Розділ 2. Інституційно-правовий механізм реалізації регіональної екологічної
політики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62-168
2.1. Інституційне та функціонально-правове забезпечення регіональної
екологічної політики органами загальної компетенції . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
69-100
2.2. Організаційно-структурне забезпечення регіональної екологічної політики
функціональними органами . . . . . . . . . .
101-130
2.3. Юридична відповідальність як засіб реалізації регіональної екологічної
політики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
131-168
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . .
169-176
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .
177
В с т у п
Актуальність теми дослідження. Загострення екологічної ситуації в Україні,
зокрема, масштабність негативного господарського впливу на людину і довкілля
зумовлюють державу і суспільство формувати нову державну та регіональну [1
Регіон (англ.region, лат.regio) – область, район, частина держави, які
відрізняються від інших областей сукупністю природних і (або) тих, що склалися
історично, відносно стійких, економіко-географічних та інших особливостей, які
часто поєднуються з особливостями національного складу населення // Словарь
иностранных слов. М.: Русский язык, 1985. – С.422.] екологічну політику,
запроваджувати ефективний механізм її правового забезпечення на національному
та регіональному рівні.
За таких умов зростає роль еколого-правових досліджень проблем правового
забезпечення регіональної екологічної політики в особливо кризових районах і,
зокрема, в Придніпровському регіоні [2 Тут і далі Придніпровський регіон у
межах Дніпропетровської області.] в межах Дніпропетровської області, в якому
зосереджена значна частина виробничих потужностей, які негативно впливають на
якість довкілля, створюють небезпеку для людини та іншої живої природи,
матеріальних та культурно-історичних цінностей.
Структура та методологія цього дослідження обумовлені комплексною природою
регіональної екологічної політики, що підтверджується на матеріалах
Придніпровського регіону, визнаного урядом держави кризовим. Виявлення
особливостей правового регулювання здійснення регіональної екологічної політики
та формування пропозицій щодо його вдосконалення сприятиме поліпшенню її змісту
та розробці комплексу заходів і засобів, спрямованих на забезпечення стійкого
соціально-екологічного розвитку Придніпровського регіону та оздоровлення в
ньому екологічної ситуації. У цьому контексті правові засади регіональної
екологічної політики, як засіб збереження рівноваги соціальних і природних
структур є гарантуючим стрижнем стратегії формування регіональної стабільності
у системі національної безпеки України, її виваженого спрямування у третє
тисячоліття.
Актуальність проблеми суттєво зростає у зв’язку з доцільністю розробки
національної стратегії сталого розвитку, на що зорієнтовують міжнародно-правові
документи, зокрема, рішення Конференції ООН з навколишнього середовища і
розвитку (Ріо-де-Жанейро, 1992) в умовах розбудови державності, проведення
правової судової, адміністративної та інших реформ в країні, посилення ролі
органів місцевого самоврядування у здійсненні регіональної екологічної
політики.
Недостатня науково-теоретична розробка правових аспектів регіональної
екологічної політики, наявність значних недоліків у нормативно-правовому
забезпеченні механізму реалізації регіональної екологічної політики на
матеріалах Придніпровського регіону обумовили вибір теми цього дисертаційного
дослідження.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, тематиками. Дисертаційна робота
виконувалась з урахуванням досягнень Комплексної Державної науково-технічної
програми 07.03 “Правове забезпечення розбудови державності України” Київського
національного університету імені Тараса Шевченка та, зокрема, наукового
дослідження тем юридичного факультету № 97116 “Дослідження державно-правового
механізму забезпечення аграрної земельної реформ і одержання
екологічно-безпечної сільськогосподарської продукції” та “Удосконалення
правового механізму реалізації і захисту прав та інтересів людини і громадянина
в Україні” (Науковий керівник – академік АПрН Андрейцев В.І.) та наукової теми
Дніпропетровського національного університету № 0100И005211 “Вивчення
еколого-токсилогічного стану Дніпропетровського водосховища та наслідки його
дії на якість води і біонету”, затвердженої наказом ректора ДНУ від 21.01.1998
р.
У процесі виконання роботи використані матеріали Дніпропетровської обласної
Ради, обласної держадміністрації, інших органів місцевого самоврядування та
місцевих держадміністрацій, спеціально уповноважених органів виконавчої влади,
зокрема, дані Регіонального плану дій з охорони навколишнього природного
середовища, затвердженого Дніпропетровською обласною держадміністрацією 8
вересня 1999 р. № 320-р.
Мета і завдання дослідження. Мета дисертаційної роботи передбачає дослідження і
обґрунтування правового механізму забезпечення регіональної екологічної
політики на матеріалах окремого Придніпровського регіону України та розробку
проекта Концепції правового забезпечення регіональної екологічної політики.
Відповідно до мети дисертаційного дослідження ставляться і вирішуються такі
основні завдання:
1. Аналіз екологічного стану Придніпровського регіону, що обумовлює особливості
правового забезпечення реалізації регіональної екологічної політики