Розділ 2. Педагогічні умови підвищення ефективності
підготовки студентів педагогічно-індустріальних
факультетів до економічного виховання
учнів загальноосвітньої школи.......................................77
2.1. Зміст підготовки майбутніх учителів трудового
навчання до економічного виховання учнів...................77
2.2. Шляхи реалізації змісту підготовки майбутніх
учителів трудового навчання до економічного
виховання учнів....................................................105
2.3. Результати пошуково-експериментальної роботи............170
Висновки..................................................................175
Загальні висновки....................................................................177
Список використаних джерел.....................................................182
Додатки.................................................................................203
ВСТУП
Актуальність та доцільність дослідження. У Національній доктрині розвитку освіти наголошено, що система освіти має забезпечувати формування трудової і матеріальної життєтворчої мотивації, активної громадянської та професійної позицій; навчання основних принципів побудови професійної кар'єри і навичок поведінки в сім'ї, колективі і суспільстві, системі соціальних відносин і, особливо, на ринку праці.
Державна програма "Вчитель" визначила, що освіта є пріоритетною сферою в соціально-економічному, духовному і культурному розвитку Української держави. Ключова роль у системі освіти належить учителю. Саме через діяльність педагога реалізується державна політика, спрямована на зміцнення інтелектуального і духовного потенціалу нації, розвиток вітчизняної науки і техніки, збереження і примноження культурної спадщини.
На сучасному етапі розбудови України, формування її економіки на ринкових засадах, вдосконалення суспільних відносин і виховання національно свідомих громадян особливо актуальною стає проблема економічного виховання населення взагалі, підростаючого покоління зокрема.
Перехід до ринкових відносин вимагає вміння практично застосовувати економічні знання, використовувати їх у процесі будь-якого способу організації виробництва - від державного підприємства до приватного бізнесу. Практичні знання з економіки лежать в основі підприємництва, дозволяють самостійно приймати рішення, дають змогу відкрити свою справу.
В економічному житті суспільства беруть участь усі його члени, в тому числі й учні, хоча вони ще безпосередньо не вступають у виробничі відносини. Свідома й активна участь сучасної учнівської молоді в економічному житті та діяльності в майбутньому вимагає вже на рівні шкільного навчання послідовного здійснення її економічного виховання в загальній системі виховної роботи школи, забезпечення формування в неї економічної культури як результату діяльності людей у сфері економічного життя, нагромадження суспільством економічного досвіду і економічних знань.
З огляду на це Державна національна програма "Освіта" ("Україна ХХІ століття"), розглядаючи шляхи реформування змісту загальноосвітньої підготовки школярів, передбачила ознайомлення їх з основами ринкової економіки, різними формами господарської діяльності, формування в них техніко-технологічних і економічних знань, вироблення практичних умінь та навичок, необхідних для залучення їх до продуктивної діяльності та оволодіння певною професією.
Концепцією 12-річної загальної середньої освіти визначено, що старша школа є профільною. Вивчення основ економіки в профільній старшій школі може здійснюватися за різними рівнями складності (за змістом і обсягом навчального матеріалу). Економічна освіта є невід'ємною складовою освіти громадянина і необхідною умовою розбудови економічно міцної держави.
На основі економічного виховання формуються такі особистісні якості школяра, як бережливість, заощадливість, господарність, необхідні не лише у виробничо-економічній діяльності, а й у стосунках поза сферою матеріального виробництва, у щоденному житті. Тому така підготовка молоді є важливою умовою підвищення продуктивності праці, забезпечення наукового рівня господарювання, активності громадян в управлінні виробництвом.
Значні потенційні можливості в плані економічного виховання школярів притаманні практично всім навчальним предметам. Але особлива роль у цьому відношенні відводиться трудовому навчанню і пов'язаній з ним суспільно корисній, продуктивній праці, профорієнтації та позакласній виховній роботі трудового спрямування.
У реалізації можливостей трудового навчання в економічному вихованні учнів важливе місце належить учителю трудового навчання. Учителів за цією спеціальністю в Україні готують у 15 вищих навчальних закладах (ВНЗ) ІІІ-ІV рівнів акредитації. Назви факультетів у них різні. Так, у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова і у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського факультети називаються "педагогічно-індустріальними", у Тернопільському та Херсонському державних педагогічних університетах назва така: "інженерно-педагогічний", в інших зустрічаються назви "індустріально-педагогічний", "технолого-педагогічний" тощо. В подальшому ми використовуємо назву "педагогічно-індустріальний" факультет. Від економічної обізнаності майбутнього вчителя, його методичної підготовленості залежить, наскільки йому вдасться реалізувати ці потенційні можливості. Тому до економічного виховання учнів майбутнього вчителя трудового навчання слід готувати вже під час навчання у вищому навчальному закладі.
Теоретичні проблеми професійної підготовки і формування особистості вчителя розглянуто в працях О.А.Абдуліної, О.А.Дубасенюк, І.А.Зязюна, М.П.Лещенко, І.Ф.Прокопенка, С.О.Сисоєвої, В.О.Сластьоніна, О.С.Солодухіної; зміст і методи навчання у вищих навчальних закладах - у публікаціях І.М.Богданової, О.Бульвінської, П.М.Воловика, А.С.Линди, В.О.Онищука, М.М.Фіцули та ін. Окремі питання педагогічної технології вищої ш
- Київ+380960830922