РОЗДІЛ 2 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ ДИДАКТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ ............................ 84
2.1 Організація та проведення експерименту ........................................... 84
2.2 Реалізація моделі формування дидактичної культури студентів ...... 96
2.3 Аналіз результатів експериментальної роботи ................................... 137 132
Висновки до другого розділу ...................................................................... 149
ВИСНОВКИ ......................................................................................................... 151
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .......................................................... 161
ВСТУП
Актуальність та доцільність дослідження. Глибокі соціальні, духовні й економічні зрушення, що відбуваються на межі третього тисячоліття в Україні, вимагають підвищення рівня професіоналізму працівників сфери освіти. Особливе місце належить учителю, здатному вільно орієнтуватися в соціальних і природних умовах, розуміти особливості розвитку культури, оволодівати науковою інформацією, глибоко усвідомлювати місце та роль освітніх процесів, систем у світовому культурному просторі, поєднувати глибокі фундаментальні теоретичні знання й практичну підготовку, що вимагає від нього високої педагогічної культури. Підготовка вчителя, здатного до ефективного здійснення педагогічної діяльності, пов'язана з формуванням його дидактичної компетентності як інтегративної складової педагогічної культури.
У філософських, психологічних, педагогічних дослідженнях накопичено теоретичні положення та практичний досвід, який є підґрунтям для розробки проблеми формування дидактичної культури майбутнього вчителя.
У загальнофілософському плані визначено сутність поняття "культура" (А.Арнольдов, Е.Баллеp, С.Газман, С.Іконнікова, Е.Ільєнков, Е.Маpкаpян, Е.Соколов та інші автори); у загальнотеоретичних працях досліджуються основи розвитку професійної культури (Н.Кpилова, Т.Саломатова, О.Смиpнова та ін.); висвітлюються загальні питання проблеми формування особистості вчителя (Є.Барбіна, О.Дубасенюк, М.Євтух, Н.Кичук, М.Лазарєв, А.Мудpик, В.Семиченко, В.Сипчеко, С.Сисоєва, В.Сластьонін, Л.Спіpін, Н.Тарасевич, А.Щеpбаков, Т.Яценко та інші вчені).
В останнє десятиріччя з'явилися дослідження, котрі безпосередньо розглядають проблему формування педагогічної культури (А.Баpабанщиков, О.Бондаревська, М.Букач, О.Гаpмаш, В.Гриньова, В.Зелюк, Т.Іванова, І.Ісаєв, С.Муцинов, О.Рудницька), складовою якої є дидактична культура.
Теоретичним підґрунтям для формування дидактичної культури майбутнього вчителя слугують дослідження, які розкривають різні аспекти загальнодидактичної підготовки вчителя (А.Алексюк, Ю.Бабанський, М.Данилов, М.Кузьміна, Б.Єсипов, В.Загвязинський, Г.Ільїна, В.Лозова, В.Онищук, В.Паламарчук, П.Підкасистий, І.Підласий, Л.Подимова, О.Савченко, М.Скаткін, Н.Шайденко, Г.Щукіна, та ін.); формування дидактичних умінь (О.Абдуліна, В.Подзолков, В.Паламарчук, Л.Спірін, Т.Шайденкова, А.Щербаков), розвиток дидактичних здібностей (Є.Балбасова, Ф.Гоноболін, Н.Левітов, В.Крутецький та ін.) та творчого мислення вчителя (А.Брушлинський, В.Дружинін, В.Кан-Калік, Ю.Кулюткін, Н.Менчинська, Г.Нагорна, М.Нікандров, С.Рубінштейн, Н.Тализіна та ін.). Дидактична підготовка вчителя вимагає застосування інноваційних освітніх систем, інноваційних технологій, яким приділено увагу у працях Н.Горбунової, В.Ляудіс, Н.Мальцевої, О.Пєхоти, Л.Подимової, М.Поташніка, С.Полякова, В. Сластьоніна, Т.Шамової та ін.
При безумовній важливості цих досліджень ступінь розробки проблеми формування дидактичної культури майбутнього вчителя є недостатньою, вимагають обґрунтування компоненти її змісту з урахуванням нових підходів до процесу навчання, необхідне уточнення критеріїв і показників сформованості дидактичної культури, важливим є розробка технологій забезпечення дидактичної компетентності студента та ін. Це приводить до виникнення суперечностей:
* між потребою суспільства, школи в учителях високої загальнопедагогічної культури, яка включає дидактичну освіченість спеціаліста та недостатнім рівнем підготовки вчителів до дидактичної діяльності;
* між науково обґрунтованими вимогами до підготовки вчителя та нерозробленістю конкретних технологій їх реалізації.
Отже, актуальність проблеми, її недостатня розробленість, об'єктивні вимоги до професійної компетентності вчителя та практичний досвід автора зумовили вибір теми дослідження: "Формування дидактичної культури майбутнього вчителя".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконане згідно з темою науково-дослідної роботи кафедри загальної педагогіки Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди "Підвищення ефективності навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх та вищих педагогічних навчальних закладах (РК № 1-200199004104). Тема затверджена Вченою радою Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди (протокол № 4 від 26 жовтня 2001 р.) та узгоджена Радою з координації наукових досліджень у галузі педагогіки та психології в Україні (протокол № 8 від 30 жовтня 2001 р.).
Об'єкт дослідження - професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів.
Предмет дослідження - процес формування дидактичної культури студентів.
Метою дослідження є теоретичне обґрунтування сутності дидактичної культури, розробка її моделі та експериментальна перевірка технології формування.
Концептуальна ідея дослідження. Сучасний розвиток суспільства веде до змін парадигм педагогічної діяльності. Пріоритетними для вчителя є цінності самоорганізації, саморозвитку, ідеї вибору змісту, форм і методів дидактичної діяльності та ін. Підготовка такого вчителя, якому притаманні педагогічне мислення, потреба в творчому підході до своєї діяльності, володіння сучасними інноваційними технологіями навчання, організації взаємодії суб'єктів навчання, гуманістичні позиції, система ціннісних
- Київ+380960830922