РОЗДІЛ 2
Основні напрями і зміст методичної підготовки
вчителів англійської мови у Великій Британії
Підготовка вчителів англійської мови у Великій Британії здійснюється за двома напрямами - як рідної та як іноземної. Цілісність нашого дисертаційного дослідження зумовила необхідність аналізу двох напрямів.
У процесі вивчення змісту, методів та форм організації методичної підготовки вчителів англійської мови як рідної використовувалися навчальні плани і програми провідних британських університетів: Лестерського, Лідського, Плімутського, Саутгемптонського та університету Східного Лондона. У розділі окремо розглядається підготовка вчителів для роботи в середній та початковій школі. Програми з методики навчання англійської мови як рідної проаналізовано в контексті вимог Національного навчального плану. Велику увагу приділено дослідженню реалізації принципу зв'язку теорії та практики .
У розділі схарактеризовано особливості підготовки вчителів англійської мови як іноземної. Для цього ми використовували навчальні програми закладів освіти різних рівнів; матеріали публікацій британської періодичної преси, особливо фахового журналу "English Language Teaching", науково-методичної літератури.
2.1. Зміст і структура навчальних планів і програм
Для того, щоб виявити роль та місце методичного циклу в системі підготовки британських учителів, ми вирішили за необхідне проаналізувати загальний зміст та структуру педагогічної освіти в чотирирічних і однорічних закладах освіти.
Одним із напрямів реформування педагогічної освіти у кінці 80-х - на початку 90-х років стала акредитація навчальних планів і програм, що здійснювалася під керівництвом Ради з акредитації програм підготовки вчителів (Council for the Accreditation of Teacher Education - CATE). В офіційних документах цього періоду наголошується на необхідності стандартизації планів та програм підготовки вчительських кадрів, побудови інваріантного компонента на основі кваліфікаційної характеристики вчителя. Головний акцент у нових навчальних планах та програмах зроблено на розширенні практичної підготовки фахівців із визнанням пріоритетної ролі школи. Збережено автономність навчальних закладів у визначенні варіативної частини навчального плану, яка компонується з врахуванням фахової спеціалізації [81, 67-68].
Як зазначалося в попередньому розділі, у Великій Британії існують два основні варіанти отримання вищої педагогічної освіти. Деякі педагоги, серед яких В. Тейлор, П. Герст, вважають шкідливим розмежування академічного (загальнонаукового та спеціально-предметного) і психолого-педагогічного компонентів підготовки. Тому система однорічної практичної підготовки фахівців, що здійснюється інститутами педагогіки на базі трирічної академічної підготовки, піддається гострій критиці. На думку багатьох учених, серед яких М. Нейш, оптимальним варіантом є комплексна чотирирічна програма підготовки бакалаврів педагогіки [304, 26].
Розглянемо структуру такої підготовки на прикладі курсу на здобуття ступеня бакалавра педагогіки вищого рівня для роботи в початковій школі (BЕd Honours Primary), яку пропонує факультет мистецтв та педагогіки університету м. Плімут [253]. Програма поділяється на чотири взаємопов'язані компоненти.
Перший компонент - шкільна практика, яка рівномірно розподілена протягом усього курсу. Студенти щороку проходять блок-практику, під час якої значний період часу (декілька тижнів) проводять у школах, спостерігаючи за шкільним життям, беручи участь у проведенні уроків чи фрагментів уроків, готуючи різноманітні позашкільні заходи. Крім блок-практики, існує ще й серійна практика, менш інтенсивна та тривала, що поєднує роботу в школі та навчання в університеті. Цікавою особливістю є те, що протягом навчання студенти мають змогу отримати практичний досвід у різних школах. Деякі другокурсники проходять педагогічну практику за кордоном (у школах США, Фінляндії та ін.) [253, 3].
Характерною особливістю підготовки вчителів у різних типах навчальних закладів Великої Британії є те, що перші два тижні навчання студенти проводять у школі за місцем проживання. Їм пропонується виконати ряд завдань, здійснити спостереження за діяльністю вчителів та поведінкою дітей на різних уроках. Такий підхід дає змогу студентові поринути в атмосферу шкільного життя, поглянути на процес навчання очима вчителя, узагальнити свої перші враження, зробити остаточний вибір.
Студенти поглиблено вивчають одну з десяти основних дисциплін (мистецтво, англійська мова, дисципліни для дошкільнят, географія, історія, математика, музика, фізкультура, природознавство, технологія). Молоді фахівці, які опанували цими предметами найкраще, отримують право працювати шкільними координаторами з дисциплін спеціалізації та мають гарні перспективи на майбутнє.
Наступним компонентом є предмети навчального плану початкової школи. Майбутні вчителі вивчають за модульним принципом основи змісту відповідних дисциплін та методику їх навчання. Програма забезпечує ґрунтовні знання та розуміння студентами специфіки навчання базових предметів (англійської мови, математики та природознавства), а також гарантує можливість викладання випускником будь-якого іншого предмета навчального плану.
Студенти опановують дисциплінами психолого-педагогічного циклу, які підвищують і розвивають їхній професійний та етичний рівень. Програмою передбачено вивчення психологічних та вікових особливостей дітей молодшого шкільного віку, аналіз специфіки навчального плану. Студентам пропонують перелік тем, із яких вони вибирають для поглибленого вивчення ті, які є для них найбільш цінними для подальшої професійної діяльності [253, 3].
Аналіз навчальних планів та програм підготовки бакалаврів педагогіки ряду навчальних закладів дає змогу зробити висновок, що в цілому підготовка майбутніх педагогів охоплює чотири блоки предметів:
1. Спеціально-предметний цикл. Майбутні вчителі можуть вибрати один або два (у деяких випадках - три) предмети спеціалізації, які вони викладатиму
- Київ+380960830922