки маркетингових можливостей з реалізації експортного потенціалу оборонно-промислового комплексу

Особливості системи державного регулювання в Україні експортно-імпортних операцій з продукцією військового призначення накладають ряд обмежень на реалізацію маркетингових технологій і принципів маркетингових досліджень, в основі яких лежить достовірна інформація про товар, який пропонується на експорт.
Коли мова заходить про комплекси озброєнь, які складаються з бойових, технічних та забезпечуючих засобів, для надання цій інформації комерційно привабливого вигляду, та ще й у порівнянні з даними про аналогічну продукцію конкурентів, то це саме і є та множина практичних ситуацій спецекспортерів, прорахунки в яких свідчать про необхідність розробки спеціальної методики оцінки експортних можливостей.
У зв'язку з цим, завдання розробки методичного підходу до об'єктивної оцінки експортних можливостей України щодо реалізації окремих видів озброєння, товарів і послуг спеціального та подвійного призначення, по суті, є багатоваріантним і в загальному плані повинно розглядатись в багатокритеріальній постановці з врахуванням об'єктивно існуючих факторів невизначеності та рівня інформаційної забезпеченості стосовно показників якості окремих конкретних складових.
До того ж, вимірювання ринкового попиту на військово-технічну продукцію та спеціальні послуги вимагає від дослідника ясного розуміння того, про який ринок іде мова, про його розміри та потенційні можливості.
Для цього потрібно уточнити окремі терміни і поняття, пов'язані з формулюваннями, які використовуються в подальшому дослідженні, - потенційний ринок, експортний потенціал ОПК, розширюваний і нерозширюваний ринок, системний підхід, ефективність, показник та критерій.
Тому цей методичний підхід уявимо у вигляді чотирьох етапів:
1. Обгрунтування застосування системного підходу для досягнення мети дослідження.
2. Уточнення визначення базових понять і об`єктів, що досліджуються.
3. Розробка методики оцінки ємності ринку.
4. Розробка методики оцінки експортного потенціалу.
При постановці завдання оцінки експортного потенціалу ОПК і прогнозу реалізації надлишків озброєння України в цілому, необхідно виходити з методологічного підходу, що базується на системному підході до принципів товарної політики. Це визначається тим, що товари, які експортуються взаємопов'язані між собою, тому надання сприятливих умов одному з них впливає на ефективність експорту інших і "системи" спеціальних товарів та послуг в цілому. Тому основною особливістю методичного підходу, який пропонується, є врахування взаємозв'язків між групами спеціальних товарів і вироблення рекомендацій для прийняття рішення (формування експортної політики) з огляду на інтереси організації експорту сукупності товарів, об'єднаних в систему. Категоріювання спеціальних товарів і послуг, проведене в роботі, дозволило формалізувати відомі підходи у вигляді чотирьох ключових напрямків. На рис. 2.1 представлені результати формалізації експортних можливостей України у вигляді визначення категорій і номенклатури спеціальних експортних товарів та послуг. У відомій літературі подібні підходи системно не описані і, по суті, являють собою новий методичний підхід.
Проведена в першому наближенні формалізація проблеми, необхідна для комплексного дослідження принципів підходу до оцінок у сфері експорту ВТП, які відображають найбільш загальні закономірності і взаємозв'язки специфічних техніко-економічних, військово-тактичних, та маркетингових взаємозв'язків у сфері експорту військової продукції, як системного явища, висуває завдання пошуку і визначення критеріїв для порівняння альтернатив, введення раціональної ідеалізації проблеми (спрощення її до допустимої межі).
Наступним етапом є пошук і обгрунтування способу раціонального поділу цілого на частини, які не втрачають властивостей цілого (здійснення декомпозиції) і знаходження способу об'єднання частин в ціле без втрати їх властивостей (здійснення композиції) і в результаті знаходження вирішення проблеми.
Як відомо, система і елемент системи - поняття умовні, тому поєднання експортних товарів на певному рівні у систему, на більш високому рівні розглядається у вигляді елемента іншої системи, більшої за обсягом.

Надлишки озброєння МОУ:
- системи зброї;
- системи забезпечення
СВ ВПС ВМС ППО Тил
Нова продукція ВПК:
- закінчені вироби;
- комплектуючі
ППО СВ ВПС ВМС КомплектуючіНауково-технічні розробки
- завершені роботи
- роботи, що розвиваються
НДР ДКР Ліцензії МодернізаціяСистеми експлуатації, ремонт і навчання
СВ ВПС ВМС ППО ТилДержавна політика спеціального експорту товарів і послуг через ДК "Укрспецекспорт"Інші уповноважені спецекспортери своєї продукціїПлан реалізації надлишків озброєнняМожливості реалізації
(з урахуванням координації)В