Ви є тут

Дидактичні умови підготовки майбутніх педагогів до навчання англійської мови дітей дошкільного віку

Автор: 
Будак Сергій Валерійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U003489
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО НАВЧАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

2.1. Характеристика рівнів сформованості готовності студентів до навчання дошкільників англійської мови
Безпосередня експериментальна робота зі студентами відбувалася за трьома етапами: констатуючий, формуючий і прикінцевий етапи експерименту. Кожний з них передбачав свою мету і методику дослідження.
Базою експериментального дослідження виступили факультети дошкільного виховання Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського та Миколаївського державного університету. На констатуючому етапі було задіяно 125 студентів: 50 з них -першокурсники, 50 студентів - випускники, 25 - випускники педучилища з правом навчання дітей англійської мови. Констатуючому експерименту передувало визначення критеріїв і показників сформованості рівнів готовності майбутніх вихователів до навчання дошкільників англійської мови.
Під критерієм ми розуміли ознаку, міру оцінювання досліджуваного явища, тих змін, які відбувалися в розвитку окремих складових чи всієї особистості в результаті експериментального навчання та виокремлених дидактичних умов, за яких визначена гіпотеза відповідає чи не відповідає результатам експерименту [171]. Критерії оцінки орієнтовані на зіставлення вихідного рівня готовності абітурієнтів до навчання за певною методикою з вихідним рівнем готовності випускників до педагогічної діяльності за обраною професією [171].
Показник - це ознака, що дає можливість виокремити найбільш суттєві аспекти педагогічної діяльності і дати їм адекватну оцінку. Вони поділяються на процесуальні, які розкривають як зовнішній бік навчально-виховного процесу (професійні дії, вміння викладачів і студентів), так і внутрішні його особливості (мотиви, оцінки, результат діяльності) [40].
Нами було визначено чотири критерії готовності студентів до навчання дошкільників англійської мови: когнітивно-лінгвістичний, комунікативно-процесуальний, професійно-мотиваційний і комунікативно-регулятивний. Опишемо їх.
Перший критерій - когнітивно-лінгвістичний - з показниками: система лінгвістичних країнознавчих і соціокультурних знань з англійської мови; система лінгводидактичних знань з методики навчання дошкільників англійської мови; змістовність англійського мовлення і багатство словника.
Другий критерій - комунікативно-процесуальний - з показниками: вміння висловлюватись англійською мовою експромтно; вміння вести професійно-орієнтоване спілкування у формі монологу, діалогу, полілогу (з викладачем, колегами, дітьми дошкільного віку); вміння моделювати професійно-комунікативні навчально-розвивальні ситуації з англійської мови з урахуванням віку і психічних особливостей дошкільників.
Третій критерій - професійно-мотиваційний - з показниками: професійна спрямованість вивчення англійської мови; ціннісні орієнтації майбутнього вихователя щодо використання англійської мови в подальшій професійній діяльності; рівень мотивації іншомовної навчальної діяльності студентів.
Четвертий критерій - комунікативно-регулятивний - з показниками: вміння аналізувати та адекватно оцінювати свою іншомовну готовність до навчання дошкільників англійської мови (самооцінка, самоконтроль); вміння координувати і регулювати іншомовну діяльність усіх учасників спілкування та обирати адекватні засоби комунікативного впливу щодо його подальшого стимулювання (взаємооцінка, взаємоконтроль); уміння організувати свою подальшу самоосвіту, самовдосконалення, саморозвиток у галузі іншомовної діяльності.
Завданням констатуючого етапу експерименту було виявлення рівня готовності випускників факультету дошкільного виховання університету і педучилища до навчання дошкільників англійської мови: а) за їхньою самооцінкою; б) за результатами виконання професійно-мовленнєвих і комунікативних завдань з англійської мови.
Задля з'ясування рівня готовності випускників і студентів першокурсників за їхньою самооцінкою студентам було запропоновано заповнити оцінну картку своєї готовності за такими оцінками: висока, достатня, задовільна, незадовільна, невизначеність.
Кількісні результати готовності студентів V курсу до навчання дошкільників англійської мови за їхньою самооцінкою подано в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Оцінка студентами своєї готовності до навчання дошкільників
англійської мови ( у %)
Критерії
готовностіГотовністьВисокаДостатняЗадовільнаНезадовільнаНевизна-ченістьЕГ
Q1КГЕГ
Q1КГЕГ
Q1КГЕГ
Q1КГЕГ
Q1КГКогнітивно-лінгвістичний46343250481214____Комунікативно-процесуальний____32364644141486Професійно-мотиваційний________565414163030Комунікативно-регулятивний6618205250181468
Кількісні дані засвідчують у загальному невисоку самооцінку студентів ВЗО щодо своєї готовності до навчання дошкільників англійської мови.
Високий рівень своєї готовності до навчання дошкільників англійської мови визнали тільки окремі студенти за двома критеріями: за когнітивно-лінгвістичним - 4% студентів експериментальної і 6% - контрольної груп та комунікативно-регулятивним - по 6% студентів в обох групах. За іншими двома критеріями високого рівня не було визначено.
Як з'ясувалось, і достатній рівень готовності визнала незначна частина випускників: за когнітивно-лінгвістичним критерієм - 34% студентів експериментальної і 32% - контрольної груп; за комунікативно-процесуальним - 32% студентів експериментальної і 36% - контрольної груп; за комунікативно-регулятивним - 18% студентів експериментальної і 20% - контрольної груп. Зауважимо, що за критерієм професійно-мотиваційної визначеності на достатньому рівні не було жодного студента за їхньою самооцінкою.
За результатами аналізу самооцінок студентів виявилось, що більшість з них визнали свою готовність до навчання дошкільників англійської мови задовільною за всіма критеріями: когнітивно-лінгвістичним - 50% студентів