РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ДЕТЕРМІНУЮЧОГО ВПЛИВУ ЕМПАТІЇ НА ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ
У РАННЬОМУ ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
2.1. Організація, методи та методики експериментального дослідження.
Програма експериментального дослідження психологічних особливос-тей професійного самовизначення будувалась у відповідності до розуміння цього явища як невід'ємної складової особистісного самовизначення, як особливої форми активності людини, як процесу свідомого вибору професій-ної діяльності. В основі цього процесу лежить усвідомлення особистістю себе як суб'єкта конкретної професійної діяльності та відповідної системи соціальних відносин. Оскільки професійне самовизначення є складним структурно-динамічним процесом, нами ставилася мета дослідити особли-вості розвитку і становлення всіх його складових частин.
Основним завданням роботи було дослідження впливу емпатії на про-фесійне самовизначення особистості. У зв'язку з цим експериментальне дослідження передбачало виявлення та класифікацію вибірки у відповідності до рівня розвитку емпатійності її членів. Послідовність етапів експерименту визначалась у відповідності до основних елементів моделі професійного са-мовизначення емпатійної людини.
Базою дослідження були учні 10-11 класів середньої загальноосвітньої школи №7 м. Житомира, Житомирського обласного педагогічного ліцею, ві-докремленого підрозділу Європейського університету фінансів, інформацій-них систем, менеджменту і бізнесу у м. Житомирі та студенти перших курсів Житомирського державного педагогічного університету ім. І.Франка та Житомирського військового інституту радіоелектроніки. Загалом вибірка складала 330 осіб.
На першому етапі дослідження виявлявся рівень розвитку емпатій-ності у старшокласників та першокурсників за допомогою тесту А.Мехра-біен, Н.Епштейн [168] та розробленої нами проективної методики "Вибір".
Методика "Вибір"
Інструкція: "Перед Вами десять ситуацій, які досить часто зустрі-чаються в житті, і можливі варіанти поведінкових реакцій на них. Будь ласка, уважно прочитайте кожну із ситуацій. Із варіантів відповідей виберіть ту, яка в найбільшій мірі відповідає Вашій поведінці у подібних ситуаціях."
Ситуація1. Повертаючись ввечері додому, ви стаєте свідком бійки двох підлітків. Як ви вчините?
Можливі відповіді:
а) пройдете мимо;
б) зробите спробу зупинити бійку самостійно;
в) вам стане шкода слабшого підлітка, проте ви нічого не зробите;
г) покличете на допомогу;
д) відчуєте неприємні переживання, уявивши себе на місці одного з них;
ж) подумаєте, що було б добре, якимось чином зупинити бійку;
з) інше (вказати, що саме).
Ситуація 2. Своїми словами ви дуже образили людину. Як ви вчини-те?
Можливі відповіді:
а) вибачитесь з метою уникнення проблем;
б)попросите пробачення, усвідомивши, що відчуває ця людина;
в)вибачитесь і намагатиметесь зробити для неї щось приємне;
г)намагатиметесь забути про це;
д)попросите пробачення, відчувши, як вам було б неприємно опинитися на її місці;
ж) зробите вигляд, що нічого не трапилось;
з) уявите, як ви просите пробачення у людини, яку ви образили, але так і не наважитесь або не захочете цього зробити;
и) інше.
Ситуація 3. На дискотеці ви помічаєте, що п'яний хлопець пристає до дівчини. Як ви вчините?
Можливі відповіді:
а) це не ваша справа і відповідно ви не станете втручатися;
б) ви зробите спробу заспокоїти хлопця;
в) запросите дівчину на танець чи "на кілька слів" і таким чином заберете її від хлопця;
г) візьмете товариша і спробуєте заспокоїти хлопця;
д) вам шкода дівчину, але ви не хочете мати неприємності;
ж) покличете когось на допомогу;
з) ви відчуєте, як неприємно та страшно дівчині, однак нічим не змо-жете зарадити їй;
и) у вас з'явиться бажання підійти та допомогти дівчині, але ви не наважитесь;
і) інше.
Ситуація 4. Ваш сусід, з яким ви не підтримували ніяких взаємо-відносин, раптом зустрічає вас на вулиці і починає розповідати вам про те, що його виключили з інституту. Як ви вчините?
Можливі відповіді:
а) ви скажете, що дуже поспішаєте та підете геть;
б) ви подумаєте "Чому це він раптом почав зі мною розмовляти? Мабуть, йому щось потрібно від мене.";
в) відчуєте його пригнічений стан, поставивши себе на його місце;
г) намагатиметесь підтримати його, підбадьорити;
д) ви намагатиметесь, при можливості, допомогти йому (позичите гроші, допоможете "дістати" гроші у своїх знайомих, друзів і т.д.);
ж) пошкодуєте, поспівчуваєте йому, відчувши як тяжко йому на душі; з) вислухавши сусіда, ви вирішите переговорити з деякими своїми знайомими з приводу влаштування сусіда на добру роботу, проте швидко передумаєте, оскільки ваші друзі навряд чи зможуть йому допомогти;
і) інше.
Ситуація 5. До вас прийшла молода вчителька. Це один з її перших уроків. Весь клас почав займатися своїми справами та шуміти. Як ви вчи-ните?
Можливі відповіді:
а) будете розмовляти зі своїми друзями або займатися своїми спра-вами;
б) розуміючи, що це її перший урок і їй важко, будете сидіти тихень-ко;
в) спробуєте заспокоїти клас;
г) поставивши себе на місце вчителя, уявити, як би вам було прикро в подібній ситуації;
д) усвідомивши, як важко в даній ситуації молодій учительці, ви поспівчуваєте їй, проте утриматись від цікавих розмов з товаришами довго не зможете;
ж) подумаєте, що було б добре якимось чином заспокоїти товаришів, проте не придумаєте нічого доброго;
з) інше.
Ситуація 6. Ваш знайомий скривдив вас. Ви не очікували від нього такої поведінки. Як ви вчините?
Можливі відповіді:
а) відповісте йому тим же: вискажете (висловите) йому все, що ви про нього думаєте;
б) відчуєте його озлоблений та
- Київ+380960830922