РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОГРАМИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ
ЖОРСТОКОГО СТАВЛЕННЯ ДО ДІТЕЙ У СІМ’Ї
2.1. Підготовка до експерименту і визначення вихідних даних для оцінки
ефективності програми соціально-педагогічної профілактики жорстокого ставлення
до дітей у сім’ї
Експериментальне дослідження проводилося з метою перевірки ефективності
програми соціально-педагогічної профілактики жорстокого ставлення до дітей у
сім’ї. Експеримент відбувався в місті Вовчанську Харківської області, що
відповідало вимогам розробленої нами програми, котра передбачала проведення
превентивної діяльності в невеликому місті (районному центрі). Крім того,
проведене раніше опитування серед учнів Вовчанського медичного училища (ВМУ) і
їх батьків (див. підрозд. 1.3.) довело наявність явища жорстокого ставлення до
дітей у сім’ях даного міста. Базами для проведення експерименту були ВМУ і
Вовчанський технікум Харківського державного технічного університету сільського
господарства (ВТ). Ці навчальні заклади обрані тому, що потребували допомоги
щодо активізації взаємозв’язків з сім’ями своїх вихованців й удосконалення умов
соціального розвитку дітей. До того ж, діти юнацького віку, які навчаються в
училищі й технікумі, зацікавлені у проведенні подібного експерименту, оскільки
самі вже готуються стати батьками та небайдужі до сімейних проблем. У роботі з
батьками навчальна установа допомагає вирішити організаційні питання: зібрати
батьків, об'єднати їх. Експеримент тривав як відкритий: його мета і завдання
розкривалися і пояснювалися учасникам експерименту. Попередня робота з учнями
щодо усвідомлення необхідності проведення програмної діяльності здійснювалася в
навчальний час. Батьки були запрошені окремо. Для них поштою надіслали
листівки-запрошення до знайомства, що відбулося в одній із навчальних
аудиторій. За чаєм і домашнім печивом кожен із батьків здійснював
самопрезентацію, говорячи про себе те, що хотів. Потім було коротке звертання
до батьків: “Вибачте, що ми потурбували вас. Ми хотіли порадитися з вами, як
краще виховувати наших дітей, тепер наших учнів і учасників експерименту.
(Оголошувалися результати опитування, що свідчать про наявність проблеми
жорстокого ставлення до дітей у родині). Багато хто з вас має великий досвід
виховання дітей. Ми просимо, щоб ви взяли активну участь у цій програмній
діяльності: виступали, ділилися своїми знаннями, успіхами і невдачами, що
неодмінно буде корисно для нас усіх. Беручи участь у програмі
соціально-педагогічної профілактики жорстокого ставлення до дітей у сім’ї, ви
можете збагатити свої знання по проблемі гуманного виховання дітей, набути
педагогічні вміння і навички, дізнатися секрети спілкування з дітьми даного
віку, розвинути свої соціальні якості. Ми постараємося нести вам радість від
наших зустрічей. (Ознайомлювали з планом програмної діяльності; відзначали
особисту і загальну зацікавленість і користь в участі експерименту). Тільки
об'єднавши зусилля ми забезпечимо істотне зниження рівня дії проблеми
жорстокості. Вечір знайомств відбувся у дружній атмосфері.
Наступним етапом дослідження було визначення експериментальних (Е) і
контрольних (К) груп дітей і батьків ВМУ і ВТ, а також виявлення вихідних даних
цих груп за типом (жорстокий, гуманний) взаємин у системі “батько-дитина”.
Порівнюючи результати, що характеризують тип стосунків між дорослими і дітьми,
отримані до початку реалізації програми профілактики і після її проведення,
можна спостерігати зміни в цих взаєминах, що свідчать про ефективність
превентивної діяльності. Вирішено було, що респонденти ВМУ відбираються для Е1
і К1 груп шляхом багатоетапної вибірки (передпідготовчий, підготовчий, основний
етап).
Передпідготовчий етап склала діагностика, що визначала бажання і готовність
батьків і дітей ВМУ брати участь у експерименті, – проведення програмної
діяльності по профілактиці жорстокого ставлення до дітей у сім’ї. На нашу
думку, настрій у групах, що беруть участь у дослідженні, може істотно впливати
на соціальний процес. Якщо всі учасники програми будуть з інтересом і бажанням
йти на співробітництво, це забезпечить об'єктивність і ефективність роботи.
Діагностування відбулося за допомогою створених нами групової анкети “Ставлення
до участі в профілактиці жорстокості між батьками і дітьми” (див. додаток В)
для учнів і договору для батьків (див. додаток Г). На даному етапі практичного
дослідження брали участь п'ять груп учнів (114 осіб) і їхні батьки (228 осіб),
загалом 342 осіб.
Анкета містила в собі запитання, відповіді на які записувалися після їх
обговорення в групі і вироблення єдиної думки. Незважаючи на те, що деякі
фахівці вважають недоліком групової анкети можливість окремих респондентів
ухилитися від відповіді, в даному разі подібний момент не позначався негативно
на результатах. Варіанти відповідей передбачали голосування, яке, в свою чергу,
припускало участь кожного. Слід зазначити, що групова анкета як вид опитування
дозволила урізноманітнити діагностичну процедуру, що допомагало підтримувати
інтерес респондентів до проведеної діяльно
Оцінювання бажання і готовності дітей брати участь у запропонованому
експерименті, проведене за допомогою групового анкетування, здійснювалася за
такими шкалами: “задоволеність – незадоволеність своїм станом у сім’ї”,
“прагнення – відсутність прагнення до власного удосконалення”, “активність -
пасивність групи”.
Анкета перевірялася на валідність і надійність [21, 34-37].
1. Змістовну валідність оцінювали експерти: кандидат психологічних наук,
доцент, завідувач кафедри психології ХДАК Церковний Альберт Ол
- Київ+380960830922