Ви є тут

Професійна діяльність учителя з розвитку фізичних якостей старшокласників.

Автор: 
Башавець Наталія Андріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U004044
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ З РОЗВИТКУ ФІЗИЧНИХ
ЯКОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ ТА ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЯ
2.1. Діагностика рівнів сформованості професійної діяльності вчителя з розвитку
фізичних якостей старшокласників
Значною часткою педагогічного досвіду є сам процес, спосіб діяльності. Він лише
частково може бути описаним за допомогою мови. Відтворити його можна у процесі
педагогічної діяльності, тому володіння ним характеризується особливими
якостями особистості, її знаннями, вміннями і навичками. Вміння визначалося
здатністю особистості до ефективного виконання певної діяльності на підставі
тих знань, які вже є у змінених або нових умовах.
Воно характеризується насамперед здатністю обмірковувати надану інформацію за
допомогою знань: складати план досягнення мети, регулювати і контролювати
процес діяльності.
Прості вміння у процесі систематичного виконання можуть автоматизуватися,
перейти в навички. За визначенням Г.К.Селевка [279,8], навички – це здатність
виконувати будь-які дії автоматизовано, без поелементного контролю. Тому іноді
говорять, що навички – це автоматизовані прості вміння.
З метою визначення стану сформованості професійної діяльності вчителя з
розвитку фізичних якостей старшокласників ми провели опитування 50 викладачів
фізичної культури ОФЕК, гімназії № 1, ЗОШ № 18, 19, 20, 31, 41, 63, 118,
навчально-виховного комплексу “Гармонія”, 24 з яких ми об’єднали в ЕГ
(експериментальна група), а інші 26 - як КГ (контрольна група). При цьому
наявність певного компонента зазначеної професійної діяльності вчителя
визначалася нами як критерій сформованості рівня цієї діяльності, отже
первинний зріз полягав у тому, що професійна діяльність учителів ЕГ та КГ
діагностувалася за такими критеріями: комунікативно-стимулюючим,
дослідницько-творчим, діагностичним, інформаційно-пояснювальним,
конструктивно-проектувальним, орієнтовно-прогностичним, аналітико-оцінним,
організаційним.
Кожний з критеріїв оцінювався за восьми ознаками методом компетентних суддів.
Під час діагностики вчителя, експертами виступали інші вчителі, які працювали
разом з колегою-діагностом та добре знали його як викладача.
Критерій: Комунікативно-стимулюючий.
Ознаки: 1. Вміння спілкуватися з учнями, їхніми батьками, колегами по роботі;
знаходити раціональні шляхи взаємодії з тими, хто оточує.
Завдяки цьому вмінню вчитель може реалізовувати складний та багатоплановий
процес спілкування з навколишніми людьми, до якого входить обмін інформацією,
розробка єдиної стратегії взаємодії, сприймання та розуміння іншої людини.
2. Вміння встановлювати педагогічно доцільний стиль стосунків з учасниками
педагогічного процесу.
Завдяки цьому вмінню вчитель створює необхідні взаємовідносини з учасниками
педагогічного процесу.
3. Вміння захопити своїми ідеями учнів щодо розвитку фізичних якостей завдяки
змістовній навчальній і позакласній роботі.
Володіючи цим умінням учитель може впливати на мотивацію учнів з метою розвитку
їх фізичних якостей.
4. Вміння володіти своїм голосом, мімікою, жестами та оцінювати їх вплив на
тих, хто оточує.
Завдяки цьому вмінню вчитель може встановлювати та розвивати контакти з
учасниками педагогічного процесу, тобто реалізовувати непрямий вплив на учнів,
що особливо важливо у старшому шкільному віці, коли учень може неадекватно
реагувати на прямий педагогічний наказ, докір та ін.
5. Вміння будувати свої стосунки з учнями, розуміючи їх внутрішній стан,
знаходити індивідуальний підхід до кожного.
Завдяки цьому вмінню вчителя стає можливим здійснення особистісно-орієнтованого
підходу до учня.
6. Вміння стимулювати роботу учнів з розвитку їхніх фізичних якостей шляхом
завойовування їхньої довіри і поваги, розуміння потреб та інтересів.
Таке вміння допоможе вчителю підвищити ефективність роботи з учнями щодо
розвитку їхніх фізичних якостей.
7. Особистісно орієнтована взаємодія педагога та учнів, що виявляється:
- в умінні заохочувати всіх учнів до розвитку своїх фізичних якостей, при
кожній нагоді схвалювати їх старання;
- в умінні встановлювати та підтримувати дружні відносини з учнями;
- в умінні виявляти гуманні взаємовідносини з учнями через любов та інтерес до
них.
Завдяки цій взаємодії відбувається розвиток особистості учнів, спрямований на
підвищення їх фізичних якостей.
8. Вміння збуджувати інтерес учнів до розвитку їхніх фізичних якостей.
Використовуючи це вміння вчитель може пробуджувати інтерес в учнів до занять з
використанням фізичних вправ, українських народних ігор і забав.
Критерій: Дослідницько-творчий.
Ознаки: 1. Вміння користуватися навчально-методичною, науковою літературою,
проводити елементарні дослідження з розвитку фізичних якостей учнів.
Завдяки цьому вмінню вчитель може реалізовувати пошук шляхів підвищення рівня
розвитку фізичних якостей учнів.
2. Вміння творчо використовувати набутий досвід та здійснювати постійний пошук
нових методів і форм викладання.
Застосування цього вміння сприяє тому, що заняття стають цікавими,
нестандартними, ефективними.
3. Вміння розуміти і глибоко осмислювати логіку та динаміку одержаних
продуктивних результатів.
Це допомагає вчителю об’єктивно визначити шляхи своєї дослідницької роботи.
4. Вміння вдосконалювати педагогічну майстерність.
Завдяки цьому вмінню підтримується та вдосконалюється високий культурний рівень
діяльності вчителя.
5. Вміння систематично підвищувати кваліфікацію як учителя фізичної культури,
займатися самоосвітою.
Вчитель сучасної школи повинен мати високий методичний рівень підготовки за
фахом, крім того, прагнути до професійного самовдосконалення, якщо він бажає
бути фахівцем своєї справи.
6. Вміння розширювати і пог