Ви є тут

Підготовка курсантів навчальних закладів МВС до професійних дій у нетипових ситуаціях оперативно-службової діяльності.

Автор: 
Яворський Сергій Харлампійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U002395
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ КУРСАНТІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
МВС ДО ПРОФЕСІЙНИХ ДІЙ У НЕТИПОВИХ СИТУАЦІЯХ
2.1. Стан професійної підготовки до дій у нетипових ситуаціях у навчальних
закладах МВС

Експериментальну роботу ми розпочали з дослідження ефективності існуючої
системи професійної підготовки курсантів закладів освіти МВС щодо формування
готовності до дій в нетипових ситуаціях.
Під час анкетування курсантів ми ставили за мету визначити мотиваційний аспект
вибору ними професії співробітника ОВС (що, як було відзначено вище, має
суттєвий вплив на стан професійної готовності); з’ясувати їхні уявлення про
особливості і умови професійної діяльності, про її вимоги до якостей
співробітника міліції; проаналізувати розуміння курсантами проблеми готовності
до професійної діяльності взагалі і зокрема, до здійснення професійних дій в
нетипових ситуаціях; з’ясувати думку курсантів стосовно достатності засобів,
спрямованих на формування професійної готовності до дій в нетипових ситуаціях,
які застосовуються у навчально-виховному процесі їхнього освітнього закладу.
Як відомо, існують анкети трьох типів: відкриті, які містять запитання, що не
супроводжуються готовими відповідями для вибору; закриті, в яких на кожне
запитання пропонується кілька варіантів відповідей; змішані, коли частина
відповідей пропонується на вибір і, разом із тим, залишаються вільні рядки з
пропозицією
85
сформулювати свою відповідь, якщо вона не збігається із запропонованими.
Ми використовували змішану анкету, що складалась із 19 запитань, до деяких з
яких нами були запропоновані кілька варіантів відповідей (див. додаток А).
Кожний з курсантів-респондентів повинен був обрати правильну, на його думку,
відповідь або висловити свій погляд, якщо жодна з відповідей не збігалася з
його точкою зору.
В анкетуванні взяли участь 157 курсантів ІІІ курсу Одеського юридичного
інституту Національного університету внутрішніх справ факультетів кримінальної
і транспортної міліції, 102 курсанти Запорізького юридичного інституту МВС
України, 86 курсантів Прикарпатського юридичного інституту Національної
академії внутрішніх справ України (м. Івано-Франківськ), а також 28 курсантів
Одеського училища професійної підготовки працівників міліції УМВС України в
Одеській області. Всього на цьому етапі дослідження брало участь 383 особи.
На початку анкетування курсантам пояснювались мета і завдання дослідження, а
також правила відповіді на запитання анкети.
Заповнені анкети оброблялись на ПЕОМ за допомогою автоматизованої системи
обробки анкет.
Запитання за №№ 2, 4, 5 анкети були спрямовані на з’ясування стану
досліджуваної проблеми і, тим самим, міри її актуальності.
Запитання анкети за №№ 1, 6-13 були потрібні для визначення рівня сформованості
орієнтаційного компонента професійної готовності до дій в нетипових ситуаціях,
що було необхідно у подальшій експериментальній роботі.
Відповіді курсантів на запитання №№ 17-18 дозволили нам визначити ставлення до
професії, а також групи провідних мотивів, за якими обиралась професія
співробітника ОВС.
86
Для діагностування рівня сформованності оцінного компонента професійної
готовності в анкету були введені запитання №№ 3, 14-16, 19 (крім того,
запитання № 19 дозволило оцінити щирість у наданні відповідей). Наведемо
результати анкетування та їх аналіз.
Щоб з’ясувати розуміння курсантами сутності обраної ними професійної діяльності
в ОВС (запитання № 1) ми запропонували кілька варіантів відповідей. 29,17 %
курсантів уважають, що це “діяльність, яка має велику соціальну і державну
значущість”; 20,83% відповіли, що це “життєдіяльність людини в особливих, більш
екстремальних у порівнянні з діяльністю в багатьох інших сферах, умовах
існування”. Діяльність в ОВС уважають “нормованою, регламентованою і
контрольованою діяльністю особистості” 12,5% респондентів. Відповідь
“діяльність, яка відбувається із певними моральними, соціальними, часовими,
просторовими та іншими обмеженнями” надали також 12,5%. 33% курсантів уважають,
що майбутня професійна діяльність “потребує від людини високої фізичної,
інтелектуальної й емоційної напруженості”. Професійну діяльність характеризують
як “службу, в якій жорстко і нормативно регулюються формальні відносини між
співробітниками” 16,67 % опитаних. Але 34 % курсантів вважають, що цій
діяльності притаманні всі перераховані вище ознаки (така точка зору збігається
з нашою). Інших відповідей, що визначають сутність діяльності в ОВС, надано не
було.
Так, на запитання № 2 “Як Ви оцінюєте за п’ятибальною шкалою рівень професійної
підготовки до діяльності в ОВС у Вашому освітньому закладі ?” відповіді були
такі: “2” – 4,16 % ; “3” – 25 % ; “4” – 41,67 % ; “5” – 29,17 %. Останнє
свідчить про те, що рівень професійної підготовки можна вважати достатнім.
На запитання № 3: “Як Ви вважаєте, чи будете Ви готовим після закінчення
освітнього закладу до виконання професійних обов’язків
87
у типових, нетипових чи будь-яких професійних ситуаціях?” у відсотковому
співвідношенні були одержані такі відповіді. На готовність до виконання
професійних обов’язків у типових ситуаціях вказали 83,32 % респондентів, 8,34 %
дали негативну відповідь і 8,34 % не знали як відповісти. На готовність до
виконання професійних обов’язків у нетипових ситуаціях вказали 70,84%
курсантів, негативно відповіли 4,16% , а 25% не знали як відповісти. Вважають
себе готовими виконувати професійні обов’язки у будь-яких професійних ситуаціях
62,4% майбутніх співробітників ОВС, а 37,6 % не знають, чи готові.
Слід відзначити, що більшість курсантів, які оцінили рівень