РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ МИСТЕЦЬКОГО ПРОЦЕСУ У ГАЛИЧИНІ
ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ
2. 1. Суспільно-політична ситуація і національний рух:
історико-культурний аспект
Роки життя і творчості Т. Копистинського (1844—1916) припали на доволі складний
в історії України період. Західна Україна, входячи до складу Австрійської, а з
1867 р. Австро-Угорської імперії, подолала шлях від самовизначення до
самоутвердження і незалежності у 1918 р. Друга половина ХІХ — початок ХХ ст.
були для Галичини часом випробувань.
Події „Весни народів” 1848 р. змусили здригнутися майже усі
держави Європи. Революційні заворушення, які сколихнули
Францію аж до проголошення республіки, пройшли Австрією і
вибухнули повстаннями на землях, що входили до її складу. Народи
висували не лише соціально-економічні вимоги, але й широку
політичну програму, в якій головним пунктом було питання
національної незалежності. Угорщина в той час створила свій
самостійний уряд, який ухвалив ряд законів про
буржуазно-демократичні перетворення. Німецькі та
італійські піддані Габсбурзької монархії піднялися на
боротьбу за возз’єднання своїх земель у єдину державу. Поляки
докладали багато зусиль для відновлення давньої Речі
Посполитої. У 1848 р. відомий український громадський діяч і
фольклорист Кирило Блонський у вступі до перевидання „Енеїди”
Івана Котляревського написав: „Браття! Ми не маловажний народ!..
Нас усіх не один, не два, но 15 єсть мільйонів! Для чого ж ми маємо
спати твердим сном?..” [185] [80 Цит. за: [185] Семчишин М. Тисяча років
української культури. (Історичний огляд культурного процесу).— Ню Йорк; Париж;
Сидней; Торонто: J. K. Print Center, Inc. (M. Semkiw), Downers Grove, IL,
1985.— С. 297.].
Під тиском наростаючих визвольних змагань і для збереження
імперії цісар Фердинанд I та австрійський уряд змушені були піти
на поступки. Було проголошено нову конституцію, скасовано
кріпацтво і впроваджено рівноправ’я.
Для українців Галичини головним у той час було питання здобуття
національної автономії. Однак його вирішення у Східній
Галичині ускладнювалося проживанням на одній території
багатьох народів, насамперед українського і польського.
Донедавна вони говорили про себе, як про селянина або шляхтича,
греко- чи римо-католика, а в революційні роки відчули
органічну окремішність своїх етнокультурних груп.
Історична ситуація сприятливо складалася для українців.
Австрійський уряд, шукаючи підтримки у боротьбі з угорцями й
поляками, пішов їм на поступки. Це сприяло формальному
самовизначенню галичан. На західних землях України почали
відкриватися національні установи. 2 травня 1848 р. у Львові
засновано політичне товариство Головну Руську Раду. Її
очолили тодішній ректор духовної семінарії Григорій Яхимович,
священики Михайло Куземський, Михайло Малиновський, а також
адвокат Кость Рачинський. Їхня мета — захист політичних свобод,
наданих конституцією, та організація
національно-культурного життя українців у Галичині.
У 1848 р. Головна Руська Рада почала видавати першу українську
газету під назвою „Зоря Галицька”. У першому номері разом з
повідомленням про прийняття конституції у державі та тлумаченням
окремих її положень читаємо такі слова: „Ми, русини галицькі,
належимо до великого руського [українського.— К. Л.] народу,
котрий одним говорить язиком і 15 мільйонів виносить, з котрого
півтретя мільйона землю Галицьку замешкує” [181] [81 Цит. за:
[181] „Руська Трійця” в історії суспільно-політичного руху і культури України /
Горинь В. І., Купчинський О. А., Стеблій Ф. І. та ін.— Київ: Наукова думка,
1987.— С. 179.].
У тому ж році Головна Руська Рада підготувала „Меморіал
української нації в Галичині для з’ясування її становища”,
опублікований німецькою мовою. Після тривалих років мовчання
галичани від імені усього українського народу розповіли
світові про свою велику історію і багату культуру, а отже,
продемонстрували власну політичну зрілість.
На порядку денному стояло питання виділення
західноукраїнських земель як окремої адміністративної
одиниці і приєднання до Галичини Буковини й Закарпаття. Таким
чином, висувалася ідея поділу краю на дві незалежні провінції:
східну з центром у Львові — для українців, і західну з центром у
Кракові — для поляків. А оскільки ця проблема обговорювалася
широкими колами громадськості, то закономірно було винести
її і на Слов’янський з’їзд у Празі, організований чехами для
зміцнення слов’янської солідарності.
Таке історичне тло мало закономірний вплив на процеси у сфері
культури на західних землях України. Українська ін
- Київ+380960830922