Розділ 2 Експериментальна перевірка умов формування загальнолюдських моральних
цінностей у старшокласників на матеріалі вивчення української
літератури---------------------------------------------------------81
Організація експерименту по формуванню у школярів загальнолюдських моральних
цінностей --------------------------------------------------- 81
Забезпечення єдності національних та загальнолюдських
моральних цінностей як умова формування особистості школяра ------ 96
2.3. Система форм, методів і засобів морального виховання учнів
у процесі вивчення української літератури ------------------------------------
108
2.4. Традиції і сучасна духовна культура у формуванні загальнолюдських
моральних цінностей учнів ------------------------------------------------ 127
2.5. Аналіз результатів експерименту ---------------------------------- 141
Висновки до розділу 2
------------------------------------------------------------- 164
ВИСНОВКИ--------------------------------------------------------------------------
167
Список використаних джерел---------------------------------------------------
171
Додатки--------------------------------------------------------------------------------
196
ВСТУП
Актуальність дослідження. В умовах розбудови незалежної України ведуться пошуки
мети виховання та форм виховної роботи національної школи. Визначаючи її,
виходимо з таких міркувань, що виховання – цілеспрямована передача, освоєння і
творче використання нинішніми поколіннями досвіду попередніх, продовження
культурно-історичних традицій батьків, дідів і прадідів, творення людини даної
епохи, члена свого роду і народу, залучення її до сфери загальнолюдських
цінностей.
Проблема формування загальнолюдських моральних цінностей у школярів
зумовлюється необхідністю пошуків, які дадуть можливість виховувати в молодого
покоління кращі якості людини. Уроки української літератури в загальноосвітній
школі передбачають насамперед використання у навчально-виховній роботі з дітьми
народних традицій – культурних, духовних, моральних, трудових,
сімейно-побутових, що вкрай необхідні для всебічного і гармонійного розвитку
особистості.
На уроках літератури учень вчиться оцінювати життєві явища, сприймати й
усвідомлювати красу людських потреб, осмислювати дійсність із погляду на
загальнолюдські моральні цінності.
Розбудова системи освіти, її докорінне реформування сьогодні стають основою
національного відродження, становлення державності та демократизації
суспільства в Україні, відтворюють інтелектуальний, духовний потенціал
українського народу.
У “Конституції України”, Законі України “Про освіту”, національній програмі
“Освіта” (“Україна ХХІ століття”), Національній доктрині розвитку освіти
України ХХІ століття і в інших державних документах з питань освіти
накреслюються перспективи розвитку національних культур, систем виховання всіх
національних меншин і етнічних груп України.
Сучасний стан розвитку системи національного виховання характеризується рядом
особливостей: відмовою від заідеологізованих денаціоналізованих форм і методів
виховної роботи, накопиченням складних проблем у сфері виховання учнівської
молоді, зокрема низьким рівнем вихованості юнацтва і, передусім,
несформованістю моральних принципів, прагненням значної частини молоді до
ідеалу сильної і разом з тим агресивної людини, яка намагається здобути собі
матеріальні блага будь-якими способами.
Актуальність обраної нами теми дослідження підтверджується тим, що на уроках
української літератури учитель прагне навчити дітей вдумливому ставленню до
життя, природи, історії, підняти національну самосвідомість, робити людські
стосунки гуманними. І сьогодні, як і в кожну історичну добу, виховується не
абстрактна людина, а представник того чи іншого народу, носій певної
національної культури. Безумовним є те, що молодь у цей скрутний час потребує
серйозної допомоги з боку батьків, учителів і науковців. Саме вони здатні
націлити молодих людей на виважене, творче засвоєння соціального досвіду
людства, допомогти їм знайти морально виправдані методи вирішення особистих і
громадських проблем і завдань. Знайти себе, своє місце у житті, розкрити свої
потенційні природні можливості – ось головне завдання вчителя, бо саме художня
література формує свідомість особистості, впливаючи на неї багатством образного
матеріалу. Відтворюючи мистецтвом слова проблеми буття, література найтісніше
пов’язана із суспільною та внутрішньою сутністю людини. Літературу вважають
людинознавством, бо вона створює естетичний світ і формує художні смаки людей,
вводить їх у сферу прекрасного. Маючи людинознавчий характер, література не
тільки зображує причини й витоки почуттів, вона величезною силою проникає у
внутрішній світ людини, розкриває найглибші і найскладніші почуття, спонукає до
позитивних вчинків і добрих взаємин між людьми. Українська література в школі
не лише навчальний предмет, а перш за все сфера формування духовного світу
особистості.
В останні роки коло дослідників проблеми формування у молоді загальнолюдських
моральних цінностей значно розширилося. Так, О.Кульчицька, М.Шлемкевич, Я.Ярема
[133, 275, 286] досліджують український характер; І.Бех, В.Янів [22, 285] –
самосвідомість молоді через розвиток і саморозвиток кожної особистості;
О.Бєлкін, З.Васильцова, І.Грабовська, Г.Лозко, Т.Люріна, О.Мазуркевич,
М.Стельмахович [19, 45, 68, 143, 148, 149, 225] досліджують питання виховання
учнів засобами народної педагогіки