РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи досліджень
Для вирішення визначеної мети та поставлених завдань у роботі, використовувались наступні методи досліджень:
теоретичні:
* Аналіз та узагальнення наукової літератури;
експериментальні:
* педагогiчнi спостереження;
* опитування, анкетування;
* педагогічний експеримент (констатуючий, формуючий) - з використанням таких методик:
а) комп'ютерні технології - визначення теоретико-методичних знань про поставу, діагностика стану постави, розвитку фізичних якостей, профілактика та корекція постави;
б) тономіометрія - визначення здатності до довільного розслаблення окремих частин тіла
в) медикобіологічні (візуальний огляд, функціональні проби, пальпаторний) - визначення стану постави та вид її порушень
методи математико-статистичної обробки даних.
Теоретичні методи досліджень
2.1.1. Аналіз та узагальнення наукової літератури.
З метою адекватного визначення проблеми формування постави у хлопчиків 6-8 років у роботі широко застосовувалися методи теоретичного аналізу та досвід особистої практичної роботи. На основі програмних, інструктивних і нормативних документів, що регламентують діяльність початкової школи, розроблено класифікацію основних засобів фізичного виховання дітей МШВ, узагальнені та обґрунтовані методики формування постави. Особлива увага приділялась вивченню місця, значення та використання комп'ютерних технологій у фізичному вихованні.
Аналіз карт медичного обстеження та показників контрольного тестування дітей МШВ був проведений з метою вивчення стану постави, та розвитку фізичних якостей у хлопчиків 6-8 років.
2.1.2. Педагогічне спостереження та опитування у роботі спрямовувалось на вивчення стану проблеми формування постави у практиці фізичного виховання дітей МШВ. Виявлявся рівень знань батьків, учителів початкових класів, учителів фізичної культури щодо формування постави, рівень використання у практиці засобів формування постави, досвід дотримання гігієнічних, побутових норм поведінки дітей у домашніх та шкільних умовах.
Опитування проводилось з метою вивчення проблеми формування постави у школярів молодших класів. Метод опитування був реалізований за допомогою розробленої анкети та у формі бесід. Анкетування батьків, учителів початкових класів та учителів фізичного виховання проведене у школах м. Львова та у групах оздоровчої гімнастики ЛДІФК. Запитання допомагали визначити рівень знань батьків, учителів про значення, структуру формування постави у школярів. Визначались засоби, які використовуються вчителями на заняттях, а також доцільність вдосконалення методики формування постави у дітей 6-8 років.
Бесіди проводились з вчителями шкіл, заслуженими працівниками ФК та провідними фахівцями інституту фізичної культури, шкільними лікарями та методистами ЛФК, і сприяли вирішенню таких завдань: а) вивчення особливостей формування постави у шкільних да домашніх умовах; б) діагностика, тестування стану постави та фізичної підготовленості дітей в умовах дому та школи; в) визначення раціональних засобів та методів оптимального розвитку фізичної підготовленості і стану постави; г) розроблення рекомендацій, щодо оптимізації методики формування постави у молодших школярів.
2.1.3. Педагогічний експеримент (констатуючий та формуючий) проводився у відповідності з положеннями теорії та методики педагогічних досліджень у фізичному вихованні [142]. Він проводився з метою визначення особливостей формування постави у хлопчиків 6-8 років. Зокрема змістом експерименту стало визначення індивідуальних особливостей стану постави, розвитку фізичних якостей у дітей 6 - 8 років. За допомогою педагогічного експерименту виявлялись раціонально-оптимальні засоби формування постави, які можна використати в умовах школи та дому. Основний принцип, за яким підбирались засоби розвитку фізичних якостей - індивідуалізація та запобігання негативного впливу на поставу. Педагогічний експеримент допоміг дослідити вплив комп'ютерної методики на процес формування правильної постави, на показники фізичних якостей у молодших школярів.
У педагогічному експерименті нами застосовувався метод індивідуальної та масової діагностики показників розвитку фізичних якостей та стану постави, який ґрунтується на порівнянні з модельними показниками, які були занесені в базу даних комп'ютера. Використання індивідуального підходу дозволило оптимально диференціювати засоби і методи корекції відхилень від норми.
Вибираючи тести і визначаючи рівень розвитку фізичних якостей враховувалась думка авторів С.С. Волкова, 1981, А.Г. Дембо, 1988, які стверджують, що для збереження правильної постави необхідно розвивати такі якості як, гнучкість, силу, швидкісно-силові якості, спритність, статичну витривалість м'язів тулуба, статичну рівновагу. Основу тестів складають контрольні вправи програмного матеріалу шкільної програми для дітей МШВ, а також вправи, які рекомендовані авторами Б.М. Шияном, 1996, В.Ю. Сосіною, 1989, Г.А.Горяною, 1995, та іншими авторами [63,66,79,100,180].
Гнучкість:
1. плечових суглобів "викрут" - В.п. гімнастична палиця унизу. 1-2 не відпускаючи хват руками за палицю, "викрут", палиця вниз назад. 3-4 "Викрут" у В.п. Руки не згинати. Вимірюється відстань між руками у см. Норма: 6 років - 60 см, 7 років - 57 см, 8 років - 55 см;
2. хребта "місток" - В.п. лежачи на спині, руки зігнуті опираються за головою. 1-2 "місток", утримувати. Руки і ноги не згинати. 3-4 В.п. Вимірюється відстань між руками і ногами у см. Норма: 6 років - 45 см, 7 років - 43 см, 8 років - 41см;
3. тазостегнових суглобів "нахил вперед" - В.п. сидячи, ноги нарізно (20см) на лінії. 1-2 "нахил вперед", утримувати. Ноги не згинати. 3-4 В.п. Вимірюється відстань від рук до лінії у см. Норма: 6 років - 9 см, 7 років - 11см, 8 років - 13см;
Сила:
1. м'язів плечового поясу "згинання і розгинання рук " - В.п. упор лежачи, руки на лаві. 1-2 упор лежачи на зігнутих. Тулуб прямий, л