Ви є тут

Підготовка майбутнього вчителя гуманітарного профілю до застосування нових інформаційних технологій у навчальному процесі загальноосвітньої школи

Автор: 
Гурін Руслан Сергійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U000275
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
еКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ підготовки майбутніх учителів
гуманітарного профілю до ЗАСТОСУВАння НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ у сучасній
школі
2.1. Діагностика рівнів професійної готовності майбутніх учителів гуманітарного
профілю до використання НІТ
Експеримент проводився на базі Південноукраїнського державного педагогічного
університету імені К.Д. Ушинського (м.Одеса). В експерименті взяли участь 118
студентів таких факультетів: історико-філологічний – 56 осіб; іноземних мов –
34 студенти. Для правомірності дії власної методики нами було обрано студенти
музично-педагогічного факультету, загальна кількість яких складало – 28
студентів.
З метою виявлення рівнів готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до
використання нових інформаційних технологій у професійній діяльності
використано модифіковану нами методику Ю.П. Платонова, що спирається на зміст
методу експертних оцінок якості особистості керівника і характеристик засобів
управління [45] (див. додаток Б).
У педагогіці найчастіше використовують суб‘єктивні критерії. До числа таких
критеріїв належать оцінки, судження, висновки про об‘єкт дослідження, зроблені
експертом (викладачем вищого навчального закладу, вчителем школи, керівником,
психологом, студентом, школярем). Для більшої об‘єктивізації такої оцінки
кожний респондент оцінюється незалежними експертами, а одержані результати
усереднюються шляхом знаходження середнього арифметичного значення.
Критерієм оцінювання рівнів професійної готовності майбутніх учителів
гуманітарного профілю до використання НІТ ми вважали ступінь прояву кожного
елемента визначених нами компонентів готовності за 5-бальною шкалою. В бланку
для експертної оцінки нами було виділено 20 елементів означених компонентів
готовності (див. §1.3.). Кожна характеристика елемента визначалася за рівнями
прояву: 1-не володію; 2-володію погано; 3-володію задовільно; 4-володію добре;
5-володію відмінно. Оцінка елемента проводилася за п’яти бальною шкалою.
Таблиця 2.1.
Характеристика елементів професійної готовності за рівнями прояву
№ елемента
Характеристика елемента
Оцінка, бал
1.1.
Виявляє інтерес до нових інформаційних технологій та їх засобів
1,2,3,4,5
1.2.
Усвідомлює значущість досягнення мети навчання за допомогою нових інформаційних
технологій
1,2,3,4,5
1.3.
Виявляє інтерес до реалізації принципів навчання в умовах інформатизації освіти
1,2,3,4,5
1.4.
Здатний реалізовувати функції педагогічної діяльності
1,2,3,4,5
1.5.
Виявляє інтерес до використання НІТ у навчальному процесі
1,2,3,4,5
Середній бал
2.1.
Має науковий підхід до діяльності з НІТ та використання сучасних форм і методів
навчання
1,2,3,4,5
Продовження таблиці 2.1.
2.2.
Прагне самостійно підвищувати власну інформаційну культуру
1,2,3,4,5
2.3.
Володіє комп’ютерною грамотністю
1,2,3,4,5
2.4.
Розробляє проекти поточної діяльності
1,2,3,4,5
2.5.
Має спеціальні знання за фахом
1,2,3,4,5
Середній бал
3.1.
Здатний до організації міжпредметних зв’язків
1,2,3,4,5
3.2.
Здатний до регулювання самостійної індивідуальної чи групової діяльності тих,
хто навчається
1,2,3,4,5
3.3.
Здатний оперативно регулювати управління навчальною діяльністю
1,2,3,4,5
3.4.
Здатний регулювати пізнавальну активність
1,2,3,4,5
3.5.
Здатний забезпечувати участь у наукових семінарах, дискусіях, конференціях
1,2,3,4,5
Середній бал
4.1.
Здатний контролювати взаємодію “учитель-комп’ютер-учень”
1,2,3,4,5
4.2.
Здатний реалізовувати експертно-дослідну діяльність
1,2,3,4,5
4.3.
Здатний контролювати та регулювати порядок й темп подання навчального матеріалу
1,2,3,4,5
4.4.
Здатний управляти навчально-творчою діяльністю школярів
1,2,3,4,5
Продовження таблиці 2.1.
4.5.
Здатний використовувати діагностичне забезпечення засобів НІТ
1,2,3,4,5
Середній бал
Всього
Значення менше 40 балів інтерпретувалися нами як практична відсутність
професійної готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до використання
нових інформаційних технологій, тобто ці респонденти знаходилися на нульовому
рівні. Показник в інтервалі від 41 до 59 балів нами визначено як низький
рівень, показники від 60 до 79 – середній рівень, більше 80 балів – високий
рівень.
За результатами відповідей анкетування респондентів стосовно їх кількості балів
ми розділили шкалу відповідно до рівнів отриманих балів:
20…40 – початковий рівень професійної готовності майбутніх учителів
гуманітарного профілю до використання нових інформаційних технологій;
41…59 – ресурсний рівень професійної готовності;
60…79 – імітаційний рівень професійної готовності;
80...100 – імпровізаційний рівень професійної готовності.
Початковий рівень професійної готовності майбутніх учителів гуманітарного
профілю до застосування нових інформаційних технологій характеризував
студентів, мотивація яких до застосування НІТ у своєї майбутньої професійної
діяльності була занадто слабкою. Упевненість в собі як у майбутньому вчителеві
занадто мала. Небажання використовувати нові інформаційні технології, як
правило, обґрунтовулася незнанням та невмінням раціонально використовувати їх.
Це твердження виявлялось у недостатньому розумінні значення та ролі розвитку
основних характеристик НІТ, упровадженні їх у навчальний процес. Інтерес до
нових інформаційних технологій взагалі був відсутній. Такі студенти вміли
реалізовувати тільки деякі функцій педагогічної діяльності. Було відсутнє
прагнення та бажання самостійного пошуку щодо вдосконалення інформаційної
культури та комп’ютерної грамотності; практично відсутня здатність до
регулювання пізнавальної активності, оперативного регулювання самостійної,
індивідуальної та групової діяльності. У таких студентів