Ви є тут

Феномен моди в соціокультурних процесах ХХ століття

Автор: 
Дихнич Людмила Петрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U002515
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2 Мода у контексті соціально-культурних процесів
ХХ століття 82-157
2.1 Вплив ідеологічних і політичних процесів ХХ століття на розвиток моди 82-97
2.2 Економічні і техніко-технологічні детемінанти розвитку
моди у ХХ столітті 98-117
2.3 Мода і художні практики ХХ століття 118-137
2.4 Стан і тенденції розвитку моди в соціокультурних умовах
сучасної України 138-155
ВИСНОВКИ 158-161
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 162-170
ВСТУП
Актуальність дослідження обумовлена тим, що феномен моди в нашій країні тривалий час не піддавався спеціальному теоретичному вивченню, оскільки його було прийнято відносити до другорядних, "периферійних" явищ культури. Відсутні також спроби його систематичного дослідження в історичному аспекті з розглядом передумов становлення і розвитку, а також аналізу особливостей його суспільного функціонування. Це явище заслуговує на більш пильну увагу і всебічний аналіз, що дасть змогу глибше зрозуміти соціально-психологічну природу моди, суспільну обумовленість і характер її мінливості, виявити домінуючі тенденції в цій сфері, що важливо як для наукового прогнозування, так і для практичного застосування в індустріі моди, яка в Україні переживає період становлення.
Останнім часом у країнах постсоціалістичного простору спостерігається помітна активізація інтересу до тих аспектів культурного буття, які раніше ігнорувались або й відкрито заборонялись офіційною ідеологією. Мода стабільно належала до кола цих явищ і носила на собі тавро "буржуазного пережитка". В радянський період спостерігалось постійне зростання інтересу до цієї сфери з боку суспільства. Але за відсутності реальної можливості задоволення попиту природне бажання людини виглядати сучасно і привабливо часто змушувало її користуватись неофіційними, іноді навіть контрабандними, джерелами для придбання модних товарів. При цьому їх особливість як "забороненого плоду" зумовлювала підвищений і часто спотворений інтерес до них. Сьогодні наслідки такого становища недвозначно заявляють про себе у сфері моди і модного бізнесу країн СНД.
Небачений масштаб політичних трансформацій у кінці ХХ ст., падіння "залізної завіси" і закінчення "холодної війни", розпад Радянського Союзу і виникнення на пострадянському просторі цілого ряду суверенних держав супроводжувались кардинальними змінами в ідеологічній сфері, що в умовах тоталітарної держави традиційно регламентувала перебіг соціокультурних процесів. Цілі культурні пласти набувають статусу легальних, стають загальнодоступними, і в цьому контексті мода займає в суспільстві належне їй місце. Інтерес до цієї сфери ще більше зростає в період розвитку ринкових економічних відносин. Матеріальний і життєвий успіх дедалі більше пов'язується з іміджем, що значно піднімає соціальний престиж моди.
Радикальні зміни, яких зазнала мода в умовах руйнування однієї політико-економічної системи і переходу до іншої, диктують необхідність теоретичного осмислення і всебічного аналізу моди як історико-культурного явища в контексті її суспільного функціонування.
Вивчення моди набуває особливої актуальності у світлі новітніх культурних практик, які виникли і сформувались у ХХ столітті.
Не менш актуальною є необхідність осмислення вітчизняної "високої" моди і особливостей становлення індустрії моди в контексті сучасної посткомуністичної культури.
Зв'язок дисертаційного дослідження з науковими програмами. Робота виконана в руслі державних комплексних програм Міністерства культури і мистецтв України ("Концептуальні напрями діяльності органів виконавчої влади щодо розвитку культури", прийнятої постановою Кабінету Міністрів України від 26.02.97 р. № 657, і "Розвиток української культури на 1999 - 2005 рр." 1998р.), а також у відповідності з планами наукових досліджень кафедри теорії та історії культури "Культурні процеси в суверенній Україні", "Інтеграція України в світовий культурний простір" і комплексом навчальних дисциплін кафедри менеджменту модельного бізнесу Київського національного університету культури і мистецтв ("Історія костюма", "Історія моди ХХ ст.", "Організація та режисура показу мод").
Мета дослідження полягає у з'ясуванні сутності моди як історико-культурного явища, виявленні її характерних рис і особливостей функціонування в контексті соціокультурних процесів ХХ ст.
Об'єкт дослідження - мода як історико-культурне явище.
Предмет дослідження - розвиток моди в контексті соціокультурних процесів ХХ ст.
Завдання дослідження:
- виявити і проаналізувати наукові джерела з означеної проблеми;
- узагальнити основні теоретичні підходи до осмислення феномена моди;
- охарактеризувати історичні форми буття моди;
- дослідити соціокультурні передумови становлення моди;
- виявити особливості функціонування моди, її роль і місце в контексті соціокультурних процесів ХХ ст.;
- проаналізувати феномен моди в руслі основних художніх практик та мистецьких течій ХХ ст. (від модерну до постмодерну);
- з'ясувати провідні тенденції розвитку індустрії моди в Україні.
Хронологічні межі дослідження охоплюють період з кінця ХІХ до початку ХХІ ст., що характеризується стрімким науково-технічним, індустріальним розвитком суспільства, глибокими перетвореннями в соціокультурній сфері і супроводжується кардинальною зміною стандартів людського буття, в тому числі й у сфері моди.
Наукова новизна роботи полягає в тому, що у вітчизняній науці вперше:
- мода досліджується як цілісне універсальне культурно-і