Ви є тут

Формування професійно-педагогічних цінностей у майбутніх учителів початкових класів

Автор: 
Єрмакова Світлана Станіславівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U002533
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-
ПЕДАГОГІЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

2.1. Загальна характеристика функціональної моделі формування професійно-педагогічних цінностей у майбутніх учителів початкових класів
У процесі життєвої активності дорослої людини в сучасному суспільстві професія є одним із засобів реалізації професійних цінностей. У зв'язку з цим гостро постає потреба у високо кваліфікованих спеціалістах, які творчо, ініціативно здійснюють свою професійну діяльність. Тому, перед вищою педагогічною школою стоїть невідкладне завдання відпрацювання чіткої перспективної моделі, що передбачала б професійну підготовку майбутнього спеціаліста, який відповідав би вимогам сучасного суспільства.
Моделювання, на думку Є.М.Аксьонової, С.А.Зельонкова [84], - це науковий метод дослідження об'єктів, процесів і т.д., шляхом побудови їх моделей, які зберігають основні виділені особливості об'єкта дослідження. Модель визначає необхідні для дослідження сторони об'єкта, відображаючи ознаки, факти, зв'язки, ставлення у вигляді простої наочної форми, що є доступною для аналізу і висновків.
У дослідженнях В.С.Карапетяна, К.К.Колодяжного, С.І.Мещерякової [188] було визначено, що використання моделювання в педагогіці веде до істотного підвищення ефективності результатів.
Слово "модель" (франц. - modele, лат. - modus - зразок) дуже багатозначне [242, 243, 244]. Одна із дефініцій тлумачить її як "зображення, схема графік будь-якого об'єкта, процесу або явища, що використовується як його спрощена заміна" [217, с.817].

Завдяки розвитку педагогіки і психології, велике застосування знаходять так звані динамічні та структурно-функціональні моделі, які виявляють закономірності функціонування, тобто описують у часі кожний елемент структури об'єктів найрізноманітнішої природи та складності.
Функціональну модель формування професійно-педагогічних цінностей майбутнього вчителя початкових класів ми намагалися побудувати і прогностично дослідити з урахуванням нових умов сьогодення. Основний зміст функціональної моделі відображено в методологічних положеннях, що істотно доповнюють її.
Основна суспільна функція педагогічної науки в системі освіти полягає в організації особливого виду духовного виробництва - виробництва об'єктивно нових професійних цінностей, що виражається в професійних знаннях, уміннях, навичках, переконаннях, інтересах, установках. Отже, перше методологічне положення запропонованого проекту визначається завданням педагогічної науки щодо формування професійних цінностей учителя.
Центральною ланкою структурного процесу функціональної моделі є її кульмінаційний момент - "цінність". Її безпосереднє формування (див. рис.1.1) включає і суперечності напруженого пошукового мислення, емоційну насиченість психіки переживанням (емпатія), проникнення інтуїції в невідоме тощо. У цьому важливу роль відіграє спрямованість особистості, що виражається в потребах, мотивах, установках, інтересах, які допомагають правильно формувати цінність, що, у свою чергу, через оцінку перетворюється в ідеал.
Потреби, мотиви, установки, інтереси
самооцінка
Емоційне переживання

Ідеал
Рис.2.1. Схема формування феномену "цінність"

Цей процес передбачає відображення цінності в діяльності. Тому в педагогічному процесі для формування цінностей важливо визначити механізм формування професійно-педагогічних цінностей.
Важливим моментом у формуванні й усвідомленні значущості професійно-педагогічних цінностей є набуття не тільки професійних знань, умінь і навичок, й важливих загальнолюдських цінностей (творчість, добро, користь, зло, благо, мудрість та ін.). З їх допомогою визначаються й обираються пріоритетні цінності та проявляються в професійному мисленні, творчій активності, саморозвитку тощо. Інтерес до майбутньої професійної діяльності вчителя початкових класів пов'язаний з високою оцінкою суспільної значущості цієї професії, з позитивним емоційним ставленням до неї. На наш погляд, важливого значення при формуванні професійно-педагогічних цінностей набуває формування необхідних майбутньому вчителю особистісних і професійних якостей, які надають йому можливість свідомо, із знанням справи виконувати педагогічну діяльність.
Формування професійних цінностей, з нашої точки зору, - це нескінчений, самодостатній процес розвитку, засвоєння, навчання і самоактуалізації. Тому розвиток та саморозвиток особистісних можливостей є наступним методологічним положенням функціональної моделі професійно-педагогічних цінностей у майбутніх учителів початкових класів.
Точність функціональної моделі безпосередньо пов'язана зі ступенем дрібності тих одиниць-елементів, з яких складена вся система, що описує структуру об'єкта. Ці елементи виступають у вигляді інтегральних блоків - складових формування професійно-педагогічних цінностей, що забезпечують позитивну реалізацію сукупності операцій і дій, які складають професійну діяльність учителя початкових класів.
Необхідно підкреслити, що на різних етапах складання функціональної моделі формування професійно-педагогічних цінностей учителя початкових класів ми зверталися до аналізу професійно важливих операцій та дій, що виникають у професійній діяльності вчителя початкових класів, і дійшли висновку, що функціональна модель розкриває, крім процесу формування професійно-педагогічних цінностей учителя означеного профілю, структуру особистісних цінностей суб'єкта.
Процес утворення професійно-педагогічних цінностей учителя здійснюється в поєднанні з усіма сторонами життєдіяльності особистості з людською культурою, внаслідок чого формуються особистісні і загальнолюдські цінності, що є основою професійно-педагогічних цінностей.
У такому процесі нами було виділено два зрізи - набір професійних властивостей учителя та набір соціально-психологічних властивостей учителя (див. рис.2.2). Ц