Розділ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ психолого-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ фОРМУВАННЯ
ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ майбутнього ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
2.1. Психолого-педагогічні умови формування технологічної компетентності
майбутнього вчителя іноземної мови для системи неперервної освіти
На різних етапах розвитку педагогічної освіти головна увага надається виявленню
наукових основ процесу професійно-педагогічної підготовки вчителя. Нині у
зв‘язку зі швидкими змінами сфери науки, техніки та виробництва необхідне
оновлення знань, умінь та навичок. Це також стосується і підготовки вчителя
іноземної мови, якому сьогодні необхідно бути обізнаним з сучасними
особистісно-орієнтованими освітніми, інформаційними технологіями та вмінням
використовувати їх у процесі навчання іноземної мови.
Педагогічним закладам, що готують учителів для системи освіти, бажано
застосовувати такі методи навчання іноземної мови, які базуються на
використанні інформаційних технологій навчання, впроваджувати нові форми
навчання студентів мовного ВНЗ, розробивши систему підготовки вчителів
іноземної мови з даної технології. Тому необхідно визначити принципово нові,
адаптовані до специфіки контингенту, цілі, методи, засоби, організаційні форми
та зміст навчальної діяльності.
Найважливішою рисою сучасної освіти є зміни характеру навчання в контексті
глобальних освітніх тенденцій, що одержали назву «мегатенденцій». До їхнього
числа належать:
неперервність освіти та її масовий характер;
орієнтація на активне освоєння людиною способів пізнавальної діяльності;
адаптація освітнього процесу до запитів і потреб особистості;
орієнтація навчання на особистість того, кого навчають, забезпечення
можливостей саморозкриття цієї особистості [111, 25].
Професійно-педагогічна підготовка вчителя іноземної мови, технолога
педагога-професіонала ґрунтується на таких концептуальних положеннях:
технологічність є домінуючою характеристикою діяльності людини, означає перехід
на новий ступінь ефективності, оптимальності навчального процесу. Як стверджує
В.А.Сластьонін, технологія – це не данина моді, а стиль науково-практичного
мислення;
одним із найважливіших компонентів професійно-педагогічної культури вчителя
іноземних мов є досконале володіння педагогічною технологією;
згідно етапів вирішення педагогічного завдання незалежно від його змісту слід
розрізняти загальні педагогічні технології (технологія цілеполягання,
планування, конструювання та здійснення педагогічного процесу, технологія
організації колективної діяльності тощо), а також індивідуальні педагогічні
технології (педагогічне стимулювання діяльності студентів та оцінка їхніх
результатів, технології ігрової діяльності, особистісно-орієнтованого навчання,
модульного навчання, проблемного навчання тощо.
Аналіз педагогічних досліджень технологічних аспектів підготовки вчителя дає
можливість визначити основні фактори, що впливають на формування технологічної
компетентності вчителя іноземної мови для системи „школа – ВНЗ”:
професійно-педагогічна підготовка – інтегруючий фактор системи підготовки
майбутнього вчителя іноземної мови;
навчальна діяльність – загальна теорія;
технологічна готовність.
Одним із завдань нашого дослідження, є експериментальна перевірка
психолого-педагогічних умов, що підвищують ефективність
конструктивно-технологічної діяльності. Вирішення цього завдання передбачало
проведення експерименту, метою якого було з'ясування впливу розробленої системи
засобів і умов на формування технолого-педагогічної компетентності студентів.
Система засобів і умов вимагала брати до уваги з одного боку- сформованість
окремих компонентів навчальної і технологічної діяльності студентів, з іншого
боку – можливості різних видів занять (на дошкільній, початковій і середній
ланках) залежно від дидактичної, методичної підготовки, технологічних знань та
вмінь тощо.
Розглянемо загальні положення і програму експериментального дослідження.
Мета експерименту - теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка
особистісно орієнтованої моделі технологічної компетентності майбутнього
вчителя іноземної мови для здійснення професійної діяльності на різних етапах
системи неперервної освіти (в дошкільному закладі, початковій школі, гімназії,
ліцеї, загальноосвітній середній школі) та психолого-педагогічні умови її
реалізації.
Об'єкт дослідження – процес професійної підготовки майбутнього вчителя
іноземної мови.
Предмет дослідження – психолого-педагогічні умови формування технологічної
компетентності майбутнього вчителя іноземної мови.
В експерименті були визначені незалежні та залежні змінні. До незалежних
змінних були віднесені: сконструйована модель формування технологічної
компетентності вчителя, дидактичні умови реалізації даної моделі.
Залежні змінні:
конструктивно-технологічна діяльність;
самостійна організація навчальної діяльності;
мотиваційна забарвленість навчання;
інтеграція навчальної та професійної діяльності.
Узагальнена залежна змінна – рівень сформованості сукупної технологічної
компетентності, тобто вміння конструювати та моделювати навчальний процес. В
експерименті, крім згаданих у вступі теоретичних і емпіричних методів, ми
використовували такі методи, як:
педагогічні виміри;
вивчення й аналіз педагогічної практики;
методи математичної статистики.
Вивченню й аналізу підлягали:
кваліфікаційні характеристики (базова та варіативна) спеціальності «Мова та
література (англійська, китайська)»;
навчальні плани і програми спеціальних предметів.
підручники, дидактичні матеріали, методичні комплекси, плани-конспекти та
відкриті уроки студентів-стажерів.
- Київ+380960830922