Ви є тут

Економічна оцінка та планування життєвого циклу розвитку підприємства

Автор: 
Корягіна Софія Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004084
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИЗНАЧЕННЯ ПОЗИЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА
НА КРИВІЙ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ РОЗВИТКУ
2.1. Система вихідних показників для оцінки стадії життєвого циклу розвитку
підприємства
Теорія аналізу підприємницької, фінансово–економічної діяльності підприємств
розглядає поняття “стійке фінансове становище” чи “стадія зрілості” не лише як
якісну характеристику стану підприємства, але як явище, яке можна виміряти
кількісно [176,с.158]. Цей висновок дозволяє побудувати науково-обгрунтований
методичний підхід щодо диференційованої кількісної оцінки стадій ЖЦП, що
вимагає створення показника, який би свідчив про рівень розвитку підприємства.
Перед нами постає завдання, сформувати таку систему показників, які б були
найбільш суттєвими в оцінці ЖЦП, відображали різні аспекти його діяльності,
обчислювалися на основі даних звітності та інтегрувалися в загальний індекс
життєвого циклу підприємства.
Різні автори по різному підходять до групування і визначення переліків
показників для оцінки фінансово–господарської діяльності підприємства (додаток
Б.1). Слід зазначити, що перелік показників та віднесення їх до певної групи є
достатньо різноманітним та дискусійним. Більш того, як уже помічено Л.О.
Лігоненко [101,с.120], в різних дослідженнях пропонуються різні назви одного
показника (за однакового алгоритму) та різні алгоритми розрахунку (за однакової
назви).
С.Ф. Покропивний [128, с.272] для оцінки бізнесово-фінансової діяльності
підприємства використовує наступні групи показників: прибутковості; ліквідності
та платоспроможності; стійкості (стабільності); показники стану акціонерного
капіталу.
А.Уткін [162,с.387] фінансові коефіцієнти групує наступним чином: показники
ліквідності; ділової активності; рентабельності; платоспроможності або
структури капіталу; ринкової активності.
Г.Н. Горіцкая [36] класифікує показники, що характеризують діяльність
підприємства, трьома основними групами: показники ефективності виробничої
діяльності; показники ліквідності; показники фінансової стійкості.
С.Довбня та Ю. Шембель [48, с.88] для проведення фінансового аналізу на різних
стадіях ЖЦП використовують наступні групи показників: показники ліквідності;
фінансової незалежності; оборотності; прибутковості продаж; прибутковості
капіталу. Заслуговує на увагу думка авторів про те, що на різних етапах
життєвого циклу підприємства змінюється значимість, а також характер поведінки
показників різних груп. Запропонований дослідниками підхід, дозволяє
зосереджувати увагу керівників і фінансових аналітиків на тих показниках,
аналіз яких найбільш важливий на конкретному етапі для виживання і розвитку
підприємства.
А.Д. Шеремет поділяє показники для рейтингової оцінки підприємств на чотири
групи: показники оцінки прибутковості господарської діяльності, ефективності
управління, ділової активності, ліквідності і фінансової стійкості
[176,с.180].
Л.О. Лігоненко вважає, що життєздатність підприємства, як мікроекономічної
системи та господарюючого суб’єкта ринкових відносин, обумовлюється дотриманням
певних “параметрів життєздатності”, під якими розуміються найважливіші
характеристики внутрішнього стану підприємства [101,с.12]. Такими параметрами
життєздатності автор вважає:
* наявність чистих активів (різниця між ринковою вартістю наявних активів та
обсягами зобов’язань), що характеризується показниками фінансової стійкості;
* наявність активів для забезпечення виконання зобов’язань щодо повернення
позикового капіталу та забезпечення необхідного рівня ліквідності активів, які
фінансуються за рахунок позикових коштів, що характеризується показниками
ліквідності;
* забезпечення фінансової рівноваги, тобто здатності до генерування грошових
надходжень в обсягах та у терміни, достатні для фінансування грошових витрат,
пов’язаних з операційною, інвестиційною діяльністю підприємства, що
характеризується показниками платоспроможності;
* забезпечення беззбиткової діяльності або досягнення цільових показників
господарсько - фінансової діяльності відповідно до поставлених стратегічних
цілей підприємства, що характеризується показниками рентабельності та
прибутковості.
Для визначення переліку вихідних показників для оцінки стадій ЖЦП у нашому
дослідженні була здійснена наступна послідовність дій. Передусім був складений
максимально широкий перелік показників, з числа рекомендованих різними авторами
для оцінки діяльності підприємства, для визначення головних параметрів його
життєздатності. Оскільки розрахунок не усіх зазначених показників базується на
даних, стосовно яких ведеться обов’язковий облік, то перелік був обмежений
такими показниками, які можуть бути реально розраховані на будь – якому
підприємстві на основі форм фінансової звітності, встановлених Положенням
(стандартом) бухгалтерського обліку (П(С)БО). Наступною дією був відбір на
основі індивідуального опитування експертів (перелік, яких наведений у додатку
Б.1.1) найбільш вагомих показників в оцінці ЖЦП (див. додаток Б1). Підсумкові
оцінки ми отримували методом голосування, тобто якщо більшість експертів
вважали показник необхідним в оцінці ЖЦП, то останній був включений до
остаточного переліку. В цей перелік ввійшли 37 показників, що згруповані у 4
групи: показники прибутковості, ділової активності, ліквідності та фінансової
стійкості (табл. 2.1).
Вихідні показники, що увійшли у табл.2.1, розраховуються за даними балансу та
фінансової звітності на кінець періоду. Формули розрахунку показників у П(С)БО,
можливі теоретичні значення, що можуть набувати показники, та рекомендовані у
літературних джерелах оптимальні значення показників подані у додатку Б.2.
Таб