РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕТАПІВ ПІДГОТОВКИ ШКОЛЯРІВ ДО САМОСТІЙНИХ ЗАНЯТЬ
ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ
2.1. Загальні питання організації та проведення експерименту
Для перевірки гіпотези дослідження був проведений педагогічний експеримент у
середніх загальноосвітніх школах м.Херсона, Херсонської області і м.Миколаєва.
Дослідно-експериментальна робота в цих школах проходила протягом 1999-2001
років.
Експеримент проводився в загальноосвітніх школах (ЗОШ) м.Херсона (ЗОШ №51,
№55), Херсонської області (ЗОШ №3 смт. Білозерки й Томінобалівської ЗОШ
Білозерського району), м.Миколаєва (ЗОШ №48). У цих школах були створені
експериментальні майданчики і за погодженням з відділами народної освіти
закріплені договорами про спільну діяльність. Безпосередньо формуючий
експеримент проводився під керівництвом досвідчених педагогів. Це
вчителі-методисти вищої категорії В.Кукота, В.Линьов, І.Мєшков, М.Кудрявченко
та вчителі першої категорії В.Синенко і Т.Тритенко. Відповідно до загального
узгодження з учителями і для зручності ведення протоколів експерименту 5-і “А”
класи в кожній школі були визначені як експериментальні Е1 (ЗОШ №51), Е2 (ЗОШ
№55), Е3 (ЗОШ №3 смг. Білозерки), Е4 (Томінобалівської ЗОШ Білозерського
району), Е5 (ЗОШ №48 м.Миколаєва), а 5-і класи “Б”, “В” – контрольні К1 та К2
(ЗОШ №51), К3 й К4 (ЗОШ №55), К5(ЗОШ №3 смг. Білозерки). Усього дослідженням
було охоплено 388 школярів. У формуючому експерименті брали участь 128 школярів
(61 дівчина, 67 хлопців) і 13 учителів загальноосвітніх шкіл. У контрольних
класах – 260 підлітків, з них – 115 дівчат і 145 хлопців. Експеримент
проводився у природних умовах звичайного навчально-виховного процесу. В усіх
класах використовувалася єдина методика тестування фізичної підготовки
підлітків.
Для забезпечення достовірності результатів експериментальної роботи:
- здійснювали вибірку учнів одного віку з проживанням у різних регіонах (місті,
районі, сільській місцевості) за новою “Програмою з фізичної культури для
загальноосвітніх навчальних закладів (1-11 класи)”, рекомендованою
Міністерством освіти і науки України;
- у контрольних та експериментальних класах у кожній з базових
експериментальних шкіл роботу проводили одні й ті ж учителі;
- протягом навчального року в усіх класах вивчався однаковий за змістом і
структурою навчальний матеріал (1 чверть – легка атлетика і кросова підготовка,
2 чверть – баскетбол, 3 чверть – гімнастика і волейбол, 4 чверть – кросова
підготовка і легка атлетика).
Завданнями констатуючого експерименту було: по-перше, визначити початковий
рівень фізичної підготовленості п’ятикласників, які беруть участь в
експерименті; по-друге, виявити їх ставлення до фізичного розвитку і
самовдосконалення; по-третє, визначити характер мотивації підлітків до
самостійних занять фізичною культурою.
Дані констатуючого експерименту дозволили виявити рівень фізичної підготовки на
основі тестування учнів за комплексним тестом оцінки фізичної підготовленості,
взятому з “Програми з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних
закладів (1-11 класів)” від 1.01.1998 р.[150]. Тестування тривало до 1
листопада 1999р. У програму тестування входили: 1) біг на 30 м з високого
старту; 2) біг на 1500 м; 3) нахил уперед з положення сидячи; 4) підтягування
на перекладині (хлопчики) і на перекладині висотою 95 см (дівчата); 5)
“човниковий” біг 4 х 9 м; 6) стрибок у довжину з місця. За допомогою тестів
визначався рівень розвитку фізичних якостей підлітків, відповідно: швидкості,
витривалості, гнучкості, сили, спритності, швидкісно-силових можливостей.
Рівень фізичної підготовленості оцінювався сумою балів, отриманих кожним
підлітком за виконання всіх 6-и тестових вправ. Для зручності підрахування
кожна вправа оцінювалася за 5-ти бальною системою. До високого рівня віднесено
школярів, котрі за виконання 6-ти тестових завдань отримали 30-28 балів. До
середнього рівня – 27-22 бали. До низького рівня – 21 і менше балів.
Усі результати тестів заносилися в протокол і піддавалися якісному і
кількісному аналізові. Конкретні дані констатуючого експерименту про рівні
фізичної підготовленості підлітків представлені в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1.
Рівень фізичної підготовленості підлітків 5-х класів (%)
Рівень
м.Херсон ЗОШ № 51, № 55
Райцентр Білозерка
ЗОШ №3
село Т.Балка ЗОШ
Е1, Е2 (53)
К1, К2, К3, К4 (106)
Е3 (20)
К5 (21)
Е4 (25)
досконалий
1,8
1,9
достатній
26,5
45,7
65
52,4
56
елементарний
71,7
52,4
35
47,6
44
Отримані під час констатуючого експерименту дані дозволяють зробити висновок
про майже рівні умови в експериментальних і контрольних класах для проведення
педагогічного експерименту.
З метою вияву ставлення підлітків до самостійних занять фізичними вправами було
опитано 248 школярів. З них 204 міських і 44 сільських.
Опитування допомогло виявити кількість підлітків, які самостійно займаються
фізичною культурою (див. таб. 2.2).
Таблиця 2.2
Дані про самостійні заняття підлітками фізичною культурою (%)
Вид ставлення
ЗОШ № 51 (Е1)
ЗОШ № 51 (К1, К2)
ЗОШ № 55 (Е2)
ЗОШ № 55 (К3, К4)
райцентр Білозерка ЗОШ №3 (Е3)
Село Т.Балка (Е4)
Д (13)
М (11)
Д (25)
М (46)
Д (17)
М (20)
Д (20)
М (37)
Д (12)
М (7)
Д (13)
М (12)
1) регулярно займаються
23
64
41
72
35
15
32
23
2) займаються періодично за бажанням і можливістю
61
27
31
19
17
55
45
57
17
29
53
42
3) не займаються, але хотіли б
14
36
10
16
14
31
50
4) не займаються, оскільки не вважають за потрібне
14
75
57
5) інше (немає часу...)
14
12
20
-
- Київ+380960830922