Ви є тут

Організаційно-діагностична діяльність обласного психолого- медико-педагогічного центру

Автор: 
Родименко Ірина Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003810
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОБЛАСНИЙ ПСИХОЛОГО-МЕДИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ЦЕНТР - ОСНОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ ТА КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ, ЯКІ МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
2.1. Система функцій ОПМПЦ
З дозволу Міністерства освіти України, у 1996 р. обласним управлінням освіти було прийнято рішення доповнити консультацію посадами психологів і створити психолого-медико-педагогічний центр. Ці заходи сприяли підвищенню ефективності діяльності ОПМПК. Вона почала працювати на постійній основі зі щоденним режимом роботи, щомісячними виїздами до міст і районів області.
Головна мета діяльності ОПМПК - обстеження дітей, виявлених районними та міськими МПК (таких консультацій 49), визначення їх особливих потреб, освітнього маршруту, здійснення подальшого супроводу. За останні 6 років розширилася мережа служб центру. До їх складу увійшли:
- сурдологічна служба (сурдопедагоги, лікар-сурдолог);
- тифлослужба (тифлопедагог, лікар-офтальмолог, медсестра-ортоптистка);
- центр практичної психології та соціальної роботи (завідувач психологічною службою, методист з питань соціальної роботи, методист з навчально-методичної роботи, методист з питань консультативно-корекційної роботи, а також лікарі: дитячі психіатри і лікар-ортопед).
Підвищився рівень ранньої діагностики, зросла ефективність консультативної роботи, збільшилася кількість дітей з порушеннями психофізичного розвитку, яким надається своєчасна психолого-медико-педагогічна допомога. Значно розширилися функції центру: проводиться індивідуально-корекційна, абілітаційно-реабілітаційна та лікувально-оздоровча робота. У 2001 р. за рішенням Дніпропетровської обласної ради від 16.11.01 р. №466-18/ХХШ центр отримав назву комунального спеціального загальноосвітнього навчально-реабілітаційного закладу "Дніпропетровський обласний психолого-медико-педагогічний центр".
В Україні і, зокрема, у Дніпропетровській області, нині створено умови для навчання, виховання й корекції розвитку дітей у державній системі освітніх закладів. Мережа останніх, охоплюючи дітей дошкільного віку, школярів і підлітків, які здобувають професійно-технічну освіту, складає систему корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з особливими потребами Дніпропетровської області.
Розглядаючи поліфункціональну природу діяльності центру та основні організаційні принципи й умови реалізації його функцій, варто згадати про доцільність і своєчасність створення у 1994 р. розпорядженням Представника Президента України у Дніпропетровській області та за ініціативи обласного управління освіти обласної психолого-медико-педагогічної консультації (як юридичної особи) для постійної та кваліфікованої роботи з різними категоріями дітей, які мають порушення психофізичного розвитку, у масштабах області.
Це дало змогу значно збільшити кількість дітей, обстежених ОПМПК, про що свідчать статистичні дані за 1996 та 2003 рр. Зокрема, кількість обстежених дітей з порушенням мовлення зросла більш, ніж у 4 рази, з порушеннями психічного розвитку - майже в 5 разів, з дефектами зору та з глибокими вадами слухової функції - більш, ніж у 3 рази.
У зв'язку з необхідністю посилення психологічного забезпечення навчального процесу, для здійснення якісних психодіагностики, психокорекції та психологічного консультування всередині 90-х років XX ст. у загальноосвітніх школах і дитячих садках області було введено посади практичних психологів.
Насамперед, психологи зосереджували увагу на роботі з так званими важкими дітьми, які не засвоювали шкільну програму, мали характерологічні, емоційно-вольові ускладнення в розвитку особистості, різні прояви девіантної поведінки.
Порушення поведінки у розумово відсталих дітей часто пов'язані з намаганням привернути до себе увагу людей, оскільки зробити це в інший спосіб вони неспроможні. Сприятливий розвиток компенсаторних процесів у таких дітей залежить від низки спеціально створених умов.
До них належить: диференціація навчання та виховання, з урахуванням специфіки розвитку дитини, позитивні взаємини між членами дитячого колективу, педагогами, органічне поєднання різноманітних методів навчання, які максимально активізують самостійну пізнавальну діяльність дітей і сприяють свідомому застосуванню пізнавальної інформації; використання спеціальних технічних засобів, раціональний режим діяльності вихованців, що запобігає перевантаженню і передбачає раціональне чергування праці та відпочинку.
У процесі психологічної діагностики та корекційної роботи з'ясувалося, що такі діти поряд із психологічною підтримкою потребують спеціальної корекційно-дефектологічної (зокрема, логопедичної) або медичної допомоги (що не входило до компетенції практичного психолога масових освітніх закладів). Перед керівниками, педагогами і психологами цих закладів, батьками постало питання про забезпечення різнобічної комплексної психолого-медико-педагогічної допомоги.
Для задоволення цих потреб у різних аспектах (зокрема, у координаційному, методичному, консультативному), для системного супроводу процесів соціалізації дітей у 1996 р. на базі ОПМПК було створено Дніпропетровський обласний психолого-медико-педагогічний центр, структура якого показана на рис.2.1.

Рис. 2.1
Структура Дніпропетровського ОПМПЦ
Основними завданнями центру були такі:
- організація та координація діяльності психологічної служби області, методичне забезпечення роботи практичних психологів в освітніх закладах;
- організація консультативно-методичної та просвітницької роботи з питань психології та дефектології серед працівників закладів освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, батьків та дітей; проведення семінарів та факультативних курсів з відповідних проблем;
- здійснення психолого-медико-педагогічного обстеження дітей і підлітків з метою виявлення особливостей їхнього розвитку, встановлення діагнозу і визначення адекватних умов навчання, виховання;
- підтвердження, уточнення і зміна раніше встановленого діагнозу для ви