РОЗДІЛ 2. РОЗВИТОК ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ...................... 86
2.1. Методи та прийоми активізації творчого мислення старшокласників на уроках математики з комп'ютерним супроводом .............................. 86
2.2. Нові інформаційні технології як засіб розвитку творчого мислення школярів на уроках математики .................................................. 104
2.3. Методика розвитку творчого мислення старшокласників на уроках математики з використанням інформаційних технологій навчання ...... 116
2.3.1. Методика навчання деяких тем з алгебри та початків аналізу .... 117
2.3.2. Методика навчання деяких тем зі стереометрії ...................... 126
2.3.3. Комп'ютеризована підтримка факультативних та позакласних занять з математики в старшій школі .................................. 134
2.4. Організація, методика проведення педагогічного експерименту і
результати перевірки основних висновків дослідження .................... 148
ВИСНОВКИ ....................................................................................................... 158
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ....................................................... 162
ДОДАТКИ ........................................................................................................... 187
ВСТУП
У зв'язку з всезростаючими проблемами створення ефективної системи шкільної освіти, її адаптацією до нових, прогресивних концепцій навчання актуальним постає питання про шляхи запровадження в шкільний навчально-виховний процес сучасних інформаційних технологій. Пріоритетними для школи поступово стають і такі методи навчання, які сприяють розвитку не лише продуктивного мислення дітей, а й створенню умов для творчих, евристичних пошуків школярів.
Особливо актуальним і методично доцільним вбачається поєднання двох вищезазначених проблем при вивченні шкільних навчальних дисциплін математичного циклу в старшій середній школі та можливість успішного їх розв'язування за рахунок цілеспрямованого впровадження в шкільний навчально-виховний процес окремих дидактично виправданих прийомів та технологій навчання.
Питання запровадження в школу засобів нових інформаційних технологій (НІТ) піднімали і вирішували такі вітчизняні вчені: М.С. Головань [58], Ю.В. Горошко [61], А.П. Єршов [86-88], М.І. Жалдак [89-98], Е.І. Кузнєцов [136-137], Ю.І. Машбиць [158-159], В.М. Монахов [170-172], Є.М. Смірнова [243], О.О. Тесленко [257], Т.І. Чепрасова [278], М.І. Шкіль [285] та інші. Проблемам розвитку творчого мислення школярів присвячено роботи таких вчених: Ж. Адамар [1], Г.С. Альтшуллер [5], Д.Б. Богоявленська [20-22], Е. Боно [24-25], О.І. Клепіков [121-122], М.І. Меєрович [160-161], Я.О. Пономарьов [192-196], В.Н. Пушкін [204], В.А. Роменець [212] та інших. Методичним наповненням шкільного навчального процесу з математичних дисциплін в старшій школі займалися такі науковці: Г.П. Бевз [14-16], М.І. Бурда [35-36], А.М. Колмогоров [3], Ю.М. Колягін [127], З.І. Слєпкань [228-230], Т.М. Хмара [276], Р.С. Черкасов [279], М.І. Шкіль [285] та інші. Але на даному етапі розвитку науки ще недостатньо уваги приділялося вивченню можливостей використання засобів НІТ в процесі навчання шкільної математики з метою розвитку творчої мислительної діяльності старшокласників.
Об'єктивне протиріччя між потенціалом інформатизації методичної системи розвитку творчого мислення учнів у процесі навчання математики в старшій школі і недостатньою методичною розробкою цієї актуальної педагогічної проблеми обумовило актуальність даного дослідження та визначило вибір теми: ?Розвиток творчого мислення старшокласників на уроках математики з використанням інформаційних технологій навчання?.
Об'єктом дослідження є процес навчання математики в старших класах загальноосвітньої школи. Предметом дослідження є методична система розвитку творчого мислення учнів на уроках математики в старших класах на основі використання інформаційних технологій навчання.
Мета дослідження полягає в розробці окремих компонентів науково-обґрунтованої методичної системи розвитку творчого мислення учнів при вивченні математики на основі використання засобів інформаційних технологій навчання.
Гіпотеза дослідження:
? доцільно організовуючи навчально-пізнавальну діяльність старшокласників та пробуджуючи засобами нових інформаційних технологій активні дослідницькі інтереси, можна дидактично грамотно розвивати їхнє творче мислення;
? використовуючи раціональні та ефективні методи навчання з метою розвитку у старшокласників творчих здібностей, математичної та геометричної інтуїції, евристичних моментів у мисленні, слід спиратися на колективні, мережеві, індивідуальні форми навчально-пізнавальної діяльності учнів, що передбачають застосування педагогічно доцільних комп'ютеризованих засобів і мережевих технологій, які привносять в навчальний процес високий рівень проблемності, тенденції розвитку дослідницьких вмінь, навичок учнів, підвищення рівня креативності їхнього мислення;
? уроки математики, організовані з використанням евристичних, лабораторно-евристичних, дослідно-випробних, дослідницьких, ігрових методів навчання, під час яких старшокласники проводять комп'ютерні експерименти, вимірювання, модельні побудови, розв'язують універсальні задачі з цікавим прикладним змістом на основі педагогічно доцільних комп'ютеризованих засобів, складають і розв'язують за допомогою засобів НІТ власні задачі, сприяють розвитку творчої особистості учнів.
У відповідності з метою і гіпотезою дослідження розв'язувались такі завдання:
? проаналізувати стан дослідженості проблеми розвитку творчого мислення школярів в психолого-педагогічній і методичній літературі, виявити особливості мислення, математичних здібностей та інтуїції при вивченні математики в школі;
? провести аналіз стану впровадження в шкільний навчальний процес методик навчання, що сприяють розвитку