Ви є тут

Державна політика стимулювання експорту в ринковій економіці

Автор: 
Бабенко Віталій Олексійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004142
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКОНОМІЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ПОЛІТИКИ СТИМУЛЮВАННЯ ЕКСПОРТУ НА СУЧАСНИХ РИНКАХ
У цьому розділі мова йтиме про інструменти сучасної державної політики
стимулювання експорту. Розкриття сутності кожного з них супроводжуватиметься
розглядом організаційно-правового статусу інституцій стимулювання, а також
характеру їх взаємодії з державою. Це дасть змогу визначити практично основні
характеристики системи стимулювання експорту. Крім того, дослідження
інструментарію проводитиметься у формі порівняльного аналізу двох протилежних
за своєю базовою сутністю моделей: французької та німецької. Їх протилежність
випливає з історично зумовлених різних підходів до ролі держави в економічному
житті країни. Такий спосіб дослідження стане у пригоді при розв’язанні проблеми
визначення оптимальної конфігурації та параметрів системи стимулювання експорту
в Україні.
2.1. Функціональні інструменти стимулювання
До функціональних інструментів стимулювання експорту відносяться інформаційне
та консультаційне забезпечення експортних операцій, а також стимулювання
експортерів до участі у виставках і відкриття ринків.
2.1.1. Інформаційне та консультаційне забезпечення експортних операцій
Заходи цього інструменту з теоретичної і практичної точок зору відносяться до
найменш суперечливих елементів системи стимулювання експорту. На іноземному
ринку підприємство, як правило, відчуває велику інформаційну потребу у трьох
сферах [58,28]:
* економічній (напр., цінова ситуація, інтенсивність попиту);
* правовій (напр., зовнішньоторговельні інструкції, податкові норми);
* культурній (напр., поведінка споживачів, ділова практика).
Отримання такої інформації виявляється найбільш проблематичним для малих
підприємств, оскільки пов’язано з наявністю достатніх людських і фінансових
ресурсів. Помірне за вартістю державне інформаційне забезпечення уможливлює
вихід малих підприємств на іноземні ринки, що, незважаючи на технічну і цінову
конкурентноздатність продукту, без втручання держави навряд чи б відбулося.
Таким чином, держава компенсує специфічні конкурентні недоліки малих і середніх
підприємств [8,147]. Заходи інформаційного та консультаційного забезпечення
експортних операцій не втручаються у вартісну і кількісну площину експортного
ринку, а стимулюють виключно конкурентне середовище на ньому. Тому цей
інструмент стимулювання експорту у німецькій науковій літературі іноді
називають “стимулююче конкуренцію стимулювання експорту” [8,148].
Франція сповідує концепцію стимулювання цільових груп. Поряд з потенційними і
фактичними французькими експортерами держава бере до уваги й імпортерів та
кінцевих споживачів за кордоном. Це означає, що Франція стимулює експорт як з
боку пропозиції, так і з боку попиту. Однак, переважна частина заходів
спрямовується все ж таки на вітчизняних виробників.
Центральне місце у французькій системі інформаційного та консультаційного
забезпечення експортних операцій займає Французький центр зовнішньої торгівлі
(CFCE). CFCE – публічно-правова організація з резиденцією у Парижі. Центр, хоча
і є юридично незалежним, підлягає контролю з боку Дирекції зовнішньоекономічних
відносин (DREE), яка представляє собою департамент міністерств економіки і
фінансів Франції. CFCE було створено у 1943 році законодавчим шляхом, він
пережив ряд реорганізацій (у тому числі змінилася й назва) [58,20]. На сьогодні
це державна організація, яка в той же час виступає як юридична особа приватного
права. Відповідно до нових цілей і завдань близько 450 співробітників Центру
займаються збором, обробкою і розповсюдженням інформації, значущої для
експортування. При Центрі створено дочірню фірму, основною метою діяльності
якої є оприлюднення результатів його роботи.
Діяльність Французького центру зовнішньої торгівлі фінансується переважно
Дирекцією зовнішньоекономічних відносин. Власними джерелами фінансування
виступають доходи від публікацій і консультаційних послуг.
Французький центр зовнішньої торгівлі, діяльність якого спирається на дані Бюро
економічної експансії (PEE), є найбільшим французьким обробником інформації, що
стосується зовнішньої торгівлі. Результати своєї роботи Центр представляє у
різноманітній формі французьким підприємствам, їх об’єднанням, а також Уряду.
Публікації. CFCE публікує методичні посібники, зовнішньоторговельні положення,
статистичні дані, звіти у розрізі країн і галузей, коротку актуальну інформацію
з проблемних питань, огляди міжнародних тендерів мультинаціональних фінансових
інститутів та інститутів розвитку, видає журнал з питань зовнішньої торгівлі
“Оглядач міжнародної торгівлі” (MOCI). Загалом мова йде про близько 5 000
найменувань. Їх можна придбати у книжковому магазині в Парижі, що організаційно
підпорядкований Центру, або замовити поштою. Журнал виходить двічі на тиждень і
вміщує статті щодо актуальних французьких заходів зовнішньоторговельної
політики, заходів інших країн, кон’юнктури ринків у розрізі галузей і країн,
тендерів, виставок і ярмарок тощо. “Оглядач міжнародної торгівлі” є стандартним
літературним джерелом для експортерів і супроводжує близько 100 000 читачів у
їх підприємницькій діяльності.
Банки даних. Банки даних дають змогу отримати деталізовану й актуальну
інформацію одночасно при зручному доступі до даних. Французький центр
зовнішньої торгівлі пропонує службу банків даних CIBLEXPORT, доступну для
кожного через Minitel. З її допомогою цілодобово й з будь-якої точки можна
отримати різносторонню інформацію, значущу для сфери зовнішньої торгівлі. Крім
того, існують статистичні банки даних з аналітичними можливостями (MINISTAT,
ALIX, ALIX+). Ними можна скористатися лише у Парижі. Доступ до банків даних є
пла