РОЗДІЛ 2
КОНОСАМЕНТ ЯК ОБ’ЄКТ ЦИВІЛЬНОГО ОБОРОТУ
2.1. Цивільно-правове регулювання відносин, пов’язаних з обігом коносамента
Коносамент як цінний папір забезпечує уособлення майна при його перевезенні, а
також перехід права власності на вантаж шляхом його передачі третій особі. Саме
ці його особливості визначають його оборотоздатність. У процесі обігу
коносаменту розкриваються характерні його риси як цінного папера. Саме
складання договору перевезення вантажу спричиняє випуск у цивільній оборот
цього документа. Обіг коносамента як цінного папера (його оборотоздатність)
складається із трьох основних стадій, які послідовно змінюються: а) випуск
коносаменту; б) розміщення коносамента у сфері вільної торгівлі; в) погашення
коносаменту [69, с. 6; 122, с. 127; 165, с.43] [1 [69] Кокин А.С. Договор
перевозки грузов по сквозному коносаменту: Автореф. дис. ... канд. юрид. наук:
712 / ВЮЗИ. - К., 1972. – с.6; [122] Кокин А.С. Внешнеторговый коносамент как
ценная бумага // Сов. государство и право. – 1974. - №7. - С.127; [165]
Мозговая О. Обращение ценных бумаг в Украине // Підприємство, господарство і
право. – 2003. - №4. – с.43.]). Указані стадії мають під собою правове
підґрунтя. Розглянемо кожну із зазначених стадій детальніше.
Правовою підставою випуску коносаменту є передача вантажу його відправником
вантажоперевізникові на підставі укладеного договору перевезення вантажу.
Випуск коносаменту – це початковий етап процесу його обігу. З цього моменту
він, за словами К. Маркса, є посвідчувальним документом про право власності на
товар [166, с. 442] [2 [166] Карл Маркс. Капитал. – В 3-х т. – Т.3. М.: 1970. –
с.442]).
Складання коносаменту – це заповнення елементів його тексту, яке здійснюється
після прийняття майна до перевезення, а закінчується підписанням його
вантажоперевізником.
Видача коносаменту - це його передача перевізником вантажу вантажоперевізнику.
Зміст поняття «видача коносаменту» містить два обов'язки перевізника вантажу:
а) здійснити видачу коносаменту тільки після прийняття вантажу до перевезення;
б) видати коносамент уповноваженій на те особі – відправникові вантажу.
Коносамент видається тільки після прийняття вантажу до перевезення. Таку вимогу
слід розглядати як юридичну гарантію забезпечення його подальшої
оборотоздатності. Видача коносаменту до прийняття перевізником майна,
призначеного для перевезення, на думку О.С. Кокіна, є підставою для визнання
його недійсним [167, с.61] [3 [167] Кокин А.С. Правовые основания выдачи
коносамента (по законодательству СССР, Англии и США) // Морское право: Труды. -
М.: Транспорт, 1981. - №263. - С.61.]). Безумовно, що з цієї точки зору слід
приєднатися: адже, зобов’язання що виникає з обігу коносаменту, тільки тоді має
юридичну силу, якщо предмет зобов’язання перевізника майна реально існує і є
законним. Інакше кажучи, коносамент видається тільки під реально існуючий
вантаж, який перевозиться.
З моменту передачі вантажу перевізникові його власник, по суті, втрачає
можливість розпоряджатися майном. Однак, щоб таке право за ним було збережено,
вантажоперевізник видає документ, що є проявом власне майна (тобто коносамент),
саме цим вдаючись до юридичної фікції. Таким чином, з видачею коносаменту
відбувається заміна майна документом – цінним папером, якій є його уособленням.
Правовий ефект, що випливає з видачі коносаменту, полягає в наявності
правомочності розпоряджатися вантажем, втіленим у цінному папері.
Прийняття коносаменту відправником вантажу має значення юридичного факту. З ним
пов'язано настання певних юридичних наслідків для відправника вантажу [168, с.
28] [4 [168] Кокин А.С. Прием внешнеторгового коносамента грузоотправителем //
Мор. право. – 1980. - №10. - С.28.]) (подальша передача коносамента третій
особі, можливість отримання вантажу після його перевезення тощо).
Після випуску коносамент вступає у стадію свого розміщення. Під розміщенням
коносаменту слід розуміти перехід коносаменту до обігу шляхом продажу чи
передачі майна протягом його транспортування третій особі. Здіснення операцій
по передачі вантажу іншій особі перетворює деякі документи, до яких належить і
коносамент, на особливий об'єкт правочину, предметом якої є не тільки майно чи
право вимоги на це майна, а також власне документ (коносамент), який являє
собою квазі-майно.
Вказане наводить нас на думку, що відправник за договором перевезення вантажу,
вступаючи у правовідносини, пов’язані з обігом коносаменту, набуває іншого
статусу. Так, передаючи коносамент третій особі за договором про передачу майна
у власність, він за договором перевезення трансформується на першого отримувача
коносаменту. Враховуючи це, йдеться про виникнення особливих цивільно-правових
відносин, автор дисертаційного дослідження розподіляє точку зору Д.І. Меєра,
В.І. Синайського, Г.Ф. Шершеневича з приводу того, щоб іменувати суб’єктів
правовідносин пов’язаних саме з обігом цінних паперів, правовими термінами,
усталеними у доктрині цивільного права “цедент”, “цесіонарій”, “цесуа” [169,
с.448-451; 170, с.345; 171, с.375-377] [5 [169] Мейер Д.И. Русское гражданское
право (в 2 частях). По испр. И доп. 8-му изд., 1902. изд. 2-е, испр. М.:
Статут, 2000. – с448-451. (Классика российской цивилистики); [170] Синайский
В.И. Русское гражданское право. – М.; Статут, 2002. – с.345. (Классика
российской цивилистики); [171] Шершеневич Г.Ф. Курс гражданского права. – Тула:
автограф, 2001. – с.375-377. (Юридическое наследие).]).
Цедентом є особа, яка розміщує коносамент у сфері вільної торгівлі (особа, яка
здійснює передачу права за коносаментом).
Особу, на користь якої складається коносамент (особа до якої передається певне
майнове
- Київ+380960830922